Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 3131 ggr
Aleya
2

Kan jag lära mig?

Hej! Jag testade Tarot då jag var 15. Då med en kompis. Men slutade. Sen köpte jag en kortlek när jag var kanske 20. Gothic Vampire. Men kände att det var fel så sålde den. Nu är jag närmare 30. Har köpt manga Tarot för flera år sedan. Men den har bara legat. Igår kände jag bara att ne nu måste jag testa. Men jag kände att jag inte vet om jag har talangen. Eller är jag för gammal?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Amandla
4

Meh, för gammal?? Ska jag svara "oooh ja" på den frågan 😎eller "självklart kan du lära dig, du har redan intuitionen och intresset så det kommer att gå som en dans"? 😛

Aleya
2

#1 det känns bara så svårt att lära sig alla symboler i korten. Hur gör ni? 😆

Medarbetare för Julen

Adelheid
3

Jag är 26 och har ganska nyligen startat på Tarot igen. Jag känner mig snarare som rena barnet. Det är så mycket att lära sig och det är så spännande. Jag vet inte om jag har talangen men jag har intresset och bara det bör räcka för stunden tänker jag. Så nej, du är inte alls för gammal. Ingen är väl för gammal för Tarot tänker jag.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[.Victoria.]
3

Nu vet jag inte om Tarot, men allting går att lära sig så länge man har viljan och intresset, finns inget som heter "för gammal" 😉

Amandla
2

Tålamod vettu. Det får lov att ta tid. Känn efter vad som kan funka bäst för dig, att använda intuitionen mest och sen plugga in betydelser, eller att göra tvärtom. Sitt och titta igenom leken, kort för kort, känn in vad just det kortet säger dig. Du kan anteckna det och senare jämföra med vad som står i böckerna. Ta ett kort om dagen, kanske? Och gör enkla läggningar, i början bara med ett enda kort. Dra kort åt andra för att släppa dina egna förväntningar om vad korten ska visa.

Adelheid
2

Aleya - Jag känner som du. Övervälmad av alla symboler och så. Men jag hittade en bra video på youtube som jag blivit färdig med som gett mig en bra grund att stå på. Så nu känner jag att jag känner korten lite mer och är redo att fördjupa mig. Kanske det kunde vara något för dig. Det är två stycken på sammanlagt under två timmar. Men man lär sig så mycket på kort tid.

https://www.youtube.com/watch?v=_NDuHfxp0NQ

Adelheid
2

Å en sak till. Inte för att spamma tråden din. Men jag rekommenderar att du tar notater under tiden som du ser/lyssnar på videon om du är en person som jag som måste skriva saker för att komma ihåg det. Jag såg halva först och kom knappt ihåg något. Men efter att jag tog notater så har jag kommit ihåg det mesta och inte sett på notaterna alls än så länge.

Aleya
2

Tack alla fina för era råd. Jag tror jag får ta det chill och öva. Och som du sa Amandla ta ett kort om dagen. Och göra även som du Adelheid sa. Kolla på den där videon. 😊

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
2

Tycker du fått bra svar redan så jag har inget att tillägga mer än bara ta det lugnt, för hur du än studerar Tarot så blir du aldrig fullärd, det finns så mycket mer än man anar när man väl börjar. 
Det är det som är det roliga!👍
Lycka till!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2

Håller med de andra här om att du inte är för gammal. Kör så det ryker! Hitta en lek du dras och bara vill ha och börja. Fråga här o prova dig fram.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Magi-cat
1

För gammal? Nej inte då! Tarot är allålders, uråldrig och tidlös. 😃Precis som vi.

Jag kom i kontakt med Tarot när jag gick en kurs för Ylva Trollstierna, dock inte om Tarot. En del som var med hade gått tarotkurs och berättade om korten och symboliken. Jag var som ett frågetecken!

Hur kunde de plugga in symboler för 78 kort? Och se något i dem?

Men - så kom det sig att jag gick själv en kurs och fick lära mig systematiken i numerologin och elementen och allt föll på plats. I alla fall så småningom. Och vad roligt det var!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
1

#11 det lät helt fantastiskt. 😊 Jag får väl börja plugga lite då

Medarbetare för Julen

[rara]
1

Rachel Pollacks bok "Seventy eight degrees of wisdom" är en jättebra bok om Tarot som jag bara kan rekommendera. Vet inte om den finns på svenska, men jag hittade hela boken online här. Det var först när jag läste den som pusselbitarna började falla på plats och jag äntligen förstod vad Tarot egentligen handlar om.  

Länken borttagen pga att den inte funkar/Amandla