Storköp
Gratulerar till tillskottet!
Väntar själv på en liten packet med grejer, lite påfyllning i mitt egna lilla Woodstock. Snart som en hel liten vinkällare 😍
En styck Frankie Albanos Waite Tarot deck och en Pamela Colman Smith commemorative Tarot (lådvin) set. Mest för det är roligt & ha dem inför framtiden.
Använder annars till vardags U.S games vanliga RWS och Radiant tillsammans med original versionen med dem blå liljorna på baksidan. En typisk RWS B/C version.
Llewellyn Tarot hittade fram förra året, tillika Golden universal Tarot från Lo Scarabeo. Smakfull men ömtålig. Å så lite annat smått & gott från tidigare..en sällsynt Josephine Gill Tarot med bok..en liten Thoth & så en till Corrine Kenners Wizards Tarot med bok som jag faktiskt använder ibland men mer sällan. Sen har vi dem mindre omtyckta, som man helst vill slippa då dem avviker för mycket ifrån den vedertagna Tarot normen. Tarot de la Metamorfosis, Hemsk & lägga med!
I ärlighetens namn så hade jag nog inte skaffat mig Thoth heller om jag vetat vad jag vet idag. Lite väl abstrakt ur personlig smak. Men hör liksom till & ha den.
Sen har det ju samlat sig i biblioteket. "Gill" har redan nämnts…"The essential guide to the tarot", liten ljus trevlig beskrivande bok av David Fontana, egentligen tillhörande hans deck, The truth seekers tarot…sen har vi "Tarot for magical times" av Rachel Pollack & Johannes Fiebig. Ytterligare en av Stefan Stenudd, "Tarot unfolded", en hel del om tolkningar av korten blandat med historiska konstmotiv.
Sen finns det vissa böcker som aldrig borde tryckas…Roberta Lee's "The language of tarot", som mestadels handlar om Tarot ur ett samlevnadsperspektiv osv.
Kändes rätt så tjatig att harva igenom, mycket snack om sex men innehöll många bra exempel på reverserande betydelser om man nu gillar använda sånt vid eget praktiserande. 🌺🙂
AVAAZ.org - The World in Action
Var med och stötta du också, en insats för världen.
#0. Grattis Medda, jättekul med lite nya kompisar. Båda står på min önskelista!
#2. Vander-sten, kul att läsa lite om ditt bibliotek. Det var många intressanta lekar som du har skaffat dig. Många av dem du räknade upp står på min önskelista också och en del har jag redan.
Tack för tipset om böckerna, det är ju ännu svårare att hitta en bra bok än hitta en lek man gillar. Det går ju oftast i alla fall att hitta några bilder från leken, böcker är det ju inte så lätt att få läsa lite i!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vander-Sten, vilken häftig samling du har, själv har jag långt ifrån så många. Jag dras mycket till Doreen Virtues kort, har nu 4 st 😃
De har mycket vackra och tilltalande bilder. Tarotkorten jag köpte är också helt otroliga. Thoth Tarot har jag också kollat på, men de tilltalar inte mig heller.
Tack Tarotstollan. Båda är väldigt vackra. Ja önskelistorna kan bli lååånga, har själv många jag hade gärna införskaffat mig. 😇
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
#4. Ja du, jag brukar skämta om att min vill ha/skall köpa lista är 8 m lång, tror inte längre att det är ett skämt! Tycker den växer fortare än jag hinner och har råd att köpa av!
Ja, hur kommer det sig att listan är större än plånboken? 🤔
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
Ja det finns mycket som kan kännas lockande i livet. Tarot tycks vara en typisk såndär triggare hos många intresserade vart man än läser på nätet. Inget ont som inte föder nått gott med sig som man brukar säga. Det skapar en hel del dynamik, nya skapelser som tillkommer ideligen, nästan som livet självt.
Väldigt roligt & följa vilka vägar utvecklingen för oss inom detta med Tarot.
Dem andra delarna ser jag själv lite som ett slags sidospår. Mycket p.g.a utvecklingen inom new age i modern tid och den mediala sidan av saken som fått ganska mycket uppmärksamhet under senare år. T.ex änglakort och orakelkort.
Det är möjligt det kan tänkas bli nånting lite längre fram. Möjligt det skulle va roligt & hitta nånting, en riktig änglalek som en krona på verket. Men just nu så har det mest handlat renodlat om Rider Waite och ju mer man läst om kategorin, desto mer har det gett tillbaka och intresset bara växt i takt med man lärt sig.
Väldigt fascinerad & läsa om Pamela Coleman Smith som tecknat & målat korten i RWS. Hon fick nog aldrig riktigt den uppskattning som hon förtjänade när hon var i livet. En helt fantastisk konstnär och samtidigt helt fullständigt banbrytande i det hon skapade och som så många därefter fortsatt försökt härma efter. Det måste ju betyda något särskilt att så många deck som senare skapats baserats så mycket på just Pamelas sätt att måla.
Tecknade själv en del när man var yngre så man lärde sig att lägga märke till hur man lägger upp och framställer teckningar. Olika människors sätt att teckna intresserade mig och kan personligen inte dra mig till minnes att det finns någon på den manliga sidan som skulle va kapabel till skissa på de sätt hon gjort. Exempelvis hur man avbildar saker lika mjukt & sirligt. Det är bara en ung skolflicka som kan teckna på de sättet med handen med verkligen känsla för det hon gör.
Så det är kärlek vid första ögonkastet bara där, helt såld på RWS för tillfället 😃
#7. Ja, RW är ju en speciell lek eftersom det var den första "riktiga" hela illustrerade tarotleken.
Däremot tycker inte jag den är särskilt fin, tycker den är slarvigt ritad och färgerna är hemska på vissa kort.
Nu vet jag ju inte hur originalet såg ut och alla dessa kloner som kommit efter hennes första kan ju vara dåligt kopierade, så det är därför jag tycker att den är så tråkig och slarvig!
Jag har suttit och tittat på olika kloner och tror nog att "Radiant" eller "Universal" är den varianten som jag tycker är vackrast, däremot är det svårt att avgöra från bilderna vilken av dessa som har de bästa och skarpaste konturerna på bilderna. Skall väl köpa dem bägge två så småningom men just nu är det andra lekar som prioriteras.
Och naturligtvis gillar jag ju "New Vision", tycker den ger en spännande
twist och vinkling på den vanliga RWn.
Får ursäkta, haft mycket & stå i idag så knappt hunnit med & tänka på Tarot.
Kanske inte helt sant, har man en gång blivit biten av intresset så vill det gärna pocka på ens uppmärksamhet lite grann sådär iaf även om man pysslar med nått annat. Lite förväntningar blir de också när man väntar på paket.
Det är samma här, snart dags & skaffa sig en ny Radiant då den man haft ett tag börjar bli sliten. Åsikter är ju som oftast lätt att ha om saker och ting, inte minst om man tittar på lite äldre deck och kanske varit van vid nyare eller tidens moderna tolkningar omkring hur bilder bör vara, trendmässighet etc. Sen är det naturligtvis en ganska individuell fråga vad varje person gillar och tycker om. Personligen vill jag nog tycka att det hade ju inte precis skadat om U.S games hade låtit trycka Rider Waite på ett lite annorlunda sätt. Kanske lagt ner ner lite mer krut på göra något mer beständigt. Något som samlare och användare hade känt ett större värde i att äga, som det är med dem äldre decken som har några år på nacken.
Det är väl kanske i första hand den här kommersiella känslan man reagerar på.
New Vision är rätt så fräck 😃