OT- Dagens middag.
Tänkte om ni har lust att tala om vad eran middag blev idag? Låt tråden rulla på, så när ni känner för att dela med er kan ni skriva här!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är faktiskt jättehungrig just nu då jag inte ätit någon middag idag. Det blev några leverpastej mackor med ättiksgurka och nu i natt en banan. Får försöka fixa till en middag i morgon istället.
Det blev ostsufflé med äppel och vitkålssallad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Igår åt vi pasta med tomat- och baconsås med mängder av riven ost. Jag berättade för min yngste att det var den enda maträtten jag kunde laga när jag flyttade hemifrån, han blev helt förundrad eftersom jag lärt både honom och hans äldre bror allt möjligt om matlagning. De kan fixa allt från morotstårta till helstekt fläskfilé med grönpepparsås och hasselbackspotatis…
Idag blev det omelett med kantarellstuvning. Snabbt, enkelt och riktigt gott!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Korvsoppa med potatis och vitkål.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Pizza 😛Egentligen åkte jag iväg för att köpa hem thai-mat, men de hann stänga precis innan jag kom dit. Så typiskt att jag missade att kolla öppettiderna, jag var ju in och kollade menyn på hemsidan. Nåja.
Ikväll blev det, som vanligt känns det som, omelett med kantarellstuvning. Supersmarrigt.
Har inte gjort någon middag här än, min äldste är precis på väg för att veckohandla så det lär dröja någon timme till åtminstone. Så är det när man är seg i starten…
För mig blev det hemmalagad pizza med stark tomatsås, skinka, ananas, banan med curry krydda på, paprika, ost och avslutade med oregano uppepå. Till det drack jag en öl!
Inte dumt alls!😉
I dag har det blivit något lätt som köpt potatis och purjolökssoppa med extra purjolök som jag skivade i. Till detta tunna rågkakor med olika smaker av mjukost på.
Skulle kokat ris och haft till min quornsås men riset var slut och det hade jag inte märkt!😕 Så det fick bli makaroner istället till såsen!
Rostade rotfrukter i ugn, (sötpotatis, rödbeta, potatis och morot) med paprika, lök och rödlök, kryddat med timjan och rosmarin, med svampgryta gjord på havregrädde, champinjoner, lök och buljong.
Igår: pannbiffar med rödlök, cayennepeppar och örtsalt som smaksättning i smeten, serverades med klyftpotatis och creme fraiche-sås med mango chutney och sambal oelek.
Idag: vet jag inte vad det blir, det är äldste sonens tur att laga middag 🙂

Dagens tråkmiddagstips: 2 hårdkokta ägg med majo….
(maken fick frispel på barnen som inte ville hjälpa till med matlagning så var och en fick göra nåt själva och jag kom hem sent efter yogaträningen, jaja, det kommer en dag i morn också)
Bakade pizza, blev smarrigt med tomatsåsen gjord på soltorkade tomater.
Det blev en sen middag med quornfärs och makaroner här.
Tomatsås på soltorkade tomater låter supergott.
-
#14 Snacka om igenkänningsfaktor… 🤐
Lite ihop plock av korvbröd, tjocka chorizo korvar och Ajvar Relish, till det drack jag te.

Hemma hos dig också!? 🤪
Jodå 🤦♂️Alltså, många som träffar mig tror att jag är en lugn och sansad person, men jag har humör 😈

Idag åt vi alltså det vi skulle ätit igår - Taco med de där nya "båtbröden", fast jag kan ju inte äta vetetortillas så jag fick de hårda fyrkantiga skålarna. Men av dem gör jag ändå kross och lägger på allt annat och rör om så det blir som en härlig geggig krispig "tacosalsa"! Mm, gott va´re
Omelett, skagenröra och Fanta Zero.
#21 Ännu en gemensam sak, mina grabbar gör alltid sån röra. Jag föredrar de klassiska tacoskalen, tubsen går väl också men skalen är bäst. Nachos är ofta så salta och tortillas gillar jag inte särskilt.
Idag åt jag pannbiffar som var kvar från i förrgår, jag värmde upp dem i en liten skvätt tomatsås som jag gjorde i helgen och så åt jag dem med wokgrönsaker, riven ost och en smörklick. Hyfsat lchf 🙂och väldigt gott, det bästa jag ätit på ett par veckor!
Vi har ätit makaroner och quornfärs två dagar i rad nu. (Sonens favorit när han får bestämma.) Idag hämtar jag honom kl.16. Köket är fullt av disk. Jag är hungrig och känner inte för att laga mat, så jag tror vi beställer hem pizza idag för en gångs skull ☝️
-
Här blev det tacos.
#15 kan inte du dela med dig av receptet på den soltorkade tomatsåsen? Jag har typ blivit beroende av pastarätter den senaste tiden och vill testa något nytt i tomatsåsväg.
-
#26 Alltså, jag bara mixar inlagda soltorkade tomater med lite purjo, oregano och salt, ibland en skvätt vatten om den blir för tjock. Ibland har jag i färska tomater istället och har den raw till pasta samt varierar kryddörten.
#27 Tack! Jag ska definitivt testa det <3
-
Igår åt vi fläskfilé med balsamicosås, kryddsmör med citron och rödlök samt klyftpotatis med vitlök, timjan och basilika. Vad det blir idag har jag inte bestämt än, men kanske friterad kyckling med sötsur currysås och ris, bland det absolut godaste jag vet 🙂
Igår pyttipanna, idag blir det indisk kycklinggryta med ris.
Stekt rösti och bacon med massor av lingonsylt. Mumsfillibabba!😃
Ugnsstekt fläskkarré med mango chutney-glaze och bakad potatis blev det. Sisådär smakade det, fast jag är bortskämd med god mat…
Idag blev det quornfile med ugnsrostade potatisklyftor, tomat och lök sallad samt äcklig kebabsås.
-
Ikväll blev det kycklingwok.
Håller på att tina en köttgryta med sötpotatis som jag gjorde för ett tag sedan.
Chili con carne blev det idag.

Fick ris och köttstroganoff igår till middag!
Kryddig falukorv med morötter och potatisklyftor i ugn blir det idag. Yngste sonen lagar mat 🙂
Kycklingwok från igår :)
Här blir det micro uppvärmda pajer med lite grönsaker till och bröd med mjukost på.
Här har vi just ätit fläskfilé med klyftpotatis och sås på skyn, cream cheese, grädde, soya och liten dutt svartvinbärssaft. Såååå gott!! 😃Efterrätten håller på och svalnar, jag har gjort en kladdkaka och fick snilleblixten att göra en choklad- och nötkolasmet som jag hällde över. Kan det bli gott kanske? ☝️Säkert sötsliskigt, men då äter jag inte så mycket av det. Kanske…
Här blev det varma mackor, med skinka, körsbärstomater och prästost. Jättegott!
Orkade inte laga middag efter brödbaket, så blev vitlöksbaugett till middag istället. Mumsimumsimums.