Tarot iFokus

Tarot

Etiketter: dagens-trÄdhÀlsningargratulationerpresentationer
LĂ€st 1042 ggr
Pagan
2

Godmorgon 13 december

Godmorgon pÄ er

Lucia i dag. Och fredagen den trettonde. đŸ™‚Hoppas dagen fylls av trevligheter vad Ni Ă€n hittar pĂ„.

SjÀlv ska jag se Lucia och hennes följe runt 10 i dag och jag tror det kommer bli stÀmningsfullt. Vet att de övat flitigt nu i flera veckor.

Den svenska traditionen har sitt ursprung i bĂ„de nordiska och kristna seder. Enligt folktron var den 13 december en farlig natt eftersom mĂ„nga övernaturliga makter var i rörelse dĂ„. Man trodde Ă€ven att djuren kunde tala under lucianatten. Alla julförberedelser skulle vara klara till luciadagen och det firade man med att Ă€ta och dricka lite extra. Även husdjuren fick extra foder. Under 1300-talet, dĂ„ Europa hade den julianska kalenderrĂ€kningen, inföll luciadagen samtidigt som vintersolstĂ„ndet pĂ„ norra halvklotet.

Lucia Ă€r en av de fĂ„ högtider i de skandinaviska protestantiska lĂ€nderna som Ă€r namngivet efter ett helgon: Sankta Lucia, skyddshelgonet för Syrakusa som dog pĂ„ 300-talet. Det svenska firandets koppling till helgonet Lucia Ă€r dock i princip obefintlig, och namnet pĂ„ ljushögtiden Ă€r en senare företeelse Ă€n sjĂ€lva firandet[1] (jĂ€mför exempelvis med MickelsmĂ€ss, egentligen en skördefest utan koppling till Ă€ngeln Mikael).

Luciafirande och beslĂ€ktade traditioner har genomgĂ„tt en utveckling genom Ă„rhundradena; omkring sekelskiftet 1900 etablerades en gemensam och allmĂ€nt spridd luciatradition i Sverige. Den moderna svenska luciatraditionen (se Ă€ven Sveriges Lucia) har troligen ett starkare ursprung i VĂ€stsverige, i VĂ€stergötland och VĂ€rmland. DĂ€rifrĂ„n har den spritt sig över hela Sverige.

Under 1900-talet har luciafirandet spritts till andra omrĂ„den och delar av vĂ€rlden sĂ„som finlandssvenska omrĂ„den i Finland, delvis i Danmark och Norge samt bland svenskĂ€ttade i USA, och de sĂ„ kallade svenskbygderna dĂ€r.

PĂ„ Sicilien, dĂ€r helgonet Sankta Lucia föddes, firas en luciatradition dĂ€r barnen lĂ€mnar över mat till helgonet samt till en "flygande Ă„sna" som hjĂ€lper Lucia att ge presenter. Om barnen rĂ„kar se henne kommer hon enligt sĂ€gnen att kasta aska i deras ögon, sĂ„ att de blir tillfĂ€lligt blinda.

Wikipedia

Om du tror att du vet allt, Àr du dÄligt underrÀttad

SajtvÀrd Tarot

Skogshumblan
1

God morgon. Blir luciafirande pÄ jobbet idag. Tiden gÄr fort, en vecka kvar till jullovet!

/ Skogshumblan

Medarbetare pÄ tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Sol69]
1

God förmiddag pÄ er alla!

Mina ungar Àr ju för stora för att jag ska fÄ gÄ pÄ Lussefirande.. Men minns nÀr sonen var liten dÄ hade de alltid firandet pÄ morgonen och bjöd pÄ grötfrukost. Vist det var tidigt som skrutt för att alla skulle hinna till jobbet och skolan.. Men otroligt mysigt. HjÀrta

Minns ett Är nÀr sonen var liten han vÀgrade gÄ med i tÄget om inte han fick gÄ med en viss fröken. Han var vÀldigt tjurskallig om han inte ville nÄgot och de gick knappt att övertala honom. Men hon lyckades alltid. Brukade frÄga henne om hon hade choklad i fickan som hon mutade honom med.. SkrattarFör hon lyckades med det som alla andra fröknar gick bet om.. Annars kan jag sÀga att det var ett helt underbart dagis. Han kunde inte ha haft det bÀttre. Tummen upp

SĂ„ för min del blir det ett lugnt lussefirande.. Men hoppas att ni fĂ„tt pepparkakor och lussekatter pĂ„ sĂ€ngen 😃

Ha en trevlig dag.. đŸ€—

Tarotstollan
1

Pagan, tack för ett trevligt inlĂ€gg, alltid kul att lĂ€sa varför man egentligen firar! Glömmer det mesta frĂ„n Ă„r till Ă„r. För min del blir det inget Lucia firande, vill jag fira sĂ„ fĂ„r jag klĂ€ ut mig sjĂ€lv!😉

Jag har tvĂ€ttdag i dag och "naturligtvis" hade nĂ„gon tagit den tiden jag brukar tvĂ€tta, sĂ„ jag skulle egentligen inte börja förrĂ€n vid 16 men hade tur, de var klara tidigare sĂ„ jag fick börja 50 min tidigare. Skönt, dĂ„ jag har 4 maskiner med mattor för övrigt mer Ă€n den vanliga tvĂ€tten.

Annars sĂ„ har solen skinit idag men inget jag har direkt kunnat njuta av, bara att konstatera att det blir ingen solpromenad i dag heller! Ser pĂ„ vĂ€dret att det skall bli regn nu flera dagar framĂ„t och att det antagligen blir en snölös Julafton!😕!

Ha en bra Lucia fredag!🌛

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!