Stora Arkanan/1 Magikern
Nu fortsätter vi med nästa kort, turen har kommit till Magikern. Kör på! 😎
Magikern på min Feylek är en illusionist. En Tim Burton skulle vilja vara tror jag. Fick en härlig upplevelse av magikern för ett tag sen, läs här: http://tarot.ifokus.se/discussions/507ba3c9d4ebea6d15000d5b-stora-arkannan-magikern?4e89abe288f47229fa021d04-1
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Magikern är ett kort som jag fick fundera länge på vad det betyder för mig innan jag kom på något!
Kom underfund med att det är ett kort som jag har tänkt lite nonchalant på, lite så där att "jaja lite trolleri och lite magi eller hokuspokus så fixar det sig alltid"!
Men efter att ha läst vad Skogshumblan skrivit och lite annat så började jag tänka på ordet "illusion" = inbillning, falsk bild osv
Börjar inse att kortet verkligen är något att se upp med, ser jag verkligen det jag ser eller?
Hur blir det då med stjärnan man lagt om Magikern dyker upp? Kan man lita på det man får fram är sant eller är allt en illusion? Skall man kanske testa och lägga en ny stjärna?
Ja, det tål att tänkas på eller hur?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Stollan enligt Fey-boken står kortet för "Will, magic, power, control, ambition, quest, study and creation of man. Som jag ser det behöver man inte se upp men kanske tänka till så man inte gör saker på ren vilja eller av annan fel orsak. Envishet och uthållighet är bra i rätt sammanhang:)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
För mig står Magikern rent personligt för att jag "trollar med knäna", att jag fixar situationen fast jag inte förstår hur det ska gå till.
I allmänhet betyder kortet för mig att man ordnar allt på bästa sätt för sig själv ofta helt enkelt bara för att man kan, man är inte riktigt kapabel till att se andras behov. Ego med andra ord…
Det jag ser är en person som har kontroll på sin gåva och vet hur denne ska hantera den. 🙂Kommer inte på så mycket mera just nu-- är kanske för trött efter jobb helgen.. 🤔
Jag skulle kanske tillagt ett litet 😉efter frågorna ser jag nu. Frågorna var nog lite mer tänkt och lite ironiskt menat, men ändå allvarligt tänkt!
Hoppas ni förstår vad jag menar! 🤔
Jag tänker att magistern upp och ner är illusion, rättvänd mer som #5 skrev
När magikern dyker upp så tänker jag alltid på min mamma. Jag har växt upp i ett hem där ekonomin har varit knaper många ggr. Men nog fanken har mamma alltid lyckats trolla fram både mat och annat. Hon har helt enkelt trollat med knäna, gjort det omöjliga möjligt, kokat soppa på en spik osv.
För mig så står magikern för ren viljekraft, det kan verka omöjligt, men ändå på något sätt så blir det möjligt. Med rejäl viljestyrka så kan mycket hända.
För mig står Magikern för flera saker beroende av samman hang. Men som exempel att man klarar av en situation som man inte tror på. Eller att man når framgång i något. Men även att det kan vara en Illusion man får tolka det beroende på det man känner av frågan o om det är andra kort med. Det är ett kort jag gillar i min Osho Zen Tarot lek🙂
Ny dag nya möjligheter

Magikern är en person som ser sin potential i olika sammanhang
(Jag är ny på sidan och lyfter gamla intressanta trådar. Hoppas det är okej!)
Magikern tycker jag är ett lite svårt kort att tolka. Spontant känner jag att det är ett i huvudsak positivt kort. I min kortlek (Old English) visar Magikern fram några olika attribut på ett bord, och han ser lite lurig ut. Lite uppfordrande. "Nå, vad väljer du?" ungefär. "Ta det du behöver!"
Prylarna på hans bord tycks representera de olika elementen - eller kanske de olika sviterna? Det är några mynt, en kopp, en kniv och något som skulle kunna vara en liten hög med jord. Eller är det en brun påse? Svårt att säga. Han håller i en liten pinne. Eller penna? En liten stav?
Uttrycket är vänligt, men på något vis uppmanande, och han visar med handen åt höger. Som att han vill skjutsa iväg betraktaren vidare på vägen, in i storyn. Min känsla är att man ska förse sig av attributen/ förmågorna och sätta fart.
Min association går i riktningen att man är utrustad med allt man behöver (alla olika element/sviter) för att ge sig ut på den nya livsresan, mot den nya lärdomen. Nu gäller det bara att använda verktygen rätt och hoppas på det bästa.
Det ser ut som att "jordhögen" är en börs, där han då förvarat sina mynt.
Pinnen är ju staven som måste finnas med på kortet då Magikern "trollar" arbetar med alla element och sviter.
Nu ser jag att det är en påse/börs! 😃 Kanske är de små klumparna något som representerar jord?
Det är nog mynten, tror jag.