Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 2285 ggr
Skogselva
0

Tarot vs Orakelkort

Något jag aldrig har förstått skillnaden emellan är den mellan Tarot och orakelkort - för vad jag har förstått så använder man dem till samma sak - eller? Skäms

Är det någon här som kan förklara skillnaden för mig?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

TantAlma
0

Jag är också nyfiken så jag puttar upp tråden i fall någon kan svar.

Alma

Choklad
0

mm jag också vill veta…Obestämd

U R us

[GunillaR]
0

Jag har aldrig använt orakelkorten så jag vet inte så mycket om dem. Men vad jag kan förstå så är dessa budskap från änglarna och inte samma som tarotkort. Dessa budskap är magiska och ska fungera som vägledning.

Jag ska spana vidare och se om jag kommer fram till mera info.

Endroppeihavet
0

Tarotkort består av den stora arkanen och den lilla arkanen och utgör tillsammans 78 kort och där har man oftast ett system med 4 "suits" av kort t.ex. bägare, svärd, pentagram och stavar som är en vanlig formation och sen de "klädda" korten dvs. den stora arkanen.

I tarotlekar finns det också vissa grunder som finns i de flesta lekar t.ex. att tio i stavar står för ngt specifikt.

Orakelkort eller änglakort däremot har inga krav på sig att ha ett visst antal kort eller något slags mönster som tarotkorten har. De består oftast av ca. 20 kort och brukar bara innehålla "positiv" information. Orakelkort och änglakort är väldigt nytt och tillhör i stort newagevågen medan Tarot har en längre tradition där vissa påstår att de använts redan på medeltiden även om det inte finns några klara belägg för detta.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[GunillaR]
0

# 4 - Använder man inte orakelkorten som affirmationskort, eller det är något annat?

TantAlma
0

Åh nu förstår jag lite bättre. orakelkort kan också fungera som vägledning har jag förstått.

Tack.

[Linda-E]
0

Jag har 4 st Änglalekar som jag drar 1 kort om dagen för att få vägledning och budskap. Om jag har gått och funderar på något på dagen så kan jag få svar sedan när jag drar ett änglakort, det är helt fantastiskt. Alla änlgalekarna har Doreen Virtue gjort, det är så vackra bilder.

Soffe
0

#7 Känner du att de budskapen brukar stämma? Jag själv har länge velat ha en änglakortlek, men det har inte blivit av då jag delvis inte kunnat bestämma mig för vilken. Finns ju många fina :-)

[Linda-E]
0

#8 Jag brukar inte ställa frågor till korten utan bara dra det som känns rätt för dagen och det brukar stämma för mig ialla fall.

Soffe
0

#9 Du skrev att du drar 1 kort om dagen för vägledning och budskap, så därför frågade jag om det brukar stämma.