Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 3445 ggr
JMax
0

Nybörjar kort och bok

Tänkte skaffa mig kort och en nybörjarbok om Tarot men vad ska jag köpa? Har bara tittat runt lite snabbt men det finns ju tarotlekar med både 78 och 79 kort? Vilket är rätt?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JMax
0

Gärna länkar till ställen där man kan köpa :o)

[GunillaR]
0

Om du tittar på "länkar" så hittar du några bra inköpsställen.

JMax
0

Tack! Där fanns ju en hel del! Men vad ska jag köpa som är bra? Och hur många kort ska det vara i leken?

[GunillaR]
0

Det finns mycket information i artiklarna här, så läs igenom dem. Vad gäller lämplig lek för Nybörjare rekommenderar jag Rider-Waite, eller annan lek med enkla och lätta figurer.

Om du läser artiklen här så får du lite info. Men läs alla artiklarna!

Skogselva
0

Jag har aldrig hört talas om tarotlek med 79 kort. vilket kortet, utöver de 78 andra, vara?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[GunillaR]
0

78 kort ska det vara!

Soffe
0

Det där är olika. Det finns olika uppdelningar bland tarotkorten, men jag har ingen aning om varför. Finns tarotkortlekar där det är mindre än 78 kort osv.

Men för att göra det lättare när man är Nybörjare o nog sen oxå, skulle jag välja en tarotlek med 78 kort som är vanligast.

Böcker finns ju några. Jag har Cassandra Easons som jag tycker är lättläst och informativ.

[GunillaR]
0

Det finns några böcker också på Vattumannen. Cassandra Eason skriver lättfattligt! Har en bok om magi som hon skrivit.

Skogselva
0

#6 Jag tänkte väl det, men frågar man inte så lär man sig inte.  Flört

#7 Orakelkorten är sådana har jag hört, men det närmsta som jag stött på, i Tarot, av det du beskriver är kortlekar med bara stora arkanan.  hm… *forskar vidare*

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

fridelfina
0

Om man är häxigt intresserad av sig så är Jolanda den tredjes bok och lek ett mysigt alternativ. Där får man en hel del extra förutom själva tolkningen av korten. Övningar och annat smått och gott.

[Camio]
0

#10 Älskar den leken 'Jolanda den Tredje' Håller på att jobba med den just nu!

Och kan bara hålla med om att boken som finns till är en riktigt bra och intressant lärobok om allt som berör livet i sig och det som är kopplat till korten. Rosie Björkman är en underbart vis kvinna med en härlig, lekfullt allvarlig inställning till livet!

Rekommenderas varmt!

Bappho
0

#5 Här kan man se hur antalet kan variera mellan lekarna :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Skogselva
0

#12 Nu gjorde du mig ju sugen att köpa en ny lek ju! Tungan ute Men nu fattar jag.

JMax
0

#11 Är den leken en bra nybörjarlek? Såg nånstans att den såldes tillsammans med boken.

Jag ska beställa nu i kväll, glömde i går och under dagen i dag har jag varit datalös, fruktansvärt men jag klarade det…

[Camio]
0

#14 Jag tror nog att man kan använda den även som Nybörjare men den är kanske inte urtraditionell, men följer de flesta traditionella ganska bra. Men den har en tydlig twist av Rosie Björkmans livsfilosofi och inte minst Hans Arnolds speciella teckningar.

[Camio]
0

#14 Huvudsaken är ju att du verkligen ska känna för den leken du väljer. Tänk inte så mkt på vad som är bra, rätt eller fel… bläddra bland bilderna och välj en som verkligen talar till dig i sitt bildspråk :) Du vet när du ser den.

fridelfina
0

Precis! Välj en lek som ser spännande ut och som "talar" till dig - då har ni redan etablerat en kontakt. Sen kanske en lek passar en viss tid och så utvecklar man ett språk som passar med en annan lek. Jag har Jolanda den tredje och Cosmic Tarot som mina favorter, sen har jag The Whitch Tarot (tror jag den heter?), men den har en "dialekt" jag inte känner mig så bekväm med.