Nutid, dåtid, framtid
När ni gör läggningar, hur vet ni att de första korten som kommer ut visar nutid, dåtid eller framtid? Hur tänker man kring tidsperspektivet? Finns det några regler?
(Jag kommer att ställa en hel del nybörjarfrågor framöver och hoppas att ni/någon orkar svara. Det här är så nytt för mig. Men spännande också. 😀)
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Du säger det bara för dig själv, att detta kortet står för dåtid, detta kortet för nutid och detta kortet för framtiden.
Det finns mallar att följa men som Nybörjare skall du ägna dig åt dina kort och dina frågor och tankar. Blanda inte in för mycket nytt i början, det är mycket att tänka på ändå.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
håller med tarotstollan..bekanta dig med korten och känn hur det känns,vad förmedlar kortet..bry dig inte om bokens betydelse för oftast växer d fast och man får ingen känsla i det hela,ett kort kan berätta så fruktansvärt mycket som inte ens boken kan förmedla,boken är väl bara mer som en enkel fingervisning av betydelserna
Tack! Jag får försöka göra så och bekanta mig med korten först. Tror att jag är lite för ivrig och vill veta allt nu. 😀
🤣 Det är du inte ensam om!
När jag gick min tarotkurs så hade jag 2 lekar med mig och jobbade med dem samtidigt. Fast ärligt talat var det mer att jag jämförde korten med varandra för att se hur lika eller olika de var.
Det bestämmer man själv!
Jag brukar fråga "Vad gäller just nu för den här frågan?" och sedan dra tre kort. Då är tiden mer flytande,
Annars bestämmer jag innan att det första kortet är dåtid, det andra nutid och det tredje framtid.
En väldigt bra stjärna är Keltiska Korset. Bra för både nya och vana tolkare. Där följer man tidsflödet och ser bakgrund, nutid och vad som ligger i möjligheterna framåt.
Håller med om att det är spännande och jättekul att du ägnar dig åt det, Loris! 💗🤗
Det finns så mycket intressant symbolik i bilden.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack Magi-cat! 🌺
Så du drar ett bestämt antal kort? Jag har gjort så att jag blandar tills korten ramlar ut. Men det kanske handlar om vad man känner sig mer bekväm med?
#6 Det kanske jag skulle förklarat. 😁👍 Man kan göra på så många sätt, men eftersom jag är lite lat så har jag mest fastnat för just att dra tre kort. 🙂
Först blandar jag leken och tänker på frågan. När leken känns "lugn" eller "färdig" (eller jag bara bestämmer mig) kuperar jag. De tre som då är överst lägger jag upp och tolkar som svar på frågan. Antingen tillsammans eller dåtid-nutid-framtid, beroende på …
Okej! Jag får testa det någon gång. Jag är så influerad och fascinerad av Firefly så allt hon gör tycker tycker jag är "rätt" och bra. 😃
Nu har jag inte kollat Firefly. :-)
Prova gärna Keltiska Korset också, den är klassisk och användbar.
- Redigerat 2021-09-13 19:22 av Magi-cat
Den här versionen tycker jag är bra. 🙂
https://mirror.paranormal.se/web.telia.com/~u58208983/grimoires/keltiskakorset.pdf
Personligen tycker jag att Keltiska korset är jättesvårt och har bara använt det någon enstaka gång, men bara för mig själv.
Om du vill hitta lättare stjärnor så finns de under " Tarot- stjärnor".
Tack Tarotstollan, jag ska kika där också. Det där med stjärna fattade jag inte heller vad ni menade och var tvungen att googla. Så mycket nytt. 😄
Aha, det tänkte jag inte på, det är ju så klart inte självklart vad "en stjärna" är. 😁🌟
Smaken är olika, men jag tycker Keltiska är logisk (om man får använda det ordet i det här sammanhanget 🙂 med bra flyt.)
Elementstjärnan är en annan bra, enkel.
Ja, det finns många bra stjärnor. Kan ju bero på vilken man lärt sig från början och känner sig mest bekväm med.
På de nybörjarkurserna jag gick, så fick vi aldrig lägga mer än 3 kort för vi hann inte med mer.
Så Keltiska kortet började jag öva på först ensam hemma och det var inte lätt, sen är jag lat och vill att det skall gå fort att tolka! 😉🙃
Haha magi-cat! Det är nog bara jag som är en sådan Nybörjare. Andra på sajten vet säkert vad som menar med en stjärna. 😄
Jag tycker att det låter som värt försök för så som det är nu blandar jag och låter korten ramla ut av sig själva, sen blandar igen osv. Som Nybörjare är det svårt att veta när det är dags att sluta, när jag fått tillräckligt med information. Så att göra en stjärna eller bestämma bara tre kort låter som en bra idé. Ska testa vid tillfälle.