Tarot iFokus

Tarot

Etikett: tolkningar
LĂ€st 1140 ggr
[Cupsy]
0

Tankar kring 3 of Swords.

Hej pĂ„ er..! 🙂

Jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ vad ni andra har för tankar om detta kort
? Det Ă€r inte ett av de muntraste korten i leken om man sĂ€ger sĂ„.  FörstĂ„r att sammanhang, frĂ„gestĂ€llning och att de andra korten i lĂ€ggningen pĂ„verkar tolkningen och att man inte bör tolka kortets innebörd individuellt
 Betyder detta kort alltid hjĂ€rtesorg, tĂ„rar och separation? Vad representerar kortet för er?

Det jag har lite svĂ„rt för Ă€r nĂ€r jag fĂ„r detta kort tillsammans med "positiva" kort. Tex. en frĂ„ga om relation dĂ€r jag frĂ„gar vad som finns för tvĂ„ personer inom en snar framtid, drar fyra kort varav ett av korten Ă€r detta och de andra tre Ă€r "positiva"
 Hur sjutton skall man tolka?? đŸ€”

Tarotstollan
0

Jag tolkar efter hur bilden ser ut och den kan ju vara ganska sĂ„ olika beroende pĂ„ vilken lek jag anvĂ€nder. Just i denna jag anvĂ€nder nu "Wheel of the year" sĂ„ Ă€r de tre svĂ€rden korsade och pĂ„ varje svĂ€rdshantag sitter en stor fĂ„gel,  en Berguv, en Korp och en FjĂ€lluggla.
I hĂ€ftet stĂ„r det "The keepers of darkness. Mental acquisitions, painful emotions, preoccupations, repeted errors  diffidence.
Allt vÀldigt trÄkigt, jobbigt och ledsamt!

Jag har ju helt annan tolkning pĂ„ kortet. De tre fĂ„glarna Ă€r starka med bra överlevnadsinstinkt, vaksamma och med god syn. Även budbĂ€rare frĂ„n natten (ugglorna) och dagen (Korpen).  Samarbete under dygnets alla timmar, bl.a.
Jag har inte hunnit att ta till mig alla betydelser Ànnu eftersom jag inte jobbat sÄ lÀnge med denna leken.
En annan sak Àr att eftersom FjÀllugglan Àr vit precis som Harry Potters uggla var, sÄ Àr det naturlig för mig att kalla denna fÄgeln "Hedvig", hur det kommer att spela in i senare tolkningar vet jag Ànnu inte.

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

[Cupsy]
0

Just i den specifika lĂ€ggningen anvĂ€nde jag Thoth.. Och den ser ju rĂ€tt dyster ut, nyckelordet Ă€r "Sorrow"

http://hermetic.com/crowley/book-of-thoth/sword_03.jpg

Kollade "Wheel of the year". Vilken vacker lek! Vackra  och livfulla fĂ€rger. 🙂Och kortet 3 of swords i den leken, med ugglorna Ă€r en av de mest fridfulla illustrationerna jag har sett för just 3 of swords. Fridfullhet och mental styrka ser jag i kortet.  Jag fĂ„r ju verkligen inte kĂ€nslan av  ledsamheter!

Lilla Hedvig
 🙂

Tarotstollan
0

Nej, man kan verkligen inte sĂ€ga att det  kortet ser ut som det brukar Ă€ven om det Ă€r mörkt och lite hotfullt.

Jag har ocksĂ„ Thoth leken och tycker den Ă€r fĂ€rgmĂ€ssigt vĂ€ldigt fin men eftersom jag inte kan varken se vad korten förstĂ€ller om jag inte tittar vĂ€ldigt lĂ€nge och noga pĂ„ dem och heller inte Ă€r medial sĂ„ kan jag tyvĂ€rr inte fĂ„ ut nĂ„got av korten.😕 

Hoppas att nĂ„gra andra kommer in ocksĂ„ och skriver hur de tolkar kortet!🙂

[Cupsy]
0

Tarotstollan,

Jag hÄller pÄ och plöjer igenom allt jag kommer över om 3 of swords pÄ nÀtet och snubblade över detta kortet;

http://www.mary-el.com/3swords.html

Den Ă€r frĂ„n "The Mary-el tarot" och fick mig att tĂ€nka lite pĂ„ ditt kort i "Wheel of the year".  🙂

En otroligt vacker lek! Den Äker upp pÄ vill-ha listan direkt.

En liten parentes; jag kollade igenom svÀrdsviten i den leken och ser att 9 st. av korten i den sviten avbildar fÄglar pÄ ett eller annat vis..finner det intressant! ;)

Börjar sakta men sÀkert att fÄ ett större grepp om tre i svÀrd.. det skrÀmmer mig inte lika mycket lÀngre. :)

Tarotstollan
0

Det Àr kul att leta efter ledtrÄdar nÀr man fastnat i nÄgot som intresserar en om korten och man vill veta allt. Jag brukar fastna i detaljer och letar sen efter samma detalj i andra kort eller lekar.

Ja, Mary- El. leken Àr tydligen vÀldigt populÀr och diskuteras flitigt inne pÄ www.Aeclectic. Jag dÀremot Àr vÀldigt kluven till den leken, det Àr mÄnga kort som Àr helt ljuvliga och underbar men tyvÀrr finns det ganska mÄnga kort som ocksÄ Àr obehagliga och tyvÀrr rent fruktansvÀrda tycker jag.
Hade oturen att som första kort frÄn den leken fÄ se Döden och det kortet var fruktansvÀrt obehagligt och sen har den kÀnslan följt mig varje gÄng jag ser den leken.
Men jag förstĂ„r att mĂ„nga gillar leken just för att mĂ„nga kort Ă€r sĂ„ fina, hade inte de hemska korten funnits sĂ„ kanske jag ocksĂ„ velat ha den men som det Ă€r just nu, sĂ„ Ă€r jag inte i köptankar över den leken i alla fall.

Anngerd
1

Jag tolkar tre svÀrd som att nÄgot trÄkigt kommer att hÀnda inom nÄgot omrÄde. Det har ocksÄ alltid blivit sÄ nÀr jag fÄtt upp det kortet allt frÄn parkeringsböter, en plomb som gÄtt sönder, instÀllda trevliga evenemang, semesterresa som sket sig i sista stund. Det har alltid hÀnt nÄgot negativt sÄ jag gillar inte det kortet. Som tur Àr sÄ hÀnder inte det sÄ ofta.

Tarotstollan
0

Intressant att lĂ€sa era egna tolkningar av alla  3 i SvĂ€rd kort.👍