Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 4377 ggr
Praefatio
2010-02-13 03:22
0

Hur ofta?

Hur ofta bör eller "får" man lägga och tolka korten? Jag har nyss börjat med det här med Tarot och är så otroligt inspirerad nu, kan komma på många många övningar jag vill testa och frågor jag vill ställa men det känns inte brukligt att ställa fråga på fråga eller dra kort på kort.

Idag har jag gjort en övning på morgonen och nu på natten så har jag gjort en "riktig" läggning som gick över alla förväntningar. Det hela var nästan ruskigt precist och lättolkat och nu är jag såklart nyfiken på ifall nästa läggning blir lika lättolkad och spännande.

Har tidigare hållt på med bland annat pendling och då har det aldrig känts dumt att nästan sitta och hålla en liten konversation med redskapet, ställa många frågor på raken med följdfrågor och liknande men det känns nästan som ett litet kodex att inte "pressa" tarotkorten och kräva för mycket av dem? Som att det är lagom att, för krafternas skull så att säga, bara göra maximalt en läggning på morgonen och en på kvällen.

Hur ser ni på det hela? Tänker jag rätt eller har jag hakat upp mig på någonting onödigt? Borde jag lägga band på mig eller ska jag leva ut min inspiration och leka runt lite?

Bloudwedd
2010-02-13 08:25
0

Korta svaret: Lek på du!!!!

Långa svaret: Om du känner att korten styr ditt liv, då bör du se upp och kanske lugnaner dig lite. Men på mig så verka det inte vara så i ditt fall. Du är bara förälskad helt enkelt!

Att ställa många frågor är i mina ögon inte alls fel! Kom bara ihåg att verkligen lyssna på svaren du får! Dock, om du ställer samma fråga om och om och om och om igen till dina kort - ja då är det en helt annan sak.

Sedan om du känner att du kanske borde lugna dig lite (intressant att du känner skillnad mellan tarotkort och pendel) så kom ihåg att det finns så massor av andra saker du kan göra när du vill ta ut tarotleken för att leka:

• meditation
  • affirmationer
  • berätta en historia
  • Magiskt/proaktivt arbete
  • Fördjupa dig i en läggning '
  • Räkna ut dina födelsekort och meditera med dessa

Med magiskt/proaktivt arbete menar jag arbete där du visualiserar ditt mål och sedan medvetet väljer ett eller flera kort att representera detta. Tex som idag då jag måste storstäda väljer jag 10 of Wands för att verkligen orka bita i, även om jag vet att jag får bäratungt och SOLEN för känslan av frihet efteråt när allt glänser och skiner.

Lycka till!!!

[GunillaR]
2010-02-13 12:21
0

Jag håller med föregående talare och gör ett litet tillägg, vad gäller att göra större läggningar för andra, att man inte gör detta mer än en gång per år, inte mera.

Bloudwedd
2010-02-13 12:44
0

Morgaine påminde mig om en sak:

Om det är så att du precis som jag älskar själva processen av att lägga kort mer än svaren i sig så vet att du inte bara inskränka dig till att läsa för bara dig själv!

Ja, Morgaine har jätterätt! Större läggningar för andra bör hållas till ett minimum. Men det finns så många andra varianter. Du kan lägga för:

• Kändisar
  • Historiska personer
  • Fiktiva personer (Har själv framgångsrikt lagt en trekorts läggning för Frodo)
  • Din teddybjörn
  • Du kan till och med skapa en hel profil av en fiktiv/påhittad person (namn, å¨lder, yrke, relationer, problem, fördelar etc)och sedan föreställa dig att han eller hon kommer till dig för en läggning. Vad vill hon veta? Vilken läggning väljer du? Vad säger korten?

JAmes Ricklef har skrivit två fantastiska böcker: Tarot Tells the Tale

och Tarot Tells the Whole Story. Kolla upp dem!

Praefatio
2010-02-13 13:38
0

Wow, nu blir jag alldeles varm och glad. För det första så måste jag säga tusen tack! Vilket härligt forum jag har hittat till. Internetvärlden kan vara så hård ibland, är man Nybörjare så får man vassa och tråkiga kommentarer och har man dessutom inte synts till så mycket i forumet innan så blir det ännu värre. Vad underbart att få så fina råd!

Nej, jag missbrukar aldrig. Speciellt mina ockulta intressen vårdar jag ömt och respektfullt och framför allt så tar jag det lagomt mycket på allvar och lagomt på lek. Jag tror att min extra stora respekt för just tarotkorten kommer från min mamma. Jag har i princip alltid intresserat mig från det ockulta, från mycket tidig ålder, med min mamma som inspiration många gånger. Hennes största grej har alltid vara att lägga just Tarot och hon har alltid sagt att jag får göra nästan vad jag vill "häxmässigt" men att hon ville att jag skulle vänta tills jag fyllt 18 med just korten eftersom hon var orolig att jag skulle ställa fel frågor och bli ledsen och rädd. Som tonåring var det såklart pest att inte få lov, men när jag väl fyllde 18 så hade jag accepterat det och det tog ända tills nu, när jag är 21, innan jag faktiskt satte igång. Hur som helst så var mamma alltid lite mystisk kring sina kort, jag fick inte lov att röra dem och hon gjorde aldrig läggningar när jag var med. Hon ville faktiskt inte prata om dem alls, trots att hon gärna pratade om mycket annat.

Vad spännande att lägga åt folk som inte ens finns, eller som jag inte känner. Det känns lite för nära inpå att lägga åt folk som jag faktiskt känner, men att lägga åt Britney Spears eller Lisbeth Salander känns inte så himla farligt… Att använda korten till annat än att göra läggningar låter som ett härligt sätt att jobba med dem. Det har inte slagit mig att man kan göra det, men jag kommer helt klart att hitta mina sätt.

Vad gäller större läggningar så är jag med på att de ska ske mycket sällan. Alldeles oavsett så skulle jag inte få ut så mycket av det just nu, mina kunskaper är helt enkelt inte tillräckligt stora. Jag tänker mig att bara dra enstaka kort, eller tre stycken. Igår gjorde jag en läggning med tre kort ur Stora Arkanan, en för varje fråga i ämnet, och sedan lade jag ett kort över från Lilla för att utveckla svaret. Det var enkelt men ruskigt talande, verkligen roligt. Alldeles lagom.

Tack för boktipsen, de ska genast kollas upp!

Haha, som vanligt blir det en textvägg när jag skriver, jag är värdelös på att vara kort och koncis…

Bloudwedd
2010-02-13 17:51
0

#4 OK, hade gärna velat hjälpa dig lite mer men sidan gillar visst inte copy paste så jag tar kortis varianten:

1. Gå in på http://books.google.com Där kan söka på Tarot tells the tale t.ex och läsa utdrag. Vet itne om du måste vara medlem för det. Men det är ju gratis.

Fröken Salander? Brrr! Är itne säker på att jag skulle vilja lägga för henne. MEn jag går bara på hörsägen har varken läst eller sett.

Pagan
2010-02-13 18:09
0

nej jag har oxå haft probem med att kopiera och klistra in, hade firefox innan, har bytt till IE och då funkar det.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot