När är julen över?
När är julen över hos dig?
Här hos mig är den över från och med idag. Nu ligger alla stjärnor och ljusstakar nerpackade och de rätta fönsterbelysningarna finns på plats.
Jag tycker att det är lite magiskt när man plockar bort julgrejorna. För mig innebär detta att jag välkomnar och inväntar våren och ljuset.
Hämtat från Piteå-tidningen idag:
Att dagarna nu blir allt längre har väl kappast undgått någon och det är just så här i början på året som det är som mest märkbart. Hur stora kan då skillnaderna vara i vårt avlånga land?
_
I nordligaste Norrland, norr om Polcirkeln, når solen inte över horisonten under nästan en månads tid kring vintersolståndet. Det är ju inte totalt mörker utan man har både gryning och skymning. Efter den 4 januari går det dock fort, dagens längd ökar med åtskilliga minuter varje dag. Mellan 5:e och 6:e januari var skillnaden som störst, då blev dagen hela 23 minuter längre!_
_
Nu går det dock inte fullt så fort längre, från i dag till i morgon ökar dagens längd i Kiruna med 10 minuter. Det är en kontinuerlig förändring framöver och från slutet av maj går solen inte alls ner under horisonten. Så från noll timmar sol kring jul, till 24 timmar sol vid midsommar, ingen dålig förändring.
Som jämförelse kan vi titta på motsvarande uppgifter för Lund. Den kortaste dagen på året är 6 timmar 56 minuter, medan den längsta är 17 timmar 28 minuter, vilket är en skillnad på lite drygt 10,5 timmar, från midvinter till midsommar.
_
24/12 kl 20:00. Då har den här grinchen fått nog av julen och vill ha bort tomtar och granar så fort som möjligt.
Mamma städar dock inte bort den förrän runt dagarna innan nyår.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Varför så bråttom?
Hos mej får "julgrejerna" hänga kvar till mitten av januari.Mina vänner som kommer på besök och ej varit här tidigare under helgerna förväntar sej det också.
När granen åker ut sätter jag in en Björk istället - och ni skall se - snart knoppas den och ljuvligt gröna småblad poppar fram!
Jag gillar inte julen alls. Vet ej varför mor har så bråttom, hon älskar julen.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Tjugondedag Knut dansas julen ut enligt gammal folktradition. 13e januari :)
"2 Å mys! Sätta in en björk!!! Det ska jag också börja med :)
plokade ner min julsaker i lördags,är inget stort fan av julen
För mig är julen över efter helgdagarna. Jag tycker inte att det känns som jul så långt efter som mitten av januari.

Här åkte julen ut strax före nyår, men det berodde på att vi hade lämnat kartongerna framme och maken fick spelet på dem en dag…
Julen som gick var väldigt olik andra jular, ingen av oss hade lust med julen och det var inte så (l)ju(v)ligt här hemma som det brukar… inga saffranskanelbullar, ingen julgran, inte så mycket dekorationer, inte skvalande julmusik… Nä, nästa år får vi skärpa till oss, men det var lite deppigt är så då blir det annorlunda när inte lusten finns.
Julen är över idag..nu är det våren som gäller…:) snart då..
Jag är som Camio. Tjugondagknut åker julen ut.
Nu längtar jag till våren. Precis som Fridelina hade vi inte så mycket julpynt i år. Jag tycker det känns som att 2009 var ett rätt tufft år för många. Hoppas på ett ljust 2010 för alla. Nu vänder vi blad och tar nya tag 
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
# 11 - Mmmmmmm…………………..jag kan känna den varma doften av sommaren.