Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1305 ggr
Sagaliten
0

Vad är egentligen XI?!? Help meee

Vänder mig till er med en liten fråga. Skulle just kolla dagens kort och fick upp siffran 11 i morgonmeditationen så var det jag valde. Kikade i mina papper (spå med tarot) och såg att det var styrka. Kikade på min andra "fusklapp" från en utbildning och såg där att det stod att 11 var rättvisa (som var 8 i de andra pappret), så VIII och XI hade "bytt plats" Tog då min mormors gamla kurspapper från hennes tarotkurs och ser att på 11 står det styrka, men 11 är överstruket och ändrat till 8, men stod inget mer om saken, inget på 8 att den bar 11 Så tänkte att Tarot.nu känns som en tillförlitlig sida så kikade jag här och då var 11 styrka och 8 rättvisa. Paranormal.nu var det rättvisan som var 11, glädjekälla var 11 rättvisa, så som ni säkert förstår är jag lite förvirrad. Skulle helst viljas slippa gå igenom var och en av mina kortlekar för att se vad de olika säger. Så, nu till min lilla fråga. Kan ni hjälps mig bringa klarhet i detta? Vilket är vilket och varför säger de olika. Och finns det andra kort där det är samma förvirring med? Hjärtliga hälsningar Sagaliten och tack på förhand

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

AMJJ
0

Hej! Ja, nr åtta och nummer elva kan vara olika beroende på lek. Inget rätt och inget fel, det beror helt enkelt på vilka tarotkort som du har. Utgå från din lek.

Tarotstollan
0

Ja, det kan var förvirrande men i vissa lekar har de bytt plats. Vad de betyder är ändå det samma, det är bara korten som bytt plats.
Vissa som köper lekar brukar kolla upp det innan, då de vill att alla lekar skall se lika dana ut på numren.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sagaliten
0

Okej, bra att veta. Men ja, bra jäkla förvirrande 😕 Blir lite fundersam bara utifrån att vissa menar att numerologi också ska ingå i det hela. Där blir det knas.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Tarotstollan
0

#2. Jag skrev att siffran bytt plats, fel det är korten som bytt plats!
Korten betyder vad de betyder, oavsett var någon stans de befinner sig i leken.

greenseng
0

Om jag inte har fel här så var det mannen bakom Waite-Smith Tarot som fick ett ryck och bytte plats på Rättvisa och Styrka. Alltså på korten 8 och 11 i Major Arcana. Och eftersom det är den mest populära taroten så slog det igenom.

Men om man följer den gamla originalmodellen så är kort 8 Justice och kort 11 Strength.

Mystikern A. E. Waite, mannen bakom taroten som dristade sig att förändra systemet ger ingen klar förklaring alls på hur han egentligen tänkte när han gjorde denna förändring. Åtminstone inte i den beskrivning som medföljer korten.

Det är synd att sådant händer. Numerologiskt så finns det alltid en anledning till att korten har de nummer de har.

Och det är i historien alltför ofta att det händer att någon anser sig vara så upplyst att personen anser sig förbättra ett system genom att införa en förändring i det. Tyvärr medför det också då alltför ofta att systemet därmed försämras. Men detta måste man alltid vara beredd på. Det är mer regel än undantag att det händer. Det verkar till och med vara ett fundamentalt bevis på mänsklighet. Och tyvärr på människans ego. Det är alltför sällan som människan i fråga egentligen ser klart på det hela och vet vad han gör. Därför är det sällan det leder till en förbättring.

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
1

#5. Nej, det var A. Crowley som ändrade när han gjorde sin lek Thoth.

greenseng
0

Ahh… De är alltså två som slåss om äran? 😃

Tarotstollan
0

Nja, det tror jag inte. Orkar inte gå och kolla i alla böcker men Waite - Smith leken  släpptes ju redan 1909 ( ofta "slarvigt" kallad Ridern också)  och Thoth släpptes flera år efter den.

Tarotstollan
0

Det verkar som Thoth inte blev publicerad förrän 1969 första gången!
Det är ju inte så längesedan…. bara 47 år sedan!😮🤐

greenseng
1

Ok. Den första ändringen var alltså i "Ridern, om jag fattat någonting rätt här. Har inte tillgång till manualen till Ridern nu, men om jag inte minns helt fel så skriver Waite i den att han av egna skäl (eller något liknande) har kastat om ordningen på Strength och Justice. Har den i min smartphone men det är en bug i programmet där så jag kommer inte åt texten efter senaste uppgraderingen. Och jag har läst det även där. Eller så är jag akut åderförkalkad. 🤪 Eller råkat återigen halkat in på ett helt konstigt rum-tids-spår. Vilket faktiskt kan hända vem som helst. 😃

Det fanns på den tiden (och förmodligen även i dag) en massa mystiska ordnar som tävlade om äran att vara mest mystiska. Tarotar var inte helt ovanliga där. Alester Crowleys Thoth fanns med och Golden Dawn också.

Fördelen med Thoth taroten är att orginalmeningen i kortet The World är med. Det handlar alltså om världsormen och en hermafrodit som dansar med denna.
Däremot har han lyckats slarva bort The Knights som egentligen är Centaurer för att visa att kortet har inte med en materiell människa att göra utan om något högre utomvärldsligt. Kortet skall alltså inte ha några som helst astrologiska eller andra symboler på sig. Det visar alltså på att något från The Fool har lyckats smyga sig in i Minor Arcana.

Jag skulle ge mycket för att få tag på en Tarot som har med de ursprungliga bilderna. Även om antagligen Minor Arcana blir tråkiga där.

Crowley har sina egna idéer om det mesta. Men han gör ett väldigt mörkt avkok av religioner och filosofier. Trots det har han en markant stegrad intelligens. Antagligen "peppad" av ett alltför stort bruk av kokain. Men jag har för mig att han hade en gammaldags präst som far. Och jag har sett andra exempel på hur det kan gå då. 🥵

Tarotstollan
0

Här är en länk som berättar om de största skillnaderna mellan "Ridern" och Thoth. Nu är den från Wikipedia men skulle tro att det stämmer.
Det finns ju hur mycket som helst att läsa om dessa lekar, skulle kunna tro att man skulle kunna bli "professor" bara av att studera dem.😉
https://en.wikipedia.org/wiki/Thoth_tarot_deck

Huvudsaken är att de fungerar som de skall och att folk gillar dem!👍

greenseng
0

Ja… Crowley är som han är. Han kanske kan beskyllas för mycket men… han är aldrig tråkig. 😃

Jag har aldrig haft någon Thoth-Tarot. Och trodde jag hade slarvat bort mina två tarotar. Men efter att städat bokhyllan idag så dröm om min förvåning när jag hittade både den "vanliga" Waite-Smith Taroten men också min gamla favorit Yeager Tarot of Meditation. Yeager's Tarot var den första jag köpte. Den har en jättebra manual med korta nyckelord eller meningar för korten men Minor Arcana är tråkiga. Inga direkta bilder förutom Stavar och Svärd osv. Så jag fattade ingenting och gick och köpte en Waite-Smith också. Så i början använde jag Waite-Smith taroten men Yeager's manual. Och det fungerade bra.

Även då blev jag lite konfunderad över att Nr.8 och Nr. 11 inte stämde överens i tarotarna. Det var faktiskt irriterande. Men… jag överlevde. 😃

Tarotstollan
0

Var tvungen att kolla upp Yeager leken då jag inte visste hur den såg ut. Verkar vara en meditationslek (med starka men fina färger), kanske det var en av anledningarna till att den var så svår att börja med och dessutom då inga illustrerade bilder i lilla arkanan.
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/yeager-tarot-of-meditation/

greenseng
0

Mycket märkligt. De säger att strength är 8 och justice 11. Men jag sitter just nu och tittar på korten och ser tydligt att strength är 11 och Justice 8.

Men… korten har ändrats en gång på grund av nymoralismen i usa. Först var figurkorten spritt språngandes nakna. Inte på grund av någon typ av porr utan för att ge ett så naturligt intryck som möjligt. Men Yeager sålde sig och korten blev betydligt sämre när figurerna fick kläder på sig. Kanske har han sålt sig en gång till och ändrat position på kort 8 och 11. Vem vet. Eller så är det författaren till websidan som är ute och cyklar.

Dessutom säger han att han strävat att behålla grundstrukturerna i korten. Men icke. Han har åtminstone missat på The World. Och han skryter vitt och brett om att han studerat tarotens historia så grundligt. Men även Crowley slår honom här utan svårighet. Även om Crowley strulade till det också. Hade han vetat det jag vet så hade Knights varit kvar. Crowley skulle aldrig ha slängt bort den lilla detaljen eftersom den passar hans profil så perfekt.

Dock har faktiskt Yeager's Tarot vissa fördelar. Viss del av symbolismen är avancerad. För att se den måste man vända åtminstone vissa kort i Major Arcana upp och ner och ha de rätta ljusförhållandena, verkar det som.

Men… jag är fortfarande inte nöjd. Fast jag undrar… Skall man få en Tarot man är nöjd med så får man antagligen göra den själv.