Stora Arkanan/ 2 Översteprästinnan.
Dags för nytt kort och nu har vi kommet fram till 2 The High Priestess/ Översteprästinnan. Vad har ni att dela med er om denna damen?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
I min Feylek heter hon "the seer", den seende. Jag tycker det namnet passar bra för för mig symboliserar kortet någon som har kunskaper och vet saker. Lite som en völva, siare som söker sig ensamhet och får kännedom om saker. The seer är en dam med auktoritet och pondus, hon har en air av detta runt sig och man är ödmjuk och trygg hos henne. Hon är lugn och skulle aldrig ta till toner utan stor orsak. För min del betyder kortet att söka sig inåt sig själv för att få svar. Man har sin intuition och den ska man lyssna och lita på! Kortet är mitt själskort så för mig är det en påminnelse om att lyssna inåt och veta att mina svar där inne stämmer :) jag behöver inte fråga andra för jag har svaren inom mig själv.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Det är en dam som har visa ögon och mycket lärdom. hon har ett lugn och harmoni inom sig själv är i balans. Hon vet hur hon ska ta hjälpa av naturen och dess inverkan på oss. som tex att hon vet att hon kan ta stöd av fullmånen och dess krafter.
Ett av mina favoritkort! Jag känner igen mig själv mycket i Prästinnan. Hon har inga behov av att göra sig märkvärdig eller att det ska hända så mycket runtomkring henne, tvärtom. Hon kan vara lite nyckfull också, vill hon inte hjälpa trots sina kunskaper så gör hon inte det…
Översteprästinnan i Cosmic Tarot är nog det vackraste kort jag sett på henne.
Hon står för mysticism, hemligheter, den visa, Alfa och Omega (på detta kort), Yin och Yang, Sibylla (Häxa) och för mig symboliserar hon nattens drottning, Mångudinnan. Hon är ett med naturen och hämtar sin vishet där.
Däremot har jag en fundering om hennes namn på Italienska La Papessa och Franska La Papesse. Med de namnen blir hon ju precis som på svenska ihopsatt med 5 Översteprästen som också då står för Påven i vissa lekar. Il Papa och Le Pape. Alltså då FRU PÅVE! ????
Påven har ju ingen fru!
Jungfru Maria är väl det närmaste i kvinnoväg som kommer nära honom i katolicismen?!
Mycket kan man ju säga, tycka och tänka om Översteprästinnan men jag varken ser eller tänker på henne som Jungfru Maria.
Vet att jag nu igen är ute och "reser i det blå" men det blir ju så när man studerar korten och läser vad som står om dem 😃!
Så hur tänker ni om detta?
Översteprästinnan kallas hon väl också? I Hanson Roberts-leken heter hon High Priestess. Inte så mycket kristet över det 😉
Nej, det har du ju helt rätt i! Undrar vad de tänkte på när de gav namn till dessa kort! 😃
Jag vet inte vad prästinna heter på italienska… eller historiken bakom. Hade korten setts som kristna hade ju inte jag varit särskilt lockad av dem 😉
På de kort som produceras av LO Scarabeo, står namnet på 5 olika språk trykt på kortet. Det är därför jag är så duktig 😉 på vad de heter! 😂
Stollan då är vi två som blir grymma på italienska franska engelska och tyska då;)
/ Skogshumblan
Ja visst och dessutom har vi ju allt det andra som står om korten på deras språk i LVB så vi kommer att bli multispråkbegåvade 😂! Hittade dessutom en i går som det står på Spanska i också, ännu bättre 😂!
¡Si! Muy bien, claro.
/ Skogshumblan
Va!? Någonting som är bra, eller?
Ärade conquistadorer 🌺
Översteprästinnan
Påvinnan i jämförelsen med sägenomspunna påvinnan Johanna eller fornnordiska mytologins Frigg i fensalarna som man offrade till. Hon bör ställas i relation till den kvinnliga motsvarigheten (motpol) till den manliga formen av Påven / Översteprästen. Kanske inte ifrån ett verkligt perspektiv av hur allting är inrutat av idag, utan mer ifrån en metaforisk symbolisk gestaltning. Hon rymmer alla dimensioner av kvinnlig kraft och uttrycker polariteten mellan manlig lag och kvinnlig fantasi. Hon bär i R.W.S deck Isis blå dräkt, en krona av två hornformade månskäror som inramar en fullmåne och vid sina fötter har hon en nymåne. På hennes bröst ett solkors och i sina händer håller hon de hebreiska torahrullarna. Hennes tron där hon sitter står placerad mellan en svart och en vit lotuspelare med initialerna "B" och "J" (Boaz & Jachin) hämtat ifrån Salomos mystiska tempel. Talas om en slöja broderad med palmblad och granatäpplen. Två systrar, en som skänker liv in till (den fysiska) världen och en som bjuder in till den esoteriska världen i gengäld. Hittas även i kortet hos Översteprästen, där sambandet ligger mellan lydnad/olydnad, ordning/oordning, rätt/fel, kontra fysiska & andliga världen. Här något liknande där symbolvärdet spelar mellan sanningar & erfarenheter ifrån dåtid och nuet i kontrast till den fysiska respektive esoteriska världen. Hänvisning till korset hon bär (keltiska korset) - av dåtid - nutid - framtid.
Silverstjärnans prästinna.
Nyckelord: dold kunskap
Hebreisk bokstav: gimel (kamel på Svenska)
Vatten - livets & minnenas källa - mystik - färg indigo lila - månljus - dominans - kvinnligt intellekt - feminint bildskapande - esoterisk visdom - silver - upplysning - intuition - spådom - Antikens orakel - kvinnlig vishet - Att ta emotionella risker - framsynthet - föränderlighet - naturkrafter - psykisk eller konstnärlig förmåga - helande magi - ödets väg - känslomässig balans som kommer ur förmågan till förutseende.
# 13. Aha, nu förstår jag varför det är en kamel på Överstprästinnekortet i Jolanda den tredjes lek! Det nämner inte Rosie någonting om i boken, i alla fall inget jag kan hitta!
#13 Vad tycker du själv om Översteprästinnan?
#15 Alltså meningen från början är ju att tarotkortens uppbyggnad ska kunna fungera som ett vägledande arbetsredskap till nå en större förståelse om sig själv och andra som ber om hjälp, om skeenden i livet.
Det blir ungefär som en slöjdare eller en alltiallo hemma i verkstan skulle favorisera ett visst verktyg framför ett annat. Nu finns det kanske en del som tänker så, särskilt om man skaffat sig nått nytt & spännande som man bara måste få prova.
I de fallet man en dag vill göra nånting och vill förverkliga något man gått & tänkt på en längre tid så vet i tusan om jag enbart skulle vilja hålla fast vid just ett enda verktyg för smälla ihop en terrass eller vad det nu handlar om, kanske en snygg veranda med lite snickarglädje, sitta på en soffa i solen med en kopp kaffe & vinka åt alla 👋
För få nånting gjort så måste man liksom kunna använda hela arsenalen av den egna talangen & kunnandet i färdigställa själva uppgiften. Värdet av att se till helheten framför detaljerna.
Det är lite så jag ser till detta med Tarot också, varje kort har sin egna givna roll att fylla, tycker alla är lika betydelsefulla när dem sen samspelar tillsammans i de större sammanhanget.
Alla är på så sätt lika viktiga för få läggningen komplett.
Jag tänker likadant med tarotlekarna som med verktygen, dem är till för att användas, att låta dem hjälpa en som ett hjälpmedel. Att se dem som en tillgång. För många år framåt om man har tur och dem håller.
Låser man fast sig till vissa kort så envisas dem i regel med dyka upp om & om igen. Det kan bli till nackdel för en själv, tror man tjänar väldigt lite på tänka så. Att inte fästa sig vid korten, mer än vad man förhåller sig inför andra saker. Det är som med pengar, i materiell mening, papperslappar. Men dem kan ju också förändra & förgylla tillvaron i en människas liv. Men få saker kommer till en, om man hänger upp sig på tänka enbart i dem materiella banorna. Då manifesterar man också en saknad och då slår man det bort ifrån sig på samma gång. Det här med korten slår väl kanske lite tvärt om där på den punkten.
Särskilt fascinerande kan ju va när man upptäcker förbindelser och kombinationer i korten som länkar dem samman. När man hittar tanken där bakom i hur den här evighetsåttan är tänkt att fungera rent tekniskt (hermetiska systemet).
Just den här Översteprästinnan är ju lite intressant då detta med månen och vattnet återkommer med olika innebörd i andra kort också.
Som jag var inne på så finns där även en jämförbar liknelse med Översteprästen (The Hierophant på Eng). Där saker & ting står mellan två fasta värden/ting (till vänster & höger) och sen där en passage uppstår mitt emellan dessa mellan den levande världen och vad som ligger bortom till större insikt. Skrev inte tidigare att rullarna hon håller, den religiösa historien bakom innehållet i dessa fyller en gemensam funktion med dem båda pelarna som står vid var sida om henne. Så man kan ju säga att passagen som en fyrvägskorsning, värdet av den förstärks tillsammans med korset i dubbel mening.
I fallet Översteprästinnan så handlar väl mycket inom det esoteriska, vad vi människor "skaffar oss själva" i tillägnad kunskap. Pergamentsrullarna i beskrivningen handlar ju till viss del också om urgammal kunskap ifrån berättelsen med Moses som kommunicerade med Gud (fem böcker). Nästan samma värde som stentavlorna och arken. Man skulle ju då kunna jämföra det med den typen av kunskap som färdas till oss i hög utsträckning och kommer till oss utifrån.
I jämförelse med Översteprästen så liknar det mer en kommunikation som sker i bägge riktningarna och inte bara åt ett håll. Det påminner mycket också om detta med skipa rättvisa i den fysiska världen och i nästa. Att hålla balansen inom det som är rätt och rimligt.
Här handlar det mer om ett äventyrligt sökande att skaffa sig större kunskap, att bredda sitt vetande och hur det sker, kan ju ibland diskuteras. Det behöver ju inte alltid nödvändigtvis ske godtyckligt. Det kan ju ha sitt pris att samtidigt gambla till sig de högre vetandet.
Det berättas också en historia med liknande innebörd ifrån namnen på pelarna där några fick betala ett dyrt pris med livet som insats för dumheter som begåtts (Jachin), i den andre pelaren visar det mer på motsatsen om man tolkar allt rätt. "Boaz" påminner ju också lite vad gäller namnet inom samma tema på bägare & fest om man jämför med engelskan.
Kul med tarot 🍸🙂
(Jag är ny på sidan och lyfter gamla intressanta trådar. Hoppas det är okej!)
Översteprästinnan är ett lite luddigt kort för min del. Jag har alltid svårt att tolka det när det kommer upp. Spontant tänker jag på visdom, inre insikter, kvinnlig intuition och liknande. Det har förstås en prägel av andlighet i kontrast till Kejsarinnan, som jag tillskriver lite liknande egenskaper, men mer världsliga.
Översteprästinnan symboliserar andlig upplysning och mystik för mig, men med en trygg, jordnära koppling. En uppmaning att bli uppmärksam på sina mer undermedvetna förmågor. Jag tycker att hon påminner om att det finns sådant som vi inte riktigt kan förklara i konkreta termer, men som ändå är viktigt.
Kanske ska man börja lyssna mer till sin magkänsla istället för att enbart följa logik och förnuft. Kanske ska man börja ta sina nattliga drömmar på allvar och se om de försöker förmedla något. Kanske lever man alltför ytligt och har en själ som törstar efter något djupare, men som man förnekar. Det är kanske dags att lyssna mer inåt.
Översteprästinnan dyker upp tidigt i stora arkanan och för mig betyder det att hon står för det lilla barnets självklara, magiska tänkande. Innan vi har fått lära oss att den världsliga världen är den riktiga. Jag ser henne som en viktig länk mellan den andliga/undermedvetna världen med sina dolda kunskaper, och den världsliga/fysiska världen med sina fakta och bevis.