Tarot iFokus

Tarot

Etikettdagens-tråd
Läst 83 ggr
Tarotstollan
1

God morgon 29 November, 2020.

1: ta Advent och det har kommit upp några adventsstjärnor och elljustakar i fönstren runt omkring i mitt bostadsområde.

Här är mulet och för tillfället - 0, 5.

Ha en bra advents söndag! ⭐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
1

Hejsan och Godmorgon !
Advent redan , tänk va tiden har runnit iväg .
Här är det -2 och molnigt !

Blir en lugn och avkopplande dag ! ❤️🎉🎁🌺
Ska unna mig ett glas rött 🍷 idag.

Kram till er alla !
😊❤️

HH 🙂

Lussan20
1

Hej Tarotstollan!
Ja nu är det redan Advent! Hoppas alla får njuta av ljusen och denna dag!
jag ska baka lite Lussebullar! Lussan lilla hunden undrar om hon ska få alla, men då säger matte-Saffran är farligt för små hundar-. Det får bli en liten bit kyckling då vi fikar.
Ha en underbar dag önskar WL

Amandla
1

Morrn. Här är det liiite snö på backen, precis så det lyser upp.
Jag bakade saffransbullar igår, men inte lussekatter utan östgötabullar med saffran. De är goda men väldigt platta, för jag använde torrjäst och de skulle nog ha jäst dubbelt så länge och det hade jag inte en tanke på.

Lussan20
1

Suck!
Jag bakade vanliga bullar, det vill inte maken ha, så brukar jag göra saffranslängder och vanliga saffransbullar. Men det vill maken inte ha. Så då tröttnade jag och sade- att baka du vad du vill ha-. Kände mig missmodig, nu surar han i sitt rum. Ibland är det så svårt att orka med i dessa dagar! Mvh/WL
Ps dina bullar är säkert goda Amanda! Men sänd ingen till maken för han ska baaaara ha Lussebullar. Plats för skratt!

Amandla
1

Jag tycker att det är dags att din gubbe lär sig baka sina lussekatter själv, WL! 😉

Lussan20
1

Ja Amanda, det är dags för alla bortskämda äldre män att lära sig klara sig själva. Men ser på mina äldre väninnor om hur männen som blivit ensamma vill ha en ny husmor. Men de är smarta och säger-bjud mig på restaurang,- hihi.
Det går nog inte med mina jämnåriga som arbetat och klarat sig själva. De på 20 talet fick tiga, de var ju försörjda minsann. Vilka liv en del hade!
Nej jag bakade inte och det suras än. Jag såg en film istället. Hihi…Kram från WL

Amandla
1

Sicken surgubbe 😎 Jag har lärt mina söner att både baka och laga mat, de är jätteduktiga. Särskilt den äldste gillar att baka, han kan göra en morotskaka bara för att ta med till jobbet och bjuda på 😊 Gissa om han är populär?

Lussan20
1

Samma med mina tre söner!
Den äldste är ensam med tre döttrar, han är makalös att laga mat, övningskörning med tjejerna, arbeta heltid, sköta hästen, finnas för dom. Hur de blir som gamla slipper jag se hihi, makens mamma duttade med honom, han är sladdbarn, mitt också som det känns.
Men jag äter mina kanelbullar och myser, han får väl sura bäst han vill. Det finns ju bara en som förlorar på det, han.
Lussan ger mig skrattattacker , igår flög hon fram med dockan Pippi Långstrump i munnen som hon skyddade för dammsugaren, hon tog henne från en liten barnstol jag har till de små barnbarnen. Det röda håret flög på Pippi. Hon gick lös för första gången i skogen och var så duktig, gick både fot och fri och kom direkt då vi kallade på henne.
Jag ska kolla om jag får in en bild på henne bland alla sina leksaker. Kram från WL

Amandla
1

Härligt! 💖

Tarotstollan
1

Underbart att ni lärt era killar att klara sig själva.
Själv lärde jag mig laga mat genom att se hur mormor och mamma gjorde + Rutiga kokboken! 😉

Lussan20
1

Tarotstollan min mormor var min stora förebild, en matmamma. Ja så hemkunskapen där lärde man sig mycket. Vi fick dessutom gå till en annan skola och lära oss handtvätt. Olika material hur de skulle skötas, tröjorna fick man lägga på handdukar och nåla innan de torkade. Man fick mäta dom innan och så mäta före tork så de fick samma mått som innan de tvättades.
Noga var hon den fröken, men vi gillade inte att tvätta hennes korsetter(skratt) Ha en ny skön vecka alla! MvhWL

Tarotstollan
0

#11. Men fy så äckligt, det förstår jag! Det är väl ingen som vill tvätta andras underkläder.

Lussan20
1

Minns en laxrosa med fjädrar i. Hon fick väl hela sin garderob tvättad av oss i 5an och 6an. Men jag minns tröjtvätten och använde den med mina ylletröjor, inte mäta men lägga dom på tork.
Ja mycket var bra med kunskapen från skolan .
Där jag bodde som liten fanns bryggstugor, där man kokte lakan, örngott och underkläder. Vi barn bröt alltid i gubbarnas frusna långkalsonger på sträcken på vintern, det lät så roligt. Ibland hängde istappar från benen på dessa underkläder . En annan tid , ett annat sätt att tvätta!
Ha en fin vecka T.

Amandla
1

Verkligen en annan tid! Min mammas farmor jobbade med lite av varje, bland annat som tvätterska hos folk.

Lussan20
1

Minns mormor då hon låg och klappade tvätten mot berget. Sedan flyttade hon till stan och fick bykstuga och torkrum i källaren, det var lyx det. Vi ungar fick bada i sköljkaret som var som en liten basäng. De åren var de bästa i barndomen. Tack säger jag till mormor! Kram till dig Amanda!

Amandla
1

Kram tillbaka 💖🤗

Tarotstollan
1

Vi hade en koppargryta i källaren för koktvätt under mina första barnaår, kommer tyvärr inte ihåg om den användes någon gång när jag var liten.
Sen inköptes en tvättmaskin och grytan stod kvar i många år, antar att den slängdes för jag minns att platsen var tom i tvättstugan i många år innan jag flyttade därifrån.

Lussan20
1

Man bykte som man sade två gånger per år. Det var mest lakan, örngott och underkläder. Man tvättade nog lite för hand också. Minns lukten av Lut som nog blekte och dödade bakterier. Mycket starkt och rent kunde det ge frätskador. Så denna enorma träskyffel de rörde med.
Förr tog man bort fläckar, man tvättade inte alla kläder och de höll mycket längre. De hade knep för alla fläckar. Minns pappa som tog bort tuggummi med is och skrapade med en kniv. Nu kastar man barnens kläder om de får tuggummi som fastnat. Många knep dör med de äldre.
Nu i Coronan så nöter jag ut kläder som var för fina att kasta. De får bli hundtröjor till promenaden. Kör några stycken i veckan och kastar dom när de gjort sitt.På så sätt kan de nyaste hänga kvar i garderoben. Till den dagen detta är över. Tarotstollan jag minns också dessa koppargrytor. Mvh/WL