Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 3396 ggr
Tarotstollan
1

Äldre tarotlekar.

Vad tycker ni om riktigt gamla tarotlekar, nu menar jag de som trycktes i slutet på 1700- talet och fram till början på 1900-talet?
Det är de som "oftast" slarvigt kallas för Marseille lekarna, de har bilder på Stora arkanan medan Lilla arkanan endast har avbildade svärd, stavar, bägare och mynt.
Oftast säljs de för flera tusen om man har tur att hitta någon.
Skulle du vilja ha en sådan lek?
Skulle du betala 5000 kr eller mer för en sådan lek?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Medda
1

Visst hade det varit trevligt att äga (eller bara se) en Tarot lek från 1700 talet. Men jag hade nog inte lagt flera tusen på att köpa den.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Tarotstollan
1

Nej, vi vanliga döda får nog nöja oss med att titta på bilder av dem!😉

Jag tror inte att jag skulle vilja ha någon även om jag hade haft råd att köpa!
Varför? Därför att jag ärligt talat tycker de är fula och eftersom det inte finns bilder på Lilla arkanan så är de inget för mig.
Det finns någon lek som jag kan tänka mig men i regel inte de flesta av dem.

Vander-sten
1

Verkar som det finns en uppsjö varianter från olika epoker & välja mellan.

Men då känns det ungefär likadant här, om man skulle få för sig att skaffa någon utav dem så blir det mest ur ett historiskt värde att de skulle kännas roligt & ha.

Men använda och lägga med dem är nog inte lätt om man är van vid dagens deck.

Sen fanns det säkert ett behov av förnyelse när Rider Waite & Thoth Tarot skapades, många av dem här äldre lekarna upplevdes nog föråldrade redan då.

Påminner mycket om gamla bonadsmålningar, riktig allmoge 🙂

På ett vis är de lite synd att det saknas bilder i  den mindre arkanan.

Måste ju ha varit en oerhörd  försvårande omständighet när sen dem här senare decken skulle skapas med bildmotiv, nästan inget att utgå ifrån. Man kan undra hur dem bar sig åt och den huvudsakliga första tanken bakom lilla arkanan och rätta tolkningen av varje kort.  Finns det något material sparat någonstans?

Vilken är egentligen den mest ursprungliga versionen om man vill köpa sig en nyare Marseille.  Är det Grimaud som är den största genom tiderna?

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
1

#3. Ja, nu frågar du mer än jag vet Vander- sten, men mycket intressant!
Jag personligen vet inte så mycket om just Marseille lekarna, tycker de flesta är lika varandra bara skillnad på hur vältecknade de är och färgerna. Däremot verkar det som just Grimaud gav ut en kopia på leken senast 1981. I för sig kan de ju ha producerat någon senare som jag inte hittar någon information om.

Tarotstollan
1

Här är en länk till den enda Marseille influerade leken jag vill köpa. Inte för att jag tycker att den är så vacker men jag har sett den i verkligheten och ångrar att jag inte köpte den när jag hade den i handen!
Anledningen till att jag vill ha den, är för att jag är nyfiken på alla extra kort som finns i leken! 19 kort extra!😉
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/minchiate-scarabeo/

Vander-sten
1

#4 Det stämmer, verkar som färgerna skiljer sig lite mellan dem som finns i handeln om man tittar på dem deck som säljs just nu. Lite andra namn & sådär också. Lo Scarabeo tycks ligga i framkant.

#5 Kan förstå du tycker om den, väldigt fin gammal tecknad lek 🙂

Såg en Pamela A version som gick på försäljning på Ebay för en tid sedan.

Såldes en bra bit över 20 000kr nu i sommar.

I samma veva försvann allting annat också som var värt något, rensades rubb & stubb 😕 Å andra sidan, ganska dyrt & importera och handla därifrån.

Tarotstollan
1

#6. Det verkar som om du vet en hel del om Tarot, du har inte berättat så mycket i dina trådar om dina kort eller samlingar eller ens vad du pysslar med när det gäller Tarot. Har du lust att berätta lite om det?

Tarotstollan
1

Ser nu att du skrivit lite i en annan tråd. Kul!

Vander-sten
1

#7 Jag är vanligtvis ganska diskret av mig så blir lite i sänder😉

Ni vet gamla gubbar…det tar sin lilla tid & sätta i verket😃

Vander-sten
1

Läsning tillhör just ett sånt där område som kan räknas bland begivenheter i livet som kräver en viss nivå av engagemang och lust. 

Som bekant nämndes nyligen i den "andra tråden" att det väntades paket och bl.a Pamela Colman Smith Commemorative Set. Vad som är lite kul med boxen är då att den innehåller inte bara ett exemplar av den välkända boken The pictorial key to the Tarot by A.E Waite, utan även en ytterligare skriven sammanfattning ifrån Pamelas verksamma liv, allt ifrån uppväxt/livsöden, till hennes senare konstutövning och tillkomsten av korten i Rider Waite.

Med hänsyn till ovan så vill jag rätta mig själv lite i vad jag tidigare skrev, framför allt vad gäller hovkorten. Det vore inte helt osannolikt om man utgick efter hovkorten i 1400-tals decket Sola Busca när dessa gjordes.

Framgår till viss del även  i boken, men speciellt Drottningarna, tre Svärd.

Info:

http://www.tarotpedia.com/wiki/Sola_Busca_Tarot

Album:

https://picasaweb.google.com/112868448452435024861/solabuscatarot#

Man skulle då kunna hävda att Rider Waite skapades som ett försök att förnya tarotkonsten med utgångspunkt ifrån alla dem deck som man kände till.  Men det tycks inte varit först med använda illustrerade bilder i den mindre arkanan.

Intressant! 🙂

Tarotstollan
1

Mycket intressant! Man kan ju undra då varför det alltid hävdas att hon var först med att publicera en helt illustrerad lek?!

Museet i Milano köpte den leken 2009 för 800.000 Euro😮!
Hur mycket är det i svenska pengar?

Vander-sten
1

Med dagens pengavärde strax över 7,3 miljoner, eller 7 321 010kr.

Undrar om den finns & få tag på. Hade varit kul & hitta en. Lo Scarabeo sägs tryckt dem ett tag men verkar som "out of print" just för stunden.

Jo det är sant, finns mycket som sägs, ena anledningen att man fortsätter jobba sådär är nog många gånger att det säljer och lockar. Inte minst "tre stegs modellen" som marknadsförts flitigt av U.S games och övriga. Av flera en vedertagen princip man tagit till sig och jobbat brett med idag. 

På samma gång, vad skulle man använda istället. Visionen omkring hur korten bör tolkas har vi mer eller mindre ärvt ifrån personer som A.E Waite, som gått ut med informationen ifrån början. Deras dåtida syn på hur mekanismerna inom Tarot fungerar och hur det bör användas. När jag läser vad han skriver, kanske mest hur det fungerade för Honom, hans syn på saken, vad han trodde på, hans idéer, omvärldsbild etc. Men det är väl lite så med vilken författare det än handlar om, ungefär som möta en annan person irl med egna levande åsikter och teorier. Var och en har sin egen bild om hur saker & ting fungerar och vad det betyder för just honom/henne. Väldigt individuellt och nog tänkt att va så 😃

Tarotstollan
1

Jaha där ser man, en hög med pappersbilder för 7, 3 miljoner! 😉😃
Hade jag ägt dem hade jag nog sålt dem ändå, även om de är unika! 😎

Vander-sten
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, snacka om komprimera många sedelbuntar, till bara en 🙂

Italienska är inte min bästa sida så tog mig friheten med googles översättnings verktyg. Museet där leken finns i Milano. http://www.google.com/translate_c?langpair=en&u=http://www.brera.beniculturali.it/

Evelina!
1

Skulle aldrig köpa en begagnad tarotlek, hur gammal den än var och hur mycket pengar jag än hade. Är rädd för eventuella dåliga energier som den kan föra med sig och sånt vill jag inte riskera att det händer.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Vander-sten
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Råkade snubbla över en italiensk sida igen, vet inte hur det har utvecklats för dig Tarotstollan ang. din Minchiate?

Någonsin hört talas om Meneghello?

Ett småskaligt familjeägt företag som varit verksamt nästan lika länge som grundaren till U.S games, Stuart R. Kaplan. En av dess specialiteter är bl.a handgjorda presentaskar som korten ligger inuti, kul nischad affärsidé.

Inte omöjligt det kan tänkas att dem har ett snarlikt nyare deck passande decket som tittats på.  Skadar kanske inte & fråga, länk hittas här.

Vad som var spännande också är att dem är en av dem få kvar på marknaden som fortfarande säljer deck som t.ex Sola Busca i nytt skick m.fl.

Konstnären bakom Sola Busca sägs för övrigt ha varit en Nicola di maestro Antonio (1448-1511). Varit okänd annars tills rätt nyligen enl. dom som vet.

Här ett klipp med grundaren Osvaldo Menegazzi som stolt visar runt.

Tarotstollan
1

#16. Ja, Minchiaten står på min långa lista av lekar jag vill ha men om jag någon gång kommer att köpa den, det är en annan sak!
Oj,  ja där fanns ju en hel del att läsa om man är intresserad. Jag läser så mycket om olika tarotlekar (mest nytt) så jag glömmer lika fort vad det är jag läst tycker jag.
Nej, jag har inte hört om Meneghello, vad jag kommer ihåg.

Det finns en bloggare som samlar på gamla lekar och hans blogg brukar jag läsa emellanåt. Det han inte vet om gamla lekar är inte värt att veta ändå, tycker jag! Han skriver ibland även om nyare lekar som han blivit intresserad av. Visserligen skriver han på engelska men det mesta hänger jag med på ändå.

Vander-sten
1

Det är väl & kunna lite engelska, det har man alltid god nytta av.

Känns spännande detta med dom äldre decken. Verkligen intressant. Har själv försökt & leta mig fram med ljus och lykta till mer utförlig information om den här medeltida leken och dess historiska rötter gällande korten. Allting är kanske inte heller riktigt känt i dagsläget. Vissa har namn och latinska benämningar,  vissa saknar namn helt. Blev själv nyfiken på Pagen i bägare, skulle va intressant & läsa vidare omkring. Kombinationen där vad motiven föreställer i jämförelse med Drottningen speciellt.  På sätt & vis bär dem alla på intressanta hemligheter så inte för de men som hjälp till bättre förstå dagens nyare deck.

Emellertid fanns decket redan upptaget och omnämnt i en av Stuart Kaplan's uppslagsverk och om jag inte missminner mig,  varit känt nästan lika länge, (kring slutet av 80-talet) så absolut ingen nyhet.

Men, mycket möjligt decket uppmärksammades mer i samband med köpet där med museet i Milano som ägde rum nyligen. Fler som blev intresserade och satte igång och skriva. Det lite märkliga i sammanhanget är samtidigt att det här decket har ju trots allt funnits med och givits ut i en mängd olika varianter ända sen mitten och slutet av 90-talet, bl.a av Lo Scarabeo m.fl. Har kanske med media samhällets utveckling att göra till viss del, informationen nådde kanske inte ut på samma vis där i början, som det gör nu förtiden. Därtill konkurrensen av andra deck som exempelvis Marseille m.fl. Men lite besynnerligt att inga fortsatt & tryckas. 

Antingen har man att välja på modifierade deck som säljs utomlands i mindre skala eller exklusiva återförsäljare/producenter som i videon kring €90 dvs nära tusenlappen. Billigare lekar liknande andra man kan köpa i handeln, finns inte att få tag på i nuläget efter vad jag själv lyckats överblicka. Sorgligt för alla historiskt intresserade inom Tarot.

Ett fall för kommissarie Montalbano & Italienska maffian 😉

Samtliga OP, out of print:

• Tarocchi Illuminati tarot

• Illuminating Ancient Tarot

• Enlightened Ancient Tarot

• Ancient Enlightened Tarot

• Även beskriven i ett "fåtal böcker" vid namn Ancient Warriors Tarot

Källa: http://www.aeclectic.net/tarot/cards/sola-busca/review.shtml

Som det verkar men det är bara vad jag själv tror, så tycks främsta anledningen ligga hos privata intressen som själva börjat sälja original kopior i större skala. Förutom familjen Menegazzi den omtalade Giordano Berti som själv under lång tid varit involverad i en mängd publicerade verk. Bl.a mer än 11st deck men även haft nära samarbete med både Lo Scarabeo som Wolfgang Mayer som gick bort nyligen 2012. Enl. intrycket man får, en synnerligen väl inarbetad profil.

Vet inte vad man ska tro på i den här historien.  Det förfaller ju lite märkligt med tanke på all ambitiös marknadsföring att dem kan hålla sig kvar som dem gör och såhär pass länge som man gjort och verkar vilja fortsätta. Sägs att man övertagit en begränsad tryckt upplaga på några få hundra exemplar som man säljer. Borde den mängden isåfall vid de här laget inte varit slut för länge sen kan man tycka?🤔 

Man ska komma ihåg att dem har hållit på och sålt i över ett helt år.😉

Ingen verkar våga sätta ner foten och protestera så vanliga deck kan få nå ut på marknaden. Varken Llewellyn, U.S games eller Lo Scarabeo. Det lär dröja 😕

Finns mer & läsa om honom i intervjun nedan:

http://tarot-thrones.blogspot.se/2013/06/page-of-swords-sola-busca-tarot.html

"Minchiaten står på min långa lista av lekar jag vill ha men om jag någon gång kommer att köpa den, det är en annan sak!"

Sant….🙂

Det är ju viktigt också att det känns rätt…..

Ps. Hittade den här till dig,  http://www.tarothuset.com/minchiate

Står visserligen inte så mycket angivet om decket men verkar överensstämma rätt så bra om man ser till vimplarna/flaggorna på korten. Ds.

Lycka till! 🌺

Tarotstollan
1

#18. Här har du en länk till  bloggen jag nämnde.
http://mycuriouscabinet.wordpress.com/

Ja, jag vet att Minchiaten finns lite överallt att köpa men den är så pass ny så det är ingen brådska att köpa den! Om jag nu skall ha den överhuvud taget!

Jag har de två första delarna av Stuart Kaplans mästerverk och kommer väl köpa de andra delarna allt eftersom jag anser jag har råd.

[Sol69]
1

Lite nyfiken på en sak. Finns det bilder någonstans på nätet på riktigt gamla lekar och finns det någon sajt som är inriktade på att sälja dem som samlar objekt 🤔

Vet att det finns sidor på nätet men det verkar mest vara nyare lekar som man kan köpa idag,,.

Vander-sten
1

#19 Skulle kanske kunna va en förklaring till varför man även hittade decket hos Adlibris & Bokus en stund senare. 😃

Ja dem var säkert intressanta när dem gavs ut, en rik källa för alla som varit intresserade utav & forska världen över.

#20 Bilder är kanske ett av dem knepigare kapitlen, blir oftast man får leta och googla. Som med mycket annat när man gör sökningar, man kommer inte särskilt långt utan viss bakgrunds information. Så en bra rekommendation kan ju vara att försöka läsa på lite innan man ger sig i kast med just bilderna.

Några användbara historiska sidor:

http://www.tarotpedia.com/wiki/Main_Page

http://trionfi.com/

http://trionfi.com/0/j/

Sen finns ju också mötesplatsen för Tarot intresserade på aeclectic. Bl.a har forumet en avskild avdelning där man kan handla med deck sinsemellan. Som jag förstått enbart för betalande medlemmar. Aldrig provat de själv och vet inte alls hur det ser ut med aktivitet/omsättningen på deck eller vad det kostar att delta.

Andra sajter utomlands:

http://www.tarotcollectors.com/

Tarotstollan
1

Där hade vi några sajter som jag inte kände till sen innan!
Jag är medlem på Aeclectic men endast i gratis delen! Skulle tro att det är ganska så stor omsättning på lekar efter vad jag kan läsa mellan raderna. Fast det gäller nog att vara aktiv i trådarna så de lär känna en och lita på en först, innan köpandet blir aktuellt. Det mesta verkar vara köp mellan medlemmar men också att medlemmarna köper ifrån sitt hemland och skickar till medlemmar i andra världsdelar.

Att bli betalande medlem och få tillgång till allt kostar:
3 mån 9.95.
6mån 15.95.                 Allt i Amerikanska dollar!
12 mån 24.94.
24 mån 49.95.