Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 2607 ggr
Praefatio
0

Jag har hittat en lek!

Eller… två.

Jag har letat i flera år efter en tarotlek. Den första jag fastnade för var Archeon men efter att ha sett hela leken var jag inte längre imponerad, gillade bara två av korten. Har både innan och efter sökt lite halvhjärtat efter en men jag har aldrig hittat en som känts rätt. Har hittat flera roliga, vackra och talande lekar men ingen av dem har varit för mig. För bara ett par veckor sedan, efter att återigen utan resultat ha kikat runt, så bestämde jag mig för att det nog helt enkelt inte var meningen att jag skulle spå i kort.

Men så igår så var jag i en esoterisk butik för att köpa en present och bläddrade lite förstrött i samma exempelkortshållare som jag tittat i tusen gånger och döm min förvåning då jag hittade inte bara en utan två lekar som jag bara kände att wow! De här är ju för MIG! Den ena (Fantastical Tarot) kände jag inte igen trots att jag garanterat sett den innan och den andra (Vampire Tarot) har jag kikat i men inte fastnat för alls tidigare.

Så nu har jag ett nytt problem… Vilken väljer man? Köper man båda och känner sig för? De är snarlika stilmässigt eftersom de är skapade av samma konstnär men den ena är betydligt mörkare än den andra. Åh, vad svårt. Har någon några erfarenheter av respektive lek?

[Camio]
0

Vad underbart att du hittat en lek eller två i detta fallet som talade till dig! Då var det värt att vänta, eller hur? För när magin infinner sig så vet man :)

Jag har personligen inte jobbat med någon av dessa lekar men jag har tittat på dem flera gånger och jag kan mkt väl förstå din dragning till dem. Mycket vackra, mystiska och väldigt speciella i energin båda två… Den ena mörkare i känslan än den andra.

Ska egentligen inte råda dig för du måste själv känna vilken som känns bäst att börja med, Den kommer tala mest till dig… även om jag tror att du så småningom kommer skaffa dig bägge två. Det är svårt att låta bli tycker jag när man faller för en lek.

Men vill du ändå ha ett råd så kan jag bara svara för hur jag hade gjort själv, och jag hade nog börjat med den som har ljusare energi och känsla, för jag inbillar mig att det är en lite lättare ingång i tarotens värld på det viset :)

Sen brukar jag alltid säga om jag är osäker -sov på saken, imorgon vet du ;)

Berätta hur det går sen…

Lycka till! Kram

Soffe
0

Grattis! Camio har gett dig jättebra råd, så gå på din egna känsla i slutändan. Det är du som ska använda kortleken och du bör du känna vilken som tilltalar dig allra mest, även om det är svårt o välja. Givetvis får du köpa båda 2 om du nu vill det ;-)

Mads
0

Jag håller med föregående, följ din magkänsla. I början köpte jag flera lekar men fastnade snabbt för en som jag sedan fortsatt använda och de andra har fått bli gåvor till andra.

Amor Vincit Omnia

Praefatio
0

Tack för era svar!

#1: Ja, det är svårt att förklara men de är de första lekarna som jag egentligen kunnat känna någon form av energi för alls och jag tror att det är det som gör att jag vet att de är för mig - Hittills har jag tittat på tarotlekar, egentligen inte med något överväldigande intresse, och bara sett vackra bilder/motiv men inget mer. När jag tittade på de här korten så kunde jag känna kraft och jag kunde förstå innebörden av korten på ett helt annat sätt. Häftigt, verkligen!

Nu har jag sovit på saken ;) Och jag har kommit fram tioll följande: Just nu är jag lite mer för Vampire-leken så skulle jag köpa bara en så skulle det i dagsläget bli den, men det känns som att jag ska ha båda eftersom de kan hjälpa mig på olika sätt och vid olika tidpunkter. Vissa frågor skulle bli svåra att ställa en så mörk och "dödsinriktad" lek tror jag. Dessutom känner jag lite som du, att det kanske är lättare/bättre att börja med Fantastical eftersom den är ljusare.

Jag har råd att köpa båda och trots att jag, när jag frågade butiken om de kunde beställa in en lek åt mig, sa att jag bara skulle ha den ena så beställde de hem båda ifall jag skulle ångra mig. Jag tror att de får följa med hem båda två. Har alltid haft en idé om att man bara "ska" ha en lek, men nu när jag är här inne och ser att de flesta har flera (helst så många som möjligt ;)) så känns det mer legitimt att ha båda två.

Det lustiga är att jag föll för Vampire-leken nu. Fantasticalleken är en som jag hade fastnat för även för några år sedan tror jag, men den andra har jag som sagt uttryckligen ratat eftersom jag har tyckt att den varit för mycket. Jag är inte mer för den mörka sidan eller vampyrer nu än jag var då och ändå så är min uppfattnig så totalt förändrad. Märkligt att man kan förändras!

Jag lovar att uppdatera med hur det går ;)

[Camio]
0

Härligt! Du ser, det klarnar alltid lite när man sovit på saken ;)

Den du väljer kommer att bli rätt, och skulle du köpa båda så blir ju det jättebra det med.

Erfarenheten säger dock att det kan vara vettigt att bara koncentrera sig på en lek när man börjar, för det blir lätt förvirrande om man sitter och bläddrar i två st samtidigt… men det där känner du själv!

Vet inte vad du får betala för dina lekar men det finns en bra sida med massor av Tarotlekar att beställa via nätet som jag tycker håller vettiga priser och där finns båda dina favoriter med!

www.inme.se

…risken är bara att du faller för ännu flera när man kollar på den sidan ;) *ler*

Men den risken får man ta :)

Ska bli kul att höra sen när du får hem din första Tarotkortlek!

TantAlma
0

wow Camio vilka vibrationer jag fick av sidan.. Det riktigt snurrar inom mig när jag ser på korten.

Alma

[GunillaR]
0

# 5 - Jag har lagt in sidan under Länkar! Där var ju mycket trevlig Glad

Sen önskar jag Praefatio lycka till med lekarna! Spännande!

[Camio]
0

#6 Ja visst gör det Alma! Har redan hittat 3 nya favoriter jag vill. Tusan också! ;)

#7 Vad bra Morgaine! Det är trevligt när man hittar ställen där inte alla lekar kostar skjortan :)

[GunillaR]
0

# 8 - Precis! Jag blev så sugen på något halssmycke. Plus en del annat Tungan ute

Praefatio
0

Nu har mina kortlekar kommit! Jag köpte båda två. Båda lekar är helt underbara! Känner fortfarande lite mer för Vampire Tarot så jag kommer att börja med den, men också Fantastical var just fantastisk. Det enda som var lite tråkigt var baksidan av Vampire, påminde om någonting man skulle kunna köpa på gothaffären Shock, lite billigt och plastigt… Men nu är det ju inte baksidan man ska studera utan bilderna så det gör mig ingenting :)

Skogselva
0

Vampire Tarot var min första lek och vill inte vara utan den. Den är mycket trevlig när man lärt känna den, även till "glada" frågor.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Praefatio
0

En liten fortsättning, nu när jag inte bara bläddrat igenom lekarna utan verkligen studerat bilderna och jämfört dem lite mer på djupet:

Vampire är alltså en rätt mörk lek. Klassiskt vampyrig med mycket kandelabrar, kyrkliga motiv, fladdermöss och blod. En skön omväxling till alla "söta" vampyrer som blivit så moderna. Karaktärerna i denna lek är blandade, en del drar åt det melankoliska hållet medan andra känns mer illvilliga. Några är rent så överdrivet vampyriga att de nästan blir komiska - vilket jag tror är medvetet hos konstnären. Stilen är helt underbar… Jag är helt förälskad i den här leken, kan nog sitta och bläddra hur mycket som helst i den. Jag har väldigt lätt att tolka dessa kort (när jag har jämfört mina tolkningar med de "riktiga" tolkningarna), det är som att de talar till mig. Och som Skogselva skriver, så är de inte nödvändigtvis till för "deprimerande" frågor: Jag känner det nästan som att de helt enkelt är lite kaxiga, självsäkra, käcka på något sätt. Inte alla (försök att kalla överprästinnan käck…) men många av dem.

Fantastical Tarot är också helt underbar, men jag har svårt att ta den till mig - samtidigt som jag fascineras så känner jag mig misstänksam gentemot den. Den är mer drömsk, men inte nödvändigtvis åt det bra hållet. En del kort innehåller blomsterängar och fjärilar, men många av karaktärerna känns surrealistiska och nästan misstänkta. Som att de döljer minst lika mycket illvilja som vampyrerna men beslöjar det i vackra färger. Linjerna och kontrasterna är hårda, karaktärerna har inga pupiller. Jag tror att jag blir så skeptisk till den för att jag inte riktigt kan tolka den, det faller sig inte lika naturligt - Korten är otroligt vackra men talar inte riktigt öppet till mig. Jag ser en massa symbolik och viktiga meningar, men jag förstår dem inte. Det är som att vampyrleken talar ett språk jag förstår, medan dessa talar ett främmande.

Oj, vad flummigt det blev, med karaktärer (jag kommer inte på ett bättre ord) och språk och tolkningar hit och dit… Jag vet inte alls om jag är inne på rätt spår, jag har som sagt aldrig studerat tarotkort tidigare eftersom jag inte hittat en lek som jag tyckt varit vacker och talande nog. Nu är jag helt överväldigad, fast på ett bra sätt. Jag kommer inte försöka göra läggningar på länge känner jag, det räcker med att studera korten och lära känna dem.

[Camio]
0

#12 Tack för denna underbara recension av dessa båda lekar!! Glad

Tycker din beskrivning av både känslan och utseendet  av korten är oerhört målande och väldigt tilltalande!! Blir själv riktigt sugen på att både se och äga båda två!! Härligt att du fått en så fin känsla för båda lekarna även om du i nuläget tycker att Vampire talar till dig med… men så brukar det ju vara i olika perioder i livet! Oroa dig inte över att du inte "förstår dig på" Fantastical ännu. Kanske ska du bara låta den vila lite i nuläget och låta den mogna, den kommer till dig när du är redo. Koncentrera dig mer på den som tilltalar dig mer just nu :) Gläd dig åt din nya lek och att du kommunicerar med den så bra intuitivt redan nu :)

Underbart när man träffat så rätt med sina första lekar :)

Kram och grattis!!

Bloudwedd
0

#12 Hade precis tänkt föreslå just detta - köp båda! Så riskerar du inte att de tar slut. Du bestämmer sedan vilken eller båda du skall använda dig av!

Mörka lekar har aldrig varit deprimerande eller illvilliga för mig, men skall ändå användas med varsamhet. T.ex skulle jag aldrig använda den med en annan klient med den. Inte för mörkret skulle, utan för att de ofta är så avskalade (korten inte kunderna såklart) att de tvingar att se sanningen rakt på i vitögat och just detta kan vara väldigt uppfriskande men också väldigt smärtsamt.

Kan mycket  väl tänka mig att dina funderingar kring den andra leken är just pga den är för fluffig. Det är lätt att för lyckliga lekar sätter på rosa filter över ögonen och försäkrar att allt kommer att bli bra. Ibland behövs det sägas, men  ibland behöver vi även se sanningen. Därför det är bra att ha flera lekar. En lek för varje tillfälle!