Tarot iFokus

Tarot

Etikettofftopic
Läst 3587 ggr
[GunillaR]
0

OT - Sockerberoende - Akut

Jag har ett sockerberoende som just nu escalerar våldsamt, jag kan inte kontrollera det. Har dock vetat att det skulle bli så här eftersom utgången är alltid en och samma - man blir fast.

Så, nu vill jag ha råd av er hur jag på snällast sätt mot både mig och kroppen, ska bryta detta beroende. Beroende kommer finnas där hela tiden, men för denna gången ta bort det - bättre ord. Hjlälp mig med att ta bort sockret.

Tips snälla!

Jag kan inte tänka klart, jag är elak och sur bara för att kroppen vill ha socker. Buhuuuuuu Gråter

Varför lät jag det gå så här långt?

Jag kan klara det, det vet jag. Har man slutat röka, slutat med spriten så skulle man väl kunna sluta med sockret också!

Hjälp mig snälla - NU!

Skicka healing den som vill de, skicka tips den som vill det. Jag klarar det inte själv!

[Camio]
0

Hej i natten… vet hur det känns för jag har varit med om det också i omgångar… men just nu så funkar det fint och det var riktigt länge sen sist man halkade långt ner i sockerfällan…

Tycker du ska ta en titt på LCHF-kost… det tar bort sockerberoendet enligt min erfarenhet och jag har faktiskt sällan ätit så god mat om man håller sig till det en längre period. LCHF stryper ju ner kolhydraterna till ett minimum (ALLA kolhydrater = socker) och det är så drastisk man behöver vara för att få bukt med det.

Finns ett LCHF-forum här på iFokus b.la och massor med litteratur i ämnet. Jag har själv flera böcker som jag varmt kan rekommendera och det finns massor att läsa på nätet.

LCHF = Low Carbohydrates High Fat

Vi kan prata mer om det imorgon om du vill.

Sov dax här nu.

Kram!

Elpida
0

Jag håller precis på att försöka kontrollera mitt… Sedan nyår har jag inte ätit en bit lösgodis utan hållit mig till mörk choklad när det varit riktigt illa. Har försökt ändra min kost till lite nyttigare för att inte bli så där "tjockmätt", då kommer nämligen suget.

Se till att du har plockmat hemma i form av nötter och frön, gurkor och morötter med dipp, sockerfria kex och ost etc. Jag har unnat mig nachochips med salsadipp bara för att still suget med något. Man får tillåta sig det under avvänjningsperioden - det är lättare att lyckas då.

Du kan klara det!!!!

Lycka till!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Soffe
0

Mitt svar på detta finns på AB ;-)

[GunillaR]
0

Tack för era råd!

Jag ska försöka med LCHF. Behöver ju bli av med en massa kilon också nu som är resultat av mitt sockerfrosseri.

Jag har försökt med låg kolhydratkost förut och detta gick bra. Jag måste bara ha fullkornsbröd på morgonen och sen går det bra med någon grönsak till kött/fisk/fågel. Jag har lite svårt att äta så mycket fett som man ska enligt LCHF.

Men nu måste det bli en brytning!

Magnea
0

Hej! Jag känner också igen mig här. Det stämmer att man ska dra ner på kolhydrater.

Några tumregler jag kör med när jag känner mig i obalans:

* helt utesluta socker och sirap i en vecka eller två. Det går bra att använda honung som sötningsmedel!

* undvika pasta, risgryn och vetemjöl så gott det går och äta mer av fullkorn och råg.

* undvika mjölkprodkter i en vecka eller två! Finns mängder av bra ersättning från havre, mandlar och annat gott.

* ta in Acidophilus kapslar som stabiliserar floran i magen och tarmarna. De dämpar definitivt sockersuget!!

* dricka citronvatten!

OBS. man kan ha candida i tarmarna också vilket är mycket vanligt hos folk som har fått penicillin i omgångar. Detta kallar på starkt sötsug eftersom svampen livnär sig på glukoser!

Lycka till!

Magnea
0

Här kommer en länk med tips ang. mat för magen, hälsan och livet!

www.rawsolla.com

[GunillaR]
0

# 6 - Tack för tips!

Jag äter turkisk yoghurt varje dag. Kan inte detta vara positivt för tarmfloran. Det är ju naturlig levande bakteriekultur.

Sockret är borta nu, likaså vitt mjöl och pasta.

Hur vet man att man har candida? Jag har ju fått en del penicillin och antibiotika i mina dagar.

Magnea
0

Hej igen,

jag vet inte hur det är med yoghurten, själv tar jag in Acidophilus kapslar lite då och då som också innehåller levande bakteriekultur och har en läkande effekt på tarmfloran. Har alltid varit lite känslig mot mjölken.

Jag har nyligen läst en bok som heter på engelska “Gut and Psychology Syndrome” av Dr. Natasha Campbell-McBride. Hon skriver om en  revolutionerande upptäckt kring sambandet mellan åkommor som astma, allergi, dyslexl, adhd och TARMARNA! Hon menar att obalansen kan kopplas till näringsupptaget i tarmarna och de kemiska processer som äger rum där. Det är en tankeväckande och viktig bok för vår samtid. Måste bara rekommendera den här i förbifarten.

Jag vet inte hur man kan ta reda på om man har candida eller inte i tarmarna. Anledningen till att jag började läsa mig till om saken är att min tunga blev vitfärgad efter en pencilin-kur förra året och det var uppenbarligen svampinfektion. Det var för mig ett ganska säkert tecken eftersom jag hade ett enormt sötsug.

Jag fick ändra matvanor helt för att känna balans igen i kroppen. Bygga upp tarmfloran på nytt efter att pencilinkuren rensat ut alla bakterierna, både de snälla och de elaka ;) det är ju då som svampen kan grassera.

Nånstans läste jag att det tar 2 veckor för svampen att dö ut om den inte får "näring" i form av socker och glukoser. Men jag vet inte riktigt. Är ingen doktor, men rekommenderar att du googlar lite!

[GunillaR]
0

Jag ska kolla runt lite. Undrar om inte Hoppfull har skrivit om detta inne på Alternativa Behandlingar.

Nu var det några år sedan som jag senast fick någon antibiotikakur, så Candida kanske jag ska uteluta.

Det är nog också så att det finns ett svar i vår kropp som signalerar att balansen inte är som den ska.

Jag kan i alla fall stolt meddela att det har nu gått två dagar utan socker. Min mage bullrar och lever jäkel men det hör nog till omställningen. Den undrar väl var det vita giftet har tagit vägen!

fridelfina
0

Vad duktig du är! Själv har jag så svårt med att sluta med bröd och jag äter för mycket choklad och godis för att slippa det där jobbiga sockersuget som gör en omotiverad att inte äta det.

För snart två år sen började jag med LCHF, och under några månader så mådde jag så otroligt bra och gick ned ca 5 kilo. Men sen började jag att fuska och det gör jag fortfarande. Äter dock nästan inte potatis/ris/pasta eller dylikt, jo när maken gör hemlagat potatismos är det svårt att motstå. Fast jag tar bara lite av det.