Vilka tarotkort ska man köpa?
#0 Ta en som du känner för!
Bäst är nog att börja med en som följer den klassiska symboliken, t.ex. Hanson-Roberts eller den väldigt klassiska Rider-Waite.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har kollat på rider waite, spelar det nån roll om det är på svenska eller engelska ?
#2 Nej, det tror jag inte. 🙂
Jag skulle också säga en Rider-Waite-Smith. Eftersom den är så poppis är det väldigt lätt att som Nybörjare hitta information om den både på youtube och olika sajter. Om du köper en RWS-lek kan jag verkligen tipsa om sajten Biddy Tarot. Även Labyrinthos har bra information.
Det finns ju hur många versioner som helst av RWS-leken men några av de som är lätta att få tag på är:
- Smith-Waite Centennial
- Smith-Waite Borderless Edition
- Universal Waite
- Radiant Rider-Waite
- Radiant Wise Spirit
- Albano-Waite
- Giant Rider-Waite (stora kort)
- Vanliga originalversionen
Några av lekarna jag nämner finns i både vanlig och mindre version. Giant har, som namnet antyder, gigantiska kort. Centennial, Universal och Radiant finns i en gullig "in a tin"-version som kommer i en liten plåtask som är smidig att ta med sig :)
Utöver de jag nämner finns det ju huuur många lekar som helst som är inspirerade av/baserade på RWS, det är verkligen en djungel. Men vill du ha en som är ritad av originalkostnären kan jag verkligen rekommendera att kolla på bilder på de olika versionerna och välja den du gillar bäst!
Angående svenska eller engelska skulle jag säga att det beror på om du kommer att titta mest på svenska eller engelska tutorials/beskrivningar av korten. Det är lättare att hitta information på engelska och du slipper ju översätta om du köper en kortlek på engelska i så fall.
Köp den leken som tilltalar dig! Magi-cat gav bra tips på enkla nybörjarlekar, kort med mycket detaljer är lättare att tolka än kort med endast ett fåtal detaljer på.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag ska kika på dom! Är det några fler lekar man behöver? Har ju kollat en del videor och dom brukar använda sig av 3 olika lekar
Du behöver egentligen bara en lek men många använder olika lekar för olika frågor eller för att de helt enkelt känner för det.
Det finns läggare som använt en och samma lek i 15 - 20 år eller längre och de vill inte byta, så när den leken är så trasig så det inte går att använda den mer, så köper de en lika dan igen.
Andra köper 2 av samma sort redan från början och känner att det är bra med det.
Andra köper hur många som helst och använder dem kanske en vecka åt gången och sen byter de lek.
Det är bara du själv som kan avgöra hur du vill ha det!
Glömde skriva Connolly Tarot. 🙂 Det är nog den jag använde allra mest. Den har samma symbolik i bilderna som Rider-Waite, men vackrare färger och "snällare".
Tusen tack för eran hjälp! Det blir en rider waite tror jag! Jag tänker försöka lära mig spå lite om kärlek också. Jag har sett att det finns kort med bara texter då, minns inte vad dom heter. Nått tips på nån sån lek?:)
#9 Lär dig först och främst symboliken, med bilder och allt. Det är mitt tips. 🙂
Okej! Har beställt en lek nu!😁
#9. Det är nog Orakellekar du har sett. Det brukar vara en bild och en text under på dem.
Mitt tips är att kolla på tarotlekar som verkligen tilltalar dig och ”pratar” med dig. Tänk dig att du ser en vacker bild, som väcker en känsla hos dig och så går du efter den känslan när du spår. Känslorna varierar för varje person du spår. Jättebra att lära sig själva symboliken men att plugga in varje kort i detalj kan lätt göra att alla personer du spår får samma svar om du skulle få upp samma kort. Och detta är omöjligt eftersom vi alla är olika. När jag spår kan jag se en sak i till exempel kortet ”tornet” hos en person men nästa gång med till och med Samma person så kan det betyda något helt annat. Men det får man göra exakt som man känner för. Däremot tror jag att man bör lära sig alla sviter och dess betydelse och skillnaden på stora och lilla Arkanan. Ska du spå dig själv så krävs det väldigt mycket nollställning som gäller för att tolka kortet utan förutfattade meningar och kan därför vara bättre med en orakel-lek med text och en vacker bild, för då får du konkreta svar och korten ljuger aldrig. Aldrig 😊 Var dock noga med beskydd innan och ”slut” själva cirkeln efteråt så att andevärlden vet att du är klar. Annars kan det bli tokigt inför nästa läggning 😊 Jag är absolut inget proffs men eftersom frågan kom upp så ger jag bara min åsikt. Lycka till 🙏
#13 tack så mycket för svaret! Jag valde den vanliga rider wite leken. Iom att många rekommenderar den så kände jag att det bör bli bra. Det är inte orakel korten jag menar. Utan i många kärleks läsningar så använder sig vissa av bara kort där det står en mening i princip. Kan vara allt ifrån ”i miss you” till ”dont wait for me” har försökt hitta namnet på dessa kort men lyckas inte. Jag ber om ursäkt för alla frågor men jag är rätt ny, har endast kollat youtube videos innan och då jag är otroligt troende när det kommer till änglar. Guider osv så känns det naturligt för mig att börja göra sånt här. Jag har en fråga, när du säger stänga cirkeln , vad menar du då? Vilken fras bör man använda sig av innan man börjar och vilken fras bör man använda när man avslutar ?
#14- Det var min första tarotlek också! Den är väldigt bra och det ska kännas bra också. Menar förresten inget illa mot folk som skriver tips angående lekar osv utan jag säger endast vad jag själv tycker. Så hoppas ingen har tagit illa upp 🙏 Bra fråga angående orakel kortleken. Jag har faktiskt inte sett någon sådan men kolla på fyndiq.se , där har dom massor av lekar till bra pris. Dom flesta är ju på engelska så sök på ”Love oracle cards” på Google så kommer det säkert upp en, kolla upp den på youtube så du kan få en uppfattning om den tilltalar dig och så sök på fyndiq.se ifall den finns där. Dom finns någonstans 😊 Jag skulle tipsa dig att köpa en änglakortlek att ha till dig själv som vägledning. En med många kort i. Har en sådan själv och jag älskar den. Med cirkeln menar jag att innan du börjar en läggning ( även när du drar dagens kort till dig själv ) så tycker jag personligen, eftersom man då bjuder in andevärlden att närvara, att man ska vara noga med beskydd. Så där du väljer att dra dina kort, be en bön, tänd en rökelse, salvia, eller strö salt över händerna sedan dra längs kroppen, och vifta runt lite, medan du med hela ditt hjärta säger eller tänker ett par ord om att det till exempel ska ske för ditt högsta bästa, att du endast vill få fram det goda ur korten och att ingen negativ och icke nödvändig energi ska träda fram. Be dina guider om beskydd, och vad du säger är egentligen inte det viktiga för alla säger olika och vissa bryr sig inte alls. Det viktiga är intentionen du har inför läggningen och att du är medveten om vad som händer och att du öppnar portar till andra dimensioner ( vilket inte är något att vara rädd för ) men det kan ställa till det om du tillexempel får in en vilsen själ helt plötsligt. För du är en öppen ljuskälla när du börjar med sånt här och det gäller även när man jobbar med pendel, spår i kristaller, i glaskula eller vad som helst när man öppnar upp sig för andevärlden. När du sedan är klar med läggningen kan du exempelvis säga Tack för budskapen du fått och tack för att dina änglar har varit med dig. Jag säger olika varje gång beroende på hur det känns men jag är noga med att tacka och sedan säga att ”nu är jag klar, jag sluter nu denna cirkel” och har jag inte lust att få några fler budskap den dagen ( även när jag står och lagar mat ) så säger jag att ” nu stänger jag av och ni kan inte kontakta mig mer idag, tack ” Men detta gör du precis som du känner för - det som känns rätt är det som kommer att funka😊 Kanske låter överdrivet och jag har bara sysslat med detta i kanske 1,5 år, knappt det, trots att jag alltid varit klarsynt och levt med en förmåga att kunna se in i framtiden och även att läsa av människor. Kan dock ändå vara väldigt skeptisk hehe. Men jag har märkt tydlig skillnad på när jag beskyddar mig och inte. Kul att du börjat med Tarot! Det är en fantastisk värld och många här på forumet är otroligt vänliga när man vill bolla saker kring det så var inte rädd att be om hjälp eller råd. 😊
#15 tack så hemskt mycket för ditt svar!:) Jag inväntar kortleken med spänning. Vad bör jag göra när den kommer? Har hört att man ska ta ur den ur förpackningen och sedan kolla på varje kort var för sig, och första känslan man får upp kan man skriva upp så att man har det där
Vilken änglakortlek skulle du rekomendera föressten? Och exakt hur använder jag den? Om jag köper love oracle Cards, hur använder jag dom?
#17 Jag skulle rekommendera att du läser böcker!
Marie-Louise Cronstedt har skrivit en bra som heter "Tarot - levande symboler".
En del av Ylva Trollstiernas böcker är också bra, T.ex. "Tarot steg för steg".
Dessa böcker finns att låna på bibliotek.
#18 åh toppen! Det ska jag göra!
#16 - Jag tycker du ska göra precis vad som känns rätt för dig. Det ska inte blir någon ocd grej utav det hela, att man känner en massa måsten. Men absolut är det en bra idé att kika igenom korten innan och känna in dom. Alla har sin grej. Sen tror jag som Magi-Cat skrev, att det är bra att köpa böcker i början. För där står precis allt. Och sedan kan man bilda sig en egen uppfattning om vad som känns bra och inte bra. Rena gärna leken men någon rökelse och så finns det läggningar man kan göra när man inhandlat en ny lek som du kan googla på, men det brukar vara frågor i stil med ” vad kommer du att lära mig ” - ” vad ska jag göra för att vi ska kunna arbeta ihop” etc.. jag kanske är helt ute och cyklar men jag tror det är något sådant. Själv har jag aldrig gjort det faktiskt. Jag har bara renat och kört på. Vissa lekar känner jag nästan retar mig och dom använder jag inte 😊 Änglakorten jag har heter - ÄnglaTarot av Doreen Virtue. Det finns flera olika så kolla runt lite. Orakelkorten använder du precis likadant som Tarot men skillnaden är att orakelkorten ej har några specifika ”regler” och symboliken är inte detsamma. Man kan alltså tolka hur som helst ( kan man faktiskt göra med Tarot också till viss del ) Allt detta beror på hur pass medial förmåga man har och känner själv. Sen har man olika dagar och vissa dagar kanske man inte ens vill se röken av tarotkort och bara använder orakel-leken, eller tvärtom. Mitt enda riktiga tips är att, som jag sa, det som Magi-Cat skrev - köp böckerna eller någon utav dom. Kanske lyssna på någon podd, kolla upp medier och sök på olika läggningar man kan göra, men framförallt det viktigaste - Gör som din magkänsla säger åt dig och gör ingenting på tvång. Så kommer detta bli toppen 😃
#14 Kul att du köpt din kortlek nu! När jag får hem en ny kortlek brukar jag först se till så att alla kort finns med och det inte fattas något. Efter det brukar jag gå igenom korten och titta på bilderna en och en. Ibland kan jag göra en lite djupare studie över korten och skriva ner de tankar och känslor som kommer när jag ser varje kort, men det är inte alltid jag gör det. Om jag känner för det kan jag ibland ”intervjua” kortleken så som Ninatarot skriver om. Det finns massor sådana läggningar att hitta om du söker på ”deck interview spread” t.ex. (finns säkert att hitta på svenska också annars). Har du en länk till bilder eller en video där kortleken/orakelleken med små budskap som du letat efter finns? Kanske att någon av oss andra vet vilken det är :)
#21 tack för ditt svar! Jag kommer återkomma med en video på dom korten jag menar!
#23- Har hittat en kortlek till dig som jag tror passar 😊 Den finns på svenska och heter Romantik Änglarna av Doreen Virtue. Sök på youtube så finns det klipp där folk visar korten. Där har du klara budskap som är lätta att tolka eftersom det står klart och tydligt , till exempel ”bröllop” och sedan en beskrivning till det!
Den leken finns att köpa på många ställen som är betydligt billigare, bl.a. på Vattumannen eller Tarotshop.
Man vill ju inte betala överpriser om man kan slippa, eller hur?
Tarotshop har jag handlat mycket från och tycker deras priser är ok.
Vad kul att du har köpt din första tarotlek CrazyCats! Jättebra val tycker jag, Rider Waite är symbolrik och enkel att tolka och det är också lätt att hitta beskrivningar av korten i böcker eller på nätet. När jag får hem en ny lek brukar jag först kolla att inga kort saknas. Bläddrar igenom och känner in korten, sedan renar jag den med rökelse och kristaller. Jag brukar lägga ett skydd för kortleken, jag slår en cirkel, kopplar upp mig och ber om beskydd och att svaren jag får alltid ska vara för alla inblandades högsta bästa. Då behöver jag inte be om beskydd varje gång. Om du vill ha tips på en riktigt bra bok kan jag rekommendera “Madame Pamitas magical tarot”, den passar till Rider Waite och beskriver varje kort väldigt bra och även vad de olika symbolerna på varje kort står för. Det bästa är så klart att gå på sin egen intuition men ibland vill man kanske läsa om korten och på så sätt få nya infallsvinklar och en djupare förståelse. Hoppas du blir nöjd med din nya lek!
#25, det är exakt den leken! Men jag skulle vilja ha den på engelska, vet du om det finns ? Tack så hemskt mycket!
#32 Google är bra 🙂 https://www.vattumannen.se/the-romance-angels-oracle-cards De flesta lekar görs på minst ett språk, oftast engelska, så testa att översätta titeln och sök, gör en bildsökning eller googla skaparen av leken (i det här fallet Doreen Virtue) så kan det komma upp många bra förslag.
#32- Vad kul att jag kunde hitta den! Som Amandla skriver och länkade- Vattumannen är en bra shop och den finns också som fysisk butik i Stockholm om du har möjlighet att besöka den så rekommenderar jag den varmt! 😊
#35 - Inga frågor är dumma ☺️ Om den är helt slut överallt och du verkligen vill ha den, så kan du lägga en bevakning på någon sida, så får du ett Mail så fort den kommer in. Ja den finns ju inte helt plötsligt för de hehe men det dröjer nog inte länge fören leken är inne igen. Jag hörde att Doreen Virtue har lagt av med korten pga utbrändhet ( är inte helt säker på att det stämmer men mycket troligt ) så det kan vara därför folk köper som galningar eftersom dom antagligen kommer sluta tillverkas. Kanske är det bättre att köpa den på svenska innan den också ryker😊 Det har ingen betydelse i vilket språk den är på så länge du känner dig bekväm med den.
Håll utkik på ebay och tradera, är mitt tips. Jag ser inga hinder för att köpa en begagnad lek.
Det verkar som Stengården i Borås har några ex kvar:
https://www.stengarden.com/orakelkort/romantikanglarna-orakelkort-doreen-virtue.html
Doreen Virtue blev fundamentalt kristen för några år sedan och har efter det lämnat new age-världen helt och hållet. Hon har sagt att hon inte vill ha något med sina kortlekar att göra längre och därför har hon också avsagt sig royalties för kortlekarna som fortfarande säljs och det är också därför hennes namn är borttaget från dessa. Det kan vara så att vissa kortlekar inte produceras alls längre på grund av detta. Är osäker på vad som faktiskt gäller… Men det går ju absolut att lägga in bevakning på kortleken både i butiker och på tradera 😊 Har själv köpt just den kortleken begagnad på tradera faktiskt 👍

Hej Crazy Cat
Har varit frånvarande länge och läste tillbaka lite, hittade detta inlägg. Hur går det med tarotkorten? Hunnit köpa nån ny? Hittade Doreens kärleksorakelkort?
Jag vill tipsa om en av mina favoriter, som för mig varit "lättläst", Cosmic Tarot!
Men vill också tipsa om att faktiskt komma iväg till nån affär och klämma och känna på kort för att på så sätt se vilka som talar med dig! För min egen del får det inte bli för plottriga kort och konstnärens stil och färgsättning har stor betydelse för hur tolkningsbara korten är.
Vattumannen i Stockholm har många lekar som man får kolla och känna på!