Tolka omvända kort
Brukar ni göra det?
Alltså, kort som vid blandning ramlar ut och landar åt fel håll. Ser i mina nya Radiant Rider-Waite att det finns en tolkning/betydelse även för omvända kort. Läser samtidigt lite är här och var att en del plockar bort de kort som blir omvända.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag använder aldrig upp och nedvända kort som oftast tolkas negativt, alltså motsatsen för vad de står för rättvända.
Tycker att jag ser det negativa ändå, så jag behöver inte vända dem.
De flesta tarottolkare använder inte upp och ner vända kort.
Det är helt upp till dig själv att bestämma hur du vill ha det när du tolkar.
Om du vill köra upp och ner så börja med att lära dig dem rättvända först, du kommer att ha nog att tänka på ändå!😉
Hur tycker du om leken, är den så fin som du trodde?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Okej! Det kändes fel att tolka korten som var uppochnervända, men det stod tolkning i boken och då blev jag tveksam.
Korten är underbara! 😍 Vackra och klara färger och så många detaljer. Och framför allt att det är samma kort som jag sett att tarotolkare som inspirerat mig till att börja med Tarot, använder.
Härligt att du gillar den. Ja, den är ju världens mesta kända tarotlek, så den visas ju oftast när det lägges ut bilder på tarotkort.
Du har väl börjat med att känna efter och se vad du själv tolkar korten som och inte bara går efter vad som står i häftet?
Sen att hålla kvar den känslan för kortet är ju också viktigt, bästa är ju att skriva upp i en bok vad varje kort säger dig.
Det kan ju inte vara så som många påpekat att ett kort ena dagen står för "lingonsylt" och i nästa tolkning för "knäckebröd" om du förstår hur jag menar? Sen kommer det ju till nya saker ju mer man lär sig men grundkänslan skall ju alltid vara den samma.
Jag tror nog att jag får ta och köpa in ett exemplar av den utgåvan, de andra jag har tycker jag är antingen för mörka, för bleka eller så otydliga.
Tack för tips! Nej, jag har faktiskt inte gjort så, känt efter vad korten säger, men det ska jag göra nu när jag vet att det kan vara en bra idé. Jag har mest läst i boken om betydelser.
Firefly (tarottolkare på Youtube) som jag tittar mycket på, säger just det du är inne på, att hon ofta hittar nya saker i korten och läser dem på annat sätt. Detaljer hon inte sett eller tänkt på men som "träder fram" eller vad ska man säga i en viss läsning, utan att grundbetydelse ändras, mer nya detaljer som kompletterar andra kort. Spännande!
Ja, jag antar att det blir så när man lär sig mer allt eftersom.
Jag började föra bok med just Ridern men slutade efter ett tag vilket är synd för det hade varit kul att se hur man själv utvecklas med korten.
Många tarottolkare/samlare har en ny anteckningsbok för varje lek de har och på det viset har man ju ett eget bibliotek om sina tankar och hur man tolkar.

Jag vänder korten rätt om de kommer upp och ned, men jag kan också tolka ett rättvänt kort som motsatsen…. Det beror på känslan och de eventuella andra korten och frågan.
#6: Okej. Det där förvirrar en aning men jag kanske hittar så småningom vad som känns bra/rätt för mig. Det verkar i alla fall som att mycket beror på korten runt omkring och hur det i övrigt ser ut. Ett negativt kort kan vara positivt om korten runt omkring talar för det. Och då kan även ett felvänt men negativt kort vara positivt. Är det så på ett ungefär?
#6. Jag tycker att du skall ta ett kort i taget och sen när du börjar känna dig säkrare kan du börja snegla på korten jämte.
Allt hänger ju på vad/vilken fråga du ställt.
Börja med att dra dagens kort och tolka det.
#8: Dagens kort? Menar du att dra ett enda kort för exempelvis just den här dagen?
Precis som i våran tråd "Dagens tarotkort 4" https://tarot.ifokus.se/discussion/1492804/dagens-tarotkort-4.
eller för hela månaden:
https://tarot.ifokus.se/discussion/1510555/manadens-kort-september-2021.
- Redigerat 2021-09-03 20:53 av Tarotstollan
#10: Ok, tack! Jag ska kika på det och läsa lite i andra trådar.

#7: menar att jag ser båda aspekterna beroende på hur jag uppfattar helheten och hur jag känner kring det. Bryr mig inte om ifall kortet läggs rätt eller upp och ned. Vart det klarare?
Ja, tack! 🙂
Om jag läser åt någon annan kan jag ibland tänka att ett omvänt kort står för att personen inte riktigt har insikt om det som avhandlas. Eller att det finns en blockering av något slag.
Jag kan tycka att rättvända kort mer berättar hur det är och omvända kort innehåller lite mer av en uppmaning. "Det här bör du vara uppmärksam på, det kan vara något du missar eller inte vill se!" typ.
Men vanligtvis går jag på själva huvudbetydelsen av kortet och tar in både positiva och negativa aspekter av det.
#14: Intressant! Har inte tänkt på att det går att tolka det på det sättet också, så tack för den tanken.
Det låter på er alla att mycket hänger på vad ni har för känsla, vad andra kort visar o.s.v. så jag kanske ska helt enkelt vänta och se vad uppochnervända korten signalerar för mig innan jag vet om jag vill eller inte vill tolka dem.
Tack för alla svar! 🌺🙏🏼
Intuition och känslan kommer först, sen det som syns på korten i kombination med det du har fått till dig.
Som Nybörjare är det bäst att bara se det positiva först, det räcker.
Men som vi sagt ta en sak i sänder, när du börjar bli lite säkrare så kommer de negativa tankarna automatiskt flygande, åtminstone var det så för mig.😉