Tarot på Youtube.
Hur ofta går ni in på Youtube och kollar om nya lekar recenseras där inne i videos? Är det något ni överhuvud taget funderat på eller bryr ni er inte alls om deras tarotvideos?
Det händer att jag går in och kollar innan jag bestämmer mig för att köpa en lek eller bara är allmänt intresserad att se hur en hel lek ser ut.
Oftast kollar jag där inne efter att jag köpt en lek, för att jag vill se och höra vad andra tycker om leken.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Visste inte att det fanns ens ☺️ Men själv är jag nog lite så att jag vill känna på och bläddra och så, men visst, man kan ju få ett hum om hur de ser ut i alla fall.
Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.
Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️
Ja, jag vill gärna känna och se på korten innan jag köper några också.
Det fanns en affär här innan, som hade många lekar öppna som jag kunde titta på men den finns inte kvar. De flesta affärer har ju inte lekarna öppna, av förståeliga skäl. Märkte ju att folk inte var försiktiga eller rädda om korten, de bara bläddrade och tryckte in korten i askarna lite hur som helst eftersom de inte skulle ha dem, de tänkte inte på att det kanske var någon annan som ville köpa felfria kort!😕
Så för att kunna se alla korten får man ju leta runt på olika sidor, inne på Aelectic kan man ju ofta se 6-9 kort och det är ju bra men ibland räcker inte det för att man skall kunna bestämma sig om man vill ha en lek eller ej.
Nä man måste ju vara försikig. Tänker visserligen att man kan ha 1 av varje som "provlek" som med parfymer tex, och kanske ha bakom disken. Vet inte hur det är på sök och finn men om man inte får kolla så får jag nog avvakta. Vad var den sidan du rekommenderade? Googlade men fick inte upp något.
Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️
Menade du :
http://www.aeclectic.net/tarot/
Sen kan du ju titta på kort här också:
http://visualtarot.com/decks/
http://www.albideuter.de/
Youtube är min bästis när jag är på jakt efter nya lekar 😉Tycker det är bra att det finns möjlighet att se alla korten, storleken på leken samt höra vad andra tycker är bra och dåligt innan jag bestämmer mig för om jag vill ha den eller ej. Thelema Tarot hade jag aldrig köpt om jag inte sett den där t.ex och den leken är fantastisk.
-
#6. Ibland tittat jag på lekar som jag inte ens gillar eller velat ha innan men sen när de sitter där och bläddrar i leken så vaknar "vill ha" 😈!
Inte lätt att avstå då från att köpa den!😉
Fast jag har lyckats avstå flera gånger…än i alla fall!😉
#5 jag var inne på där sista sidan du länkade och kikade och jag blev lite både fundersam och förundrad över hur en person (med gott samvete) kan göra en tarotlek som är tillsynes likadan bortsett från lite olika färgläggningar och minimala förändringar. Om man haft n lek av denne person som man gillat och ska införskaffa en nu och inte haft möjlighet att titta närmare innan skulle man nog bli tämligen förvånad och troligen besvikna över att ha fått närmast en kopia istället för en ny. Eller kanske bara jag som tänker så. Men så många som är samma… Jag menar kolla på bilderna, se sååå många som är sååå lika… (jag tog bort bilden pga copyrightlagarna, så ni som vill se vad som menas, gå in på länken i #5/Amandla)
#6 Har du någon speciell person som du vet gör många såna eller så man inte behöver jaga runt så mycket ☺️
#7 haha, jag känner igen det där 😃
#8 owlmoon513 har endel reviews på sin sida. Kollade i hennes spellistor och jag antar att de flesta ligger under "spirituality and tarot". Hon har även mycket annat intressant att se/höra på.
Annars brukar jag söka typ "tarot review" och sortera efter senast inlagda eftersom man oftast får upp de "nyast-utgivna" då. De gamla lekarna har man ju redan sett i så många sammanhang liksom 🙂
-
#8. Vet inte om jag förstår din fråga riktigt, för det är ju inte en person som tillverkar dessa lekar. Det är ju olika förlag och olika konstnärer, som hittar på lite nytt. Varje olika lek har ju ett namn som gör att man kan känna igen den eller annars har man ju alltid ISBN numret som alltid är lika, för likadana lekar.
Fast att det finns så många olika kloner håller jag med dig om att det kan vara jobbigt. Allra helst då jag personligen tycker att många av dem bara blivit fulare och inte snyggare och finare som jag tycker att man skulle vilja göra dem, om man då ändå skall lägga ner ett så stort arbete på att göra en ny variant av en redan etablerad lek.
#9 tack så mkt för tipset 😊 #10 Förstår hur du menar, men av de 8 så är ändå 5 typ exakt samma, en 6e samma men lite större skillnad (4 från vänster) och sen 2 som är lite mer annorlunda. Men om man skapar en tarotlek har man inte typ patent på den eller så? Folk får ju inte kopiera kända konstverk och sälja som orginal tex. Själv hade jag känt mig lurad om jag trott att oj, nu är där en ny lek (som jag då trodde var av samma person, vissa e ju typ samma namn och så) och sen rått en som inte alls var nu utan bara en uppolerad variant av den man hade. Om det framgår tydligt att det är en nytappningar av originalet så hade jag tyckt det varokej, men tveksam till att det gör det, eller kanske det gör. Vet inte alls, bara min känsla 😕
Ju mer man sätter sig in i tarotdjungeln ju mer lär man sig. Det finns folk som samlar på alla ny utgåvor av samma lek och olika tryckningar av samma lek och olika färg utgåvor mm.
Jag hade själv ingen aning om detta innan jag började läsa inne på Aeclectic. Så jag antar att jag har plockat upp massor och lärt mig mycket där inne. Tycker att det både är bra, intressant, roligt och galet…🤪
Det är så mycket bakom lekarna som man aldrig får veta om man inte direkt söker den informationen.
Jag tycker att YT kan vara väldigt användbart inom många olika områden. Tarotkortlekar har jag däremot aldrig kollat upp där, har inte tänkt på det. Men jag antar att det kan vara ett snabbt sätt att bilda sig en uppfattning om en lek och titta på bilder, storlek med mera och få höra omdömen och utlåtanden. Särskilt om man är på jakt efter en ny och har funderingar.
#4 och #5 Vilka bra länkar och vad otroligt många tarotlekar och orakelkort det finns. Tack för tipsen!