Tarotkortlek
Godmorgon alla!
Jag tänkte slänga ut frågan bland er som säkerligen har mer koll än mig, om olika tarotlekar.
Jag undrar om det finns någon tarotkortlek, som innehåller alla symboler från Raider-Waite, men är lite nyare design (mer ”färg/liv” i bilderna)
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan för att det ska bli rätt. Men jag försöker såhär..
Jag är intresserad av symboliken, myterna bakom dessa. Men vill gärna ha lite ”modernare” bilder, fast utan är symbolerna går förlorade 🙄
Jag fattar att alla designar sin lek efter sin egen konst. Men vet någon om det finns någon som har valt att designa en lek, och även haft ett brinnande intresse för dessa symboler samtidigt?
Nu blev jag själv snurrig, så jag hoppas ni förstår vad jag försöker få fram 😅
— What you see in others, exist in you
Alla lekarna har ju symbolerna med men sen kan de ju se lite olika ut och även stilen på korten spelar ju roll.
Det är jättesvårt att ge råd men kolla inne på http://www.aeclectic.net/tarot/
där har de bilder på hundratals lekar.
Min spontana tanke var Ciro Marchettis lekar "Gilded", "Legacy" eller "Tarot of dreams".
Barbara Moores "Wizards Tarot".
En liten annorlunda modern lek Dreams of Gaia" av Ravynne Phelan.
Och vi får inte glömma Rosie Björkmans "Jolanda den tredjes tarotlek" men då behöver du den stora boken som hör till, där skriver Rosie utförligare om korten och bilderna.
Hoppas att du hittar vad du letar efter.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Tack :) Vad roligt att du skrev Gilded, eftersom jag fastnat för de otroliga bilderna i den. Är lite intresserad av Toth, men rädd att bilderna ska vara intetsägande (eftersom jag vill gå på mera intuition)
#1: Tack igen… Det är ju en sån sida jag LETAT efter 😅 Så bra att kunna SE alla korten INNAN man beställer en lek 🙏
#0: Vet ni något om Steampunk tarotleken? Jag tycker den är så ”tilldragande”
Mest har jag ”dragits” till Gilded, eftersom bilderna är magiska. Jag har ännu inte den (har beställt)
Jag har kört på ”originalet” Raider Waite, eftersom jag ville få ett ”opåverkat” intryck av allt. Jag tänker att varje konstnär sätter sin egen tolkning på allt, mer eller mindre.
En ”opåverkad” bild kändes bra, men tråkig i längden. Behöver den där ”dragningskraften” också 😅
Tänk vad komplicerade människor är, vilket är det som gör oss intressanta, men omständliga
#6. Jag har tittat mycket på Steampunk Tarot men till slut insåg jag att det var ingen lek för mig, för annorlunda i motivet men framför allt för mörk i färgerna.
Men den är fin på sitt sätt!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6 Jag har haft Steampunk Tarot innan (har inte kvar den) och skulle säga att om du gillar steampunk-stilen kommer du säkert tycka om den leken. Om du söker på "steampunk Tarot flip through" på youtube kan du se videor som visar upp alla kort, för att lättare se om den är något för dig eller inte :)
#8: Ska kolla :) Tack
#7: Det har slagit mig med. Tänkte på att färgerna har en betydelse i sig, och man ”missar” lite på den punkten.