Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 2813 ggr
Anngerd
0

Uppochnervända kort

Har inte använt mig av uppochnervända tarotkort någon gång. Vad gäller? Hur gör man? Tacksam för lite klarhet i den frågan.

Tarotstollan
0

Jag personligen använder inte upp och ned vända kort och jag vet inte om det är någon här inne på sajten som gör det.
Finns det någon får vi hoppas att de skriver och förklarar hur de använder korten.

Vad jag hört och läst så brukar det i regel vara så att de upp och ned vända korten betyder det omvända mot vad de står för när de är rättvända.
Alltså att de visar den negativa sidan av kortet.

I det lilla häftet som kom med leken brukar det stå lite ordförklaringar för upp och ned vända kort. Hoppas att du hittar lite förklaringar om detta där.
Annars har du ju alltid www.Aeclectic, där kan du söka, fast då är det på engelska.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anngerd
0

Tack för svaret, jag trodde nämligen att alla när de blivit lite vana vid sina lekar använde sig av uppochnervända kort. Men det verkar ju dumt att göra det om de ändå har en negativ mening.

Tarotstollan
0

Ja, personligen så ser jag det negativa med kortet utan att behöva vända på det, så i den meningen behöver jag inte göra det.
Ärligt talat, jag vet att det finns de som använder vända kort men jag tror att merparten lägger med rättvända.

H-lena
0

Men ett negativt rättvänt kort, blir det då positivt om det är uppochnervänt? Så borde det ju vara om uppochnervända kort har motsatt betydelse. Jag tycker det här med uppochnervända kort verkar mest jobbigt. trodde först att i tarotleken så fanns det för varje kort också ett uppochnervänt vilken isåfall skulle innebära dubbelt så många kort. Nu är jag glad att det inte var så!

Tarotstollan
0

#4. Ja, det borde ju vara så, fast ärligt talat har jag aldrig kollat upp det eftersom jag inte använder korten så.

Kollade som allra hastigast i förklarningarna i LVB till Rider-Waite och det verkar vara mer negativa ord på de upp och nervända korten. De negativa korten verkar något mera positiva om de vänds upp och ner ja.
Ja. det hade varit extra jobbigt med en lek med 156 kort!

Magi-cat
3

Jag har använt mig av uppochnervända kort eftersom jag lärde mig det av Ylva Trollstierna. Man får mer aspekter till sig om man även använder de omvända. 
Exempelvis om man får 3 bägare för kärlek så betyder det harmoni och gemenskap. Omvänd är man inte riktigt "där" utan det finns en oro. (Givetvis lägger man flera kort och ser alltid till en helhet.)

De stressiga femmorna rättvänt blir lugnare omvänt. 

När man blandar leken tar man en bunt och vänder om, eller enstaka kort och vänder dem och fortsätter sedan blanda leken. Det är inte säkert de omvända korten kommer i stjärnan, även om man vänt många…

Och som sagt, se till helheten i stjärnan….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
0

#6. Magi-cat, det var intressant.

Skogshumblan
1

Jag använder uppochnervända. Tolkar kortet ur dess negativa betydelse eller ibland kan den positiva betydelsen stämma men som en varning eller påminnelse.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tarotstollan
0

#8. Skogshumblan.  Använder du alltid upp och ned vända kort, i alla stjärnor du lägger?
Hur stor skillnad tycker du det är mot att alltid använda rättvända kort?

Skogshumblan
1

Korten i mina lekar ligger alltid rättvända (kan ju mänsklig som jag är missa något ibland såklart) och jag kollar när jag blandar så de hamnar rätt. Skulle ett kort komma på fel håll ser jag det som ett tydlig tecken att något ska sägas.

Skillnaden jag känner är att det är lättare att veta att en negativ tolkning ska fram om själva kortet ligger upp å ner eller bakåfram som de kan göra ibland.

Det är lite svårt att förklara men jag tvekar inte om kortet är felvänt men om korten är rättvända, eller om jag lägger dem så de blir rättvända känns det i hela kroppen som att något ska fram och det tar lite mer tid att komma fram till vad ibland.

Jag ser det som att andra sidan är med och tydligt visar hur det ska vara med korten och tolkningen.

/ Skogshumblan

Tarotstollan
0

#10. Skogshumblan, vilken bra förklaring!

Skogshumblan
1

🙂🤗

/ Skogshumblan