Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 3169 ggr
Amandla
0

Sol som symbol

Nu har vi gjort en ny kategori, Symboler. Här passar alla frågor om de olika symbolerna  vi ser i tarotlekarna. Symboler kan tolkas på många olika sätt, ur olika kulturer och religioners perspektiv, samt inte minst: rent personligt. En spindel till exempel betyder regn för en person, medans jag blir obehagligt berörd och tolkar den som att jag får ett migränanfall (jo, det har hänt).

Första symbolen jag vill ha hjälp att få fler tolkningar på är SOL. Vad känner ni för solen som symbol?

Kyllan56
0

Menar du allmänt, så är här mitt lilla bidrag. Solen ser jag som positiv, värme och något som är i centrum, där allt kretsar kring.  Lycka tillväxt. Förutsättning för liv.  Hälsa, vitalitet kraft och energi.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Amandla
0

Jag menar både allmänt och rent personligt! Det är alltid intressant att höra om hur olika man kan se på samma symbol tycker jag.

Sol för mig är liv och värme - men kan också betyda för hett, då kan inget växa utan torkar bort… och därmed även död. Lättnad, sådär som efter en längre period med kyla och regn och snörusk, äntligen kommer solen och mjukar upp hela världen, och man blir varm utifrån och in (jag gillar inte vinter, märks det?).

Kyllan56
0

Ja det märks Amandla!😉

Ikaros flög för nära solen och brändes och störtade ner i havet. Ja visst kan solen också stå för för mycket hetta. Men det märks att jag är född och uppvuxen på nordligare breddgrader, eftersom jag inte tänkte så långt.😎

☀️Solen för mig är  starkt förknippad med astrologi och står den inre anden, livsenergin, egot och självets uttryck och så mycket mer.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
0

Håller med om det ni redan skrivit. Solen betyder ju också brist på skugga och svalka. Inget som går att dölja, då solen avslöjar allt när allt blir upplyst. Även lek och bad. Nakenhet.

Solen för mig personligen står mer åt det jobbiga hållet, varmt, svettigt, leta skugga och svalka, törst och huvudvärk. Sömnsvårigheter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
1

#4 "Inget går att dölja" var bra, så har jag inte tänkt tidigare! Tack Stollan 🙂

gevalina
0

Positivt för mig är solen en glädjande nyhet /besked/ ufall/ etc…

Negativt för mig är solen att man ska vara på sin vakt/Kan bli bränd(lurad)

solen kan står för en händelse som passerat eller kommer att passera..