Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 1927 ggr
H-lena
0

Börja med tarot

Hej allihopa! :)

(Jag vet inte om jag placerat tråden rätt nu, men ligger den fel flytta den gärna.)

Det är så att jag är väldigt sugen på att börja med Tarot. Jag är medial och jag har jobbat en del med min intuition men använder mig också av pendel och har lagt väldigt simpla läggningar med vanliga spelkort. Nu är jag sugen på att testa något nytt och funderar på att börja lägga tarotkort. Har ni några tips på hur man gör när man är helt Nybörjare? Vad är det för typ av lek som är smartast att börja med? Det verkar ju finnas en hel del olika där ute. Hoppas att ni har lite tips till mig!

Mvh Helena

[Sol69]
1

När det gäller tarotlekar så är det bäst att gå på känslan,,, Jag började med Cosmic Tarot. Men övergick till Jolanda den tredjes lek och nu använder jag Pagan leken. 

Jag fick rådet av min mentor att aldrig öppna ett instruktionshäfte utan istället tolka korten på känslan och det har fungerat bra för min del. Så jag har aldrig läst vad korten betyder. För det är ju inte min tolkning av korten utan den som har skrivit bokens tolkning,

Lycka till med letande av lek,, Tarothuset har många fina lekar och även vattumannen. 🙂

Magi-cat
1

Jag började med Goddess Tarot, en vacker och väldigt kvinnlig lek.

Den vanliga Raider-Waite eller varianter på den är väldigt bra att både börja och fortsätta med.

Connolly med sina starka färger är en favorit.

Lycka till! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H-lena
0

Tack så mycket båda två! Jag ska kika runt lite och se vad jag fastnar för, Goddess Tarot låter intressant, det gör även cosmic. Vi får se! :)

Magi-cat
0

Måste tillägga att Goddess är lite annorlunda än de andra i och med att drottningen är högsta höns, inte kungen. :-)

H-lena
0

#4 okej! Ja då vet jag. Just nu känner jag mig mest inne på Rider-Waite (eller är det Raider-Waite? Står olika på olika ställen.) på svenska eller Cosmic, läste att Cosmic skulle vara lätt för Nybörjare. Vilken är lättast skulle ni säga?

Tarotstollan
1

Hej H-lena och välkommen hit!
Det är alltid svårt att råda någon annan vilken lek de skall börja med då vi alla har olika smak men som Sol skriver, du skall ta den leken du dras till och bilder som talar till dig.

I regel brukar man ju rekommendera en Rider- White lek eller Cosmic, även Hanson- Roberts är en bra nybörjarlek.
Det finns många underbara lekar att utforska och det är bara du själv som vet när du hittat rätt.

Lycka till!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

destjo
0

Hej H-lena!

Jag började med Raider-Waite då jag blev rekommenderad att börja med det :) Sedan lärde jag mig nyckelord för de olika kortens betydelse, då jag själv inte hade så mycket kunskap inom symbolik och liknande. Efter hand började jag tolka korten mer och mer intuitivt då jag började känna på mig vad korten stod för, vilket inte alls behövde vara dem nyckelord jag tidigare hade lärt mig. Det kan dock vara bra att fundera vad varje kort betyder för dig innan du kollar upp andras tolkningar av det!

För mig har det varit en bra process, men då du berättar att du är medial och arbetar med din intuition är det möjligt att du har det lättare att tolka korten intuitivt redan i början, än vad jag hade :)

Lycka till!

H-lena
0

#6  Tack båda två! Ja Raider-Waite verkar som att den fungerar bra och jag får en bra känsla av den. Ska nog beställa en i veckan så det blir superkul! 

Jag har redan läst lite grann om vad de olika står för, men jag ska försöka att tolka dem själv också. Det tycker jag verkar lite svårt, eller att liksom både använda intuitionen och använda det kortet säger tycker jag känns svårt, men man lär sig väl med tiden. Allt är ju ovant i början. 

Ja jag tycker att det känns som ett naturligt steg i min mediala utveckling. Är så glad att den här sidan finns där man kan prata med andra som håller på med Tarot och spådom, har fått mycket tips bara genom att läsa trådarna här. :)

Magi-cat
1

Just det, Hanson-Roberts som Tarotstollan skrev är också en utmärkt lek, jättebra för Nybörjare!

Det är spännande att lära sig kortens innebörd eftersom det är en logik i dem, i element och numerologi….Häftena som medföljer brukar dock inte vara något vidare. Jag har lärt mig av Ylva Trollstierna och är väldigt glad för det.🙂

H-lena
1

#9 Tack för tipset! Ja jag ska nog kolla upp henne sen också när jag försökt tolka korten själv! Hon verkar vara väldigt duktig. :)