9 Svärd
Är det ett typiskt sjukdomskort?
För mig har det tidigare varit förknippat med sorg/depression eller att inte riktigt må bra psykiskt. Fick dock upp kortet för hälsan den här veckan och mycket riktigt åkte jag på en förkylning+ magsjuka+ att jag fortfarande har halsont efter min operation..
SÅ, brukar ni få upp kortet vid förkylningar etc.?
"Man måste ge lite mer än man tar"

Nej, inte vad jag är medveten om iallafall. I min cosmic är kortet rätt förfärligt, ja både nian och tian är förfärliga. Jag förknippar dem med mentala blockeringar och jobbiga händelser som jag får kämpa med. Oftast då jag drar något av korten så börjar jag jobba mer med det positiva tänkandet och det gör ju att jag blir mer uppmärksam på hur tankarna far runt i skallen.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Hmm.. Ja det skulle kunna vara det också för min del såklart.. Har haft väldigt mycket att tänka på nu på sistone.. Hade nog hellre sett att det var ett sjukdomskort.. Som du säger har nog med blockeringar att göra, något som man inte mår bra över och att man har svårt att se klart..
Jag glömmer alltid att kolla vilka/vilket kort jag dragit när jag blir sjuk. Jag vet ju senast jag blev sjuk vilket kort jag drog men för att veta säker behöver jag ju veta vilka kort jag dragit åtminstone de 5 sista gångerna för att veta säkert, eller hur?
Vet inte men vi kanske alla har olika kort som visar på sjukdom, något som betyder något bara just för mig?🤔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Absolut Tarotstollan håller med dig! Det är nog så att man måste få erfarenhet genom att få upp samma kort vid samma typ av händelse för att man ska kunna veta säkert.. Men det känns som att viss kort måste vara mer förknippade med sjukdom än andra.. Liksom tänkte bara om det nu var så att det är fler här inne som fått upp kortet vid sjukdom.. Inte för att det är det mest intressanta att prata om sjukdomar men det kan vara ett steg ytterligare för mig att förstå Tarot eftersom att jag tidigare ofta dragit många positiva kort.
#4. Självklart Sameli, allting med korten som man kan finna ut är ju spännande.
Självklart så tror man ju att alla de "hemska" korten skall stå för sjukdomar och annat otrevligt men det behöver kanske inte vara så….
Ja, jag vet inte som jag skrev här ovanför.
Sist jag var sjuk så drog jag dagen innan 4 i Bägare och dagen min förkylning bröt ut 6 i Stavar, inga kort som jag i alla fall tolkar som sjukdom!
#5 Nää det har du rätt i såklart. Det är ju inte heller säkert att sjukdomar är det viktigaste för en själv att få reda på genom korten. Man kan ju bli förkyld men att korten ändå visar på något annat själsligt viktigt för just den dagen.
Om det inte är i ett större sammanhang, man blir sjuk under en längre tid eller mår dåligt och då för att ha möjligheten att vara förberedd och kunna göra aktiva val🤔
En liten höstförkylning, eller någon annan "lättare" sjukdom kanske inte är så viktig att ha reda på i förtid 😃
Hahaha, måste skratta för mig är en förkylning ingen lättare sak!😉 Det vore jättebra om jag fick reda på i god tid om jag skulle bli förkyld eller riskerar att bli förkyld!
Fast du har ju rätt, ett benbrott hade varit värre men å andra sidan hade de tagit lika lång tid att komma på benet igen för mig som en förkylning!
Hahaha.. Ja så kan det också vara förstås. Relaterade till mina egna förkylningar som sonen drar med sig hem från dagis.. Jag brukar vara snorig med feber och hängig till och från hela vinterhalvåret.. Men det är skillnad på förkylning och en FÖRKYLNING 🙂
Jag tycker tio i svärd är mer sjukdomskort än nio, för i nio har något kommit till vetskap, det återstår att åtgärdas. Men det tydligaste kortet för mig är styrkan nedvänd då man har ingenstans att ta vägen, har inga krafter för tillfället. jag tolkar korten både upp- och nedvänd och skulle säga att plötsliga psykiska ohälsan kommer bäst fram på nio i stavar nedvänd och sju i svärd nedvänd
Ett stort tack sagamar76 för att du delar med dig av dina tankar kring dessa kort! Även 9i stavar rättvänd har jag upplevt som ett kort för psykisk ohälsa. När man känner sig instabil och klen i själen. 9 i stavar är ett kort för mig bär man känner sig desperat, uttömd på energi men samtidigt håller en fasad uppe om att vara stark eller kanske att man ändå försöker kämpa på trots att det har snurrat till i skallen några varv för mycket. Svärdkorten, 7,8,9,10 handlar för mig om att vara och må dåligt på ett mer passivt sätt. Tex svärd 7 - man har hemligheter, går bakom ryggen på någon och håller med osanningar. Men det kan vara mer i tanken än i handlingar beroende på omkringliggande kort. Svärd 8- Att man är begränsad, i tanken oavsett inom vilket livsskede så handlar kortet för mig om förtvivlan, och som man oftast har skapat själv. Svärd 9- Ett riktigt gråt-kort, man är ledsen och mår dåligt, kan vara så att man kan tänka klart, kan vara så att man inte kan en psykisk ohälsa men att man bara mår pissigt! Och oftast för mig så är man orkeslös. Svärd 10- psykisk el fysisk ohälsa. Man vill se ett slut eller någonting är riktigt kört i botten. Man kan inte ens se en ljusning.
Kul och intressant det ni delar med er av!
Vad jag kommer ihåg så har aldrig några av dessa kort kommit upp då jag mått dåligt, varken fysiskt eller psykiskt.
Det måste ju visa på att annat är viktigare än att må dåligt!😉😃
Eller?🤔
Tack, Även 9 i stavar rättvänd har jag upplevt som ett kort för psykisk ohälsa, och rättvänd 9 i stavar kan vara mycket obehaglig kort, speciellt om du har negativa erfarenheter tidigare vilka gör dig rädd. Många är rädda för prövningar och förändringar, det som kortet står för.
Och om man har blivit lurat tidigare är det ett jobbigt kort, alla upplevelser både negativa som kan komma snart fram finns ju här.
Svärd-korten talar om sinnet där alla tankar och all tvivel finns, det gör oss oroliga. Svärd 9 kan vara ett bra kort om du tror på dig själv. När något försvinner men du vet att det är inte farligt..
- så tycker jag svärd 10 är kortet jag vill inte dra för en dags kort för då har jag misslyckat redan.
Jag håller med 9 i stavar kan vara ett riktigt "koko"-kort!
Och bra beskrivning på 9 samt 10 i svärd!