Tarot iFokus

Tarot

Etikettdagens-tråd
Läst 889 ggr
[GunillaR]
0

Dagens hälsning 4/1

Godförmiddag!

Här är det väldigt mörkt och mulet idag. Det ska bli snö! När det är så här kallt så finns det ju stora möjligheter att snön ligger kvar. Det hade varit trevligt.

Idag ska jag sy på veckbandslängd på mina nya gardiner till köket och sätta upp dessa. Så nu åker julgardinerna ut.

Ha en skön måndag!

MaMaMade
0

Dagens!

-17 o halvklart nu (snöade ymnigt inatt). Jag skulle också vilja ha nya gardiner! Jag vill renovera hela huset faktiskt om jag ska vara ärlig. Vi byggde hösten -89, allt i huset är budget för att spara pengar o har bara tapetserat om i kök + ett sovrum sedan dess. Jag målade väggarna i vårt sovrum i halvtid annars är allt som 1989. *Sååå* less + att det är är mer än lovligt nedslitet men…pengar, pengar, pengar! Obestämd

Hittade ett "otäckt kuvert" i räkningslådan nyss. Trodde vi klarat av allt det där nu men avin var "bara" på ca tusen kr så det är väl inte värt att bli sjuk för…men ärligt sagt så fick jag lite ångest i maggen av att se det. Inte så lätt att bli av med som att få! Guben ska få order att gå igenom räkningslådan när han vaknar. Det är han som sköter den delen o mkt kan vara betalt men ligga kvar. Det är ju OK men jag blir triggad bara av att se ett inbetalningsavi så…Rynkar på näsan

OK, jag ska röja en hög idag o sedan pärla i ngn h när Guben vaknat. Önskar allahopa en finfin dag! Kyss

[GunillaR]
0

# 1 - Jag får också en månatlig ångest när räkningarna ska betalas. Men jag har ingen gube att överlåta detta på, utan får vackert ta itu med detta själv.

nillanb
0

Dagens Glad

Natten var inte till för att sovas utan för att hosta sig igenom.

Provade mig på att göra nyårsläggningen!….

Ser vad korten betyder i den lillamed följande boken… men…

Ha en fin dag alla

MaMaMade
0

Jo, kul är det inte. När det sedan inte går ihop fast man dragit in på nästan allt som går…då blir det extra "spännande". Skönt att vi fått ordning på det vi var skyldiga Vattenfall iaf. Det var inte roligt när de stängde av elen helgen före jul o det var -30 ute!

Varför bli det fet text när jag kommer åt ngn tangent till vänster där nere? Vet inte vilken, får ryckningar i mina fingrar ibland.

Skulle nog också kunna sköta det men det är han som drar in pengarna sålänge jag inte får mig ngt jobb. (Är glad att jag får sälja lite så jag kan behålla min smyckehobby.) Dessutom är jag helt väck när det gäller att sköta papper, blanketter, siffror. Jag är däremot världsbäst på att laga mat, tvätta kläder o fixa tösernas hår…sköta den kreativa sidan av hushållet… Flört Vi kompletterar varandra sas. Glad

Pagan
0

Ångest vid räkningsdags, ja det kan jag hålla med om att jag oxå får. Helst idag då pelletsräkningen kom. Typiskt att behöva fylla på just denna tiden på året. De vill ha 10 000.- om senast 10 dagar. Känns alltid lika surt när "budgetkontot" försvinner i samma takt jag lyckas lägga undan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Linda-E]
0

Ja, det är jobbigt med alla räkningar. Nu ska hyran höjas igen. Men lönen den höjs aldrig med mycket pengar, få se om jag får någon löneökning kanske indragning på det också.

Sitter här och kunde inte gå till jobbet imorse, gjorde illa ryggen igår kväll på jobbet. Ryggen värker, armarna värker och domnar bort, kan inte ligga på vänster sidan. Jag har inte tid, lust eller har råd att vara sjukskriven Skrikandes.

Just nu snöar det ute och det är minus 5 grader.

Ikväll ska jag se på Medium på Tv4plus kl. 22.00. Att dom ska flytta program från Tv4 till andra kanaler hela tiden.

#3 Krya på dig.

#4 fy bubblan att sitta utan el när det är så kallt. Hur många dagar var ni då utan el??

#5 Oj, det var en stor summa på en gång att betala på sådan kort tid.

MaMaMade
0

#6 Ja usch vad allt kostar. El egentligen vet man ju att mkt kostar o att det faktiskt bör kosta så mkt, nyttiga saker. Men om man har det skralt så är det en kamp. Vi har legat efter sedan -06 då jag hämtade vårt sista barn. Vi hade (o har haft) en hel del otur med både maskinpark o hälsa då o tiden efter det så spiralen har bara gått nedåt. Värst var när de stängde av elen som jag berättade om ovan. Guben är lite stolt (o jag med) men då tog vi kontakt med soc så nu har vi ett finfint avtal med kommunen. Önskar att vi vetat för 2 år sedan vad vi vet nu! Man ska inte vara rädd att be om hjälp om man behöver det. Är man barnfamilj så ligger man dessutom ett steg före.

Köper du på säck/småpåsar el kommer det med bulkbil? Vad får du betala? Ursäka, OT men det kan skilja en hel del. Kanske vi kan tipsa varandra.

#7 Guben fick brevet på onsdag em, slängde sig på mailen o skrev att han fått ihop pengarna men väntade på en överföring samt lön på tisdag efter helgen. På torsdagmorgon 9:15 stängde de utan att vi fått svar. Guben ringde ner, de hade skickat sitt mail kl 9 samma morgon. Vi försökte lösa det genom banken men det gick inte. (Guben får inte ta ut sina pensionpengar enl skatteverket el vem som nu håller i det, knäppskallar! Är det bättre att vi får gå ifrån huset!?)

Fick råd av en bekant att ringa soc o efter koll på nätet kom jag fram till att de inte har rätt att stänga av elen för en barnfamilj. Energiföretaget är skyldiga att ta kontakt med soc före. Den har ggn hade vårt sockontor fått brevet på onsdag em även de. De måste också vänta o se om vi själv tar kontakt så tjänstekvinnan var precis på väg att ringa oss när Guben ringde henne.

Inga problem, hon var med på vår sista hemutredning inför adoptionen, som praktikant så hon kom väl ihåg oss. Inga kända problem inom ngt område o en typiskt grej att hamna i kläm med, vi här inte ensamma sa hon. Nu betalar vi av en viss summa/mån. Har vi en tung mån kan vi hoppa över bara vi säger till o kommer vi över mer pengar en mån så kan vi betala in mer, bara vi säger till.

Vi har ändå bra då vi bor granne med släkt o fick ta ström från dem till att hålla igång pannan. Körde också en bygglampa, micron, TV:n åt barnen samt Gubens dator. Men det bidde lite kylslaget, +14 när det var som kallast. Fick en rejäl huvudvärk också, humöret, spänningar, hålla god min inför barnen, dåligt m sömn o så stannade ju ventilationen av.

Pagan
0

#7 Ibland undrar man allt vad det är för livsmål vi åtog oss i andevärlden..Men appråpå pellets så köper vi bulk. Vi har byggt en silo och får in över 4 ton, då kan man hålla priserna nere något. Priserna går ju verkligen upp, upp, upp och vi brukar leta rätt bra innan vi får ett bra pris. Det är inte samma varje gång inte. Denna gången blev det 3640kg och priset 10010:- (varav 2002 moms) Vi har en kombipanna och kör med pellets på vintern, ved på vår och sommar för att hålla priset nere ytterligare. För 3år sedan satte vi upp solpaneler oxå, vilket känns verkligt lyxigt soliga dagar.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
0

Ungefär som för oss då. Det skiljer ju lite på vilken sort man tar hem. Just nu kör vi med småsäckar. Brukade ha storsäck men det var så mkt söndersmulat att det går på ett ut. Eldade ved förut men varken Gubens el min rygg håller för den sortens arbete. Synd då vi får ta ved till uppvärmning av huset från kusins skog. Ett avtal vi skrev då kusin tog över svärfars jordbruk.

När pannan går sönder blir det luftvärmepump o solpaneler här med!

Livsmål ja…det är det som tröstat mig när det varit som tyngst; jag lär mig! Men lite har gott mig väl också o man får ju då hoppas att det genererar ännu mer gott i framtiden! Glad