Tarot iFokus

Tarot

Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 1244 ggr
LeS-
0

Att spå sig

Hej alla där ute,

Jag har en sak som jag undrat över.

Är det så att om man spår sig och får veta vad som kommer att ske, att man går och tänker på det och utför handlingar som gör att framtiden ändras? Så att nästa spådom blir helt annorlunda?

Många menar också att framtiden kan ändras beroende på vilka beslut och vägar man tar som människa, men varför spår man sig då? Om det är så att man inte riktigt kan veta vad framtiden har att erbjuda.

Det var några tankar.

Skogshumblan
2

Jag kan bara svara för mig själv. När jag lägger kort så är det inte framtiden huggen i sten jag får ut, utan små glimtar av vad som _kan_ ske, bra eller dåliga saker. Det är som en liten vägledning, hjälp på vägen. Klart att jag och andra kan välja att göra saker för att det vi blivit varnade för inte ska ske, eller att göra det vi får råd att föra för att en situation ska bli så bra som möjligt. Så jag använder korten när jag behöver vägledning eller råd i en fråga.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
0

Ja men precis. Att spå sig är ju att få en glimt av det som kommer och du har alltid den fria viljan att ta andra vägar om du vill. Man kan se det som att få goda råd på vägen. Som en klok dam en gång sade, vet man om att det ska regna, tar man med sig ett paraply.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LeS-
0

ok jag förstår, men om man tex frågar om kärleken eller en specifik person och de säger vad som kommer att ske, om och om igen säger de samma sak.

Och det sker inte, vad kan det bero på tror ni?

Eller som när jag undrade ifall jag skulle klara en tenta innan en visst datum så fick jag ja som svar men det blev aldrig så.

Skogshumblan
1

Därför att du får aldrig saker att ske utan att du gör något och man kan,inte ställa ja eller nej frågor till en läggning för det finns inte ja eller nej kort i en tarotlek. Jag tror, utan att peka ut någon, att folk som inte läst på,eller är vana,vid Tarot och spådomar tror att det som kommer fram,är sanningen huggen i sten,och därmed gör de inte så mycket för att göra valet till det bättre. Det är vi som,lägger och spår andra som måste ta på oss skulden för att vi intr talar om detta tydligt för de vi spår.

/ Skogshumblan

Mephi
1

Personligen gillar jag inte att "spå mig själv" då jag tror att om jag vet hur någonting kan bli, kanske jag tar andra vägar som på så sätt påverkar slutresultatet så att det kanske inte alls blir som korten sagt. 

Jag anser också att man inte behöver veta precis allt. 

En annan faktor i att jag inte spår mig själv är att jag tycker det är svårt att ha en neutral point of view. Jag tolkar korten utifrån hur jag vill att det ska bli eller vara i stället för att faktiskt titta på de andra tecknen eller helheten som visas. 

Kärleksfrågor tycker jag också är svåra att tolka då jag egentligen endast kan se vad jag eller frågeställaren eventuellt behöver göra, tänka på eller ändra hos mig/sig själv, medans det som rör den andra personen inte ens finns i hans eller hennes tankar eftersom denne inte bett om att få veta. Man kan aldrig ändra på en annan människa. Man kan endast ändra på sig själv. 
Man går ju heller inte fram till den man är intresserad av och säger "Hej! Jag är intresserad av dig, och jag har sett att du behöver göra detta och detta för att det ska kunna bli något mellan oss två." Det funkar ju inte så. 

Eller äsch, jag är så kass på att förklara saker.

-

Skogshumblan
1

Challa. Nä det var jättebra formulerat!

/ Skogshumblan