Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1086 ggr
Tarotstollan
1

Hovkorten - Page...

Tänkte att vi skulle prata lite om hovkorten och hur vi tycker, tänker och tolkar dem.
Börjar med Page, Knave, Prinsar, Prinsessa och kanske något mera namn!?🤔

Vad är det första som dyker upp i erat huvud när Pagen dyker upp?
Irriterad på att det finns både lekar med Prinsar och Prinsessor?
Köper du hellre lekar med bara Pager i?
Känner du igen dig i korten eller undrar du vem dessa kort symboliserar i din närhet eller är det du djupt där inne?
Är det viktigt hur de är klädda, färgerna på kläderna?
Vad de gör för något?

Berätta!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
0

Skall erkänna direkt att jag är urdålig själv på allt vad hovkorten står för, jag har en grund att stå på men i det stora är de svåra att få grepp om!

En av anledningarna är ju att jag för det mesta bara har lagt för mig själv och därför aldrig tolkat något av hovkorten för någon annan (vad jag kommer ihåg)!

Jag har gått igenom korten och kommit fram till att jag inte känner igen mig i något av dem, så när de dyker upp så tolkar jag dem som om det är något utifrån som jag behöver ta tag i eller att det finns något djupt inne i mig som jag behöver veta om mig själv. Oftast vet jag inte vilket det är, så jag tolkar båda sakerna!
Finns det figurer som det är lite action i, så brukar det vara lättare att få fram någonting, färgerna på kläderna är naturligtvis viktigt och om de gör något annat än bara står still. Även allt runt omkring är ju som vanligt viktigt också!
Om det är Prinsar eller Prinsessor kan ju väcka andra frågor om det rör sig om den manliga delen eller den kvinnliga delen i mig.
Så är det frågor som rör detta måste jag fundera på vilken lek jag vill använda först om det är viktigt för mig, annars använder jag min lek som jag använder för stunden.
Jag bryr mig inte om vad de är för kön på personerna i korten när jag köper en lek. Gillar jag den så köper jag den.

Skogshumblan
0

För mig står de för antingen unga människor eller snabba händelser. Jag gillar twice.se. Deras beskrivning av hovkorten kändes så rätt för mig när jag läste dem. Pager kan för min del gärna vara prinsessor eller prinsar. Tror det är en smaksak. I min Hanson Robertson (eller var namnen tvärt om?!) gillade jag hur både hovkort och hela leken var gjort. Var en bred representation av yrken å utseenden men såklart mest ljushyat tyvärr.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Vander-sten
3

Har lärt mig från egen erfarenhet och på de sätt jag själv använder korten att det fungerar till mångt & mycket som ett jämförelseverktyg.

Korten bär liksom ett symboliskt värde i den jämförelsen när dem sen tillsammans eller vart och ett appliceras på vad nu saken gäller. 

De fiffiga med Tarot som jag ser de är ju detta med att de öppnar upp för möjligheter till själv skapa sig egna tolkningar och arbeta väldigt fritt.

Samtidigt som man kan se korten på de viset så vad finns egentligen att förlora genom att ge korten samma möjlighet tillbaka och det är lite den typen av avvägningar som jag själv hela tiden tränar mig på.

Kan säga att det hänt mig mer än en gång att man fastnat på vissa kort i en läggning men lik förbenat så slutar det i 90% av fallen med att jag inte gav korten fritt svängrum till en mer fri tolkning så korten fick göra själ för sig på ett mer öppet sätt i tolkningen. Det är sällan jag haft något att tjäna på begränsa korten till fasta enstaka betydelser eller personer men det beror självfallet på vad de handlar om också. Undviker gärna ett begränsat arbetssätt om jag vill känna mig säker.

Men om man nu vill måla in enstaka kort i ett hörn, visserligen inget fel i sig då de mesta i livet mår bra av att utgå ifrån fasta normer och rättesnören & regler men där ligger även ett finlir och en ständig träning i lära sig använda kunskapen vi fått med oss på ett bra sätt så det passar med given situation och stunden osv.

Kan säga såhär att mina tidigare värderingar vad gäller Rider Waite fortfarande är dem samma. Känns som det funkar rätt bra vid läggningar och har inte tänkt förändra detta än på ett tag men ser alltid fram emot nya upptäckter om det dyker upp nånting nytt.

Möjligtvis något generaliserande mellan sviterna men kanske bara till hjälp om man är lite Nybörjare. Oavsett svit, Svärd, Stav, Bägare eller Mynt så tycker jag mig vilja se en filosofi bakom där alla rent logiskt borde vara likvärdiga i grunden. Tar man då exemplet Page/Gycklare/Prinsessa eller vad man föredrar & likna kortet vid. Vi skulle lika gärna kunna ta någon av dem andra hovkorten. Då varje svit begränsas till ett eget område, vilket gör att varje medlem i hovet följdaktligen får sin egen unika betydelse beroendes på vem av sviterna kortet tillhör. Ser man till Riddaren är manlig så kopplas den till Kungen, tolkar man Drottningen då med kortet som blir över så……skulle tippa på det är tänkt att föreställa en Prinsessa.

Vare sig kvinnligt eller manligt så bär då både Riddaren och Prinsessan rollen som är på väg att utvecklas och genomgår därigenom en process som till mycket handlar om att mogna och gå vidare, för senare längre fram kunna ta över rollen efter den äldre generationen. Det handlar alltså om lägga större delen av fokus på det egna och sig själv för det ska kunna bli nånting längre fram. Det samlar på sig kraft innåt med kunnande och lärdomar, men tittar man istället på Kungen och Drottningen så har den träningen kommit till sin rätt så den kan användas utåt och sättas i verket som en givande & skapande kraft.

Det svåra i kråksången ligger ju sen i försöka "böja" betydelserna så dem stämmer med varje svit och när man lyckas så brukar de också stämma ganska bra med dem beskrivningar som finns att läsa.

Det blir liksom via bakvägen i böckerna men ger bra träning🙂

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
0

Tack för intressanta inlägg!👍 Har fått lite att fundera på nu!🙂

Någon mer som har några funderingar och tankar att dela med sig av?

SpiritualLight
1

Vilket bra inlägg och vilka kanonsvar! 

Jag vill veta så mycket det bara går om hovkorten, för de är och förblir min blinda fläck i läggningarna. I synnerhet page i svärd, kung i svärd, kung i stavar samt page och knekt i bägare. Dessa symboliserar nämligen ibland personer av bägge kön ELLER sidor som kan/kommer att utvecklas och sen är det stopp och jag vill inte gissa/generalisera eller "koppla upp" mig medialt - jag vill lära mig att läsa dessa hovkort rakt av.

Är det någon som har personliga aha-upplevelser kring dessa kort?

Aeclectic är jättebra för där skriver folk om sina egna upplevelser och det blir så lätt att dra parareller och poletten trillar ner.

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma