Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 1255 ggr
Sameli
0

För mycket?

Hej tarotvänner!

Under en period nu har jag verkligen haft en intensiv period med Tarot. Läst i böcker, lagt läggningar, dagskort, stora läggningar. Men problemet är att jag har bara lagt läggningar för mig själv. Och nu när jag verkligen står vid vägskäl i livet, jobb, kärlek, bostad etc. så har jag kanske lagt lite för många kort.. eller kan man göra det?

Och hur ser Ni på att dra kort via internet. Alltså det finns vissa hemsider (som ni säkert vet) där man kan dra kort och hela läggningar  för olika områden osv. Hur tillförlitligt är detta?

Hur mycket är FÖR mycket? Jag har verkligen öppnat ögonen för Tarot och känner att jag tycker att det är jätteroligt att utvecklas. Har Ni vart med om likande?

"Man måste ge lite mer än man tar"

Aleya
2

Om du inte ens kan göra ett val i livet utan att dra ett kort eller blir helt "handikappad" för att du inte dragit ett kort så vet du att du gått för långt. Det låter lite för mycket. Hade en kompis som gjorde som dig. Hon insåg tillslut att det var dags att lugna sig. Ja du… jag vet inte hur tillförlitlig det där med kort på nätet är. Jag kör då det bara när jag vill piffa till vardagen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pagan
2

hm ställer man samma fråga för många gånger under för kort tid, ja då ger korten ett bla bla bla svar. De tycker att du blir för tjatig helt enkelt. Svaret blir att "du lyssnar ju ändå inte så jag kan ge dig vad f*n svar som helst" 

Man måste begränsa sig. Lägga för en viss tid, utvärdera sin tolkning och därav ta viss lärdom

Internet har en del sajter, twice.se är min favorit, men jag ser dessa dragningar och svar som lite på skämt. Inte nåt jag riktigt tar på allvar gällande vägledning i mitt liv. För mycket ploj i min smak.

Din lek och det du ser är ju inte samma saker som en sajt skulle se, även om Ni har samma lek som utgångspunkt. Där du befinner dig NU är ju hur du tolkar och det bli den tolkning du ger utifrån ditt perspektiv.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Sol69]
0

Men det som är svårt tycker jag är att lägga kort åt dig själv. för då fungerar det inte för mig.. Så då vill jag gärna att någon annan som är opartisk läser korten åt mig.. Dator läggningar ser jag också som skoj..

Pagan
2

nej det är svårt att vara objektiv. Att skriva ner frågan innan och sedan dra kort, att se hur man tolkat korten tidigare kan vara en bra vägledning.

Men att ha själva frågan i huvudet hela tiden gör att man inte spånar vidare i vad kortet kan ha att säga.

Fokus är viktigt!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Sameli
0

Hua, skulle vara igår egentligen men datorn kraschade! Tur att den gick igång idag i alla fall👍

Jag ska nog hålla mig ifrån dessa hemsidor med tarotläggningar.. Det är nog som ni säger, inte så tillförlitligt och mer en plojgrej. Inte för att vissa saker inte har stämt men texterna som kommer upp som beskriver varje kort gör att tolkningen blir någon annans och inte min egen!

Problemet är att jag har fått mycket givande vägledning  i Tarot. Det gör att jag bara vill ha mer, göra fler läggningar, av nyfikenhet till en början men jag känner att jag allt mer känner att jag MÅSTE dra kort för att se vad jag har för alternativ.

Det är sant som du säger Pagan, att det är viktigt att ge korten lite tid för att sedan kunna utvärdera vad dem faktiskt betyder. 

Och att kunna tänka lite större och inte fastna i frågeställningen.

Skogshumblan
0

Sidor på nätet tror jag på lika mycket som de läggningar som görs "IRL". Om de på andra sidan ser till att rätt kort kommer fram,om en människa blandar, lägger och sen är med i tolkningen kan de vara med i cybervärlden,också tänker jag. Håller med # 1 & Pagan i deras tankar om när det blivit för mycket. Ibland,kan det behövas mycket för man är i en så jobbig aits eller fas men man får känna efter när man själv kan lyssna inåt sig själv och när man ska lägga kort.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Vander-sten
3

#5 Har ni ingen Tarot-geek? 🤔

Trodde alla fick hjälp med datorn via korten…😃

Ärligt riktat så låter det i beskrivningen som detta med korten har börjat ta över mer och mer. Som jag förstår de hela så tenderar det egna aktiva valet att ersättas med vad korten har att visa istället.

Då har det liksom börjat övergå i en övertro som kan begränsa livet för en på ett handikappat sätt i förhållande till hur detta med "vägledning" ifrån början är tänkt att fungera.

Det är viktigt att leva själv också och fortsätta träna sig i göra dem där valen vi hela ställs inför dagligen. Vägledning bör ju då ses som ett komplement snarare än en ersättning som man förlitar sig på.

Det liknar nyanser av rädsla också när det blir såhär.

Rädslan inför begå misstag och göra felaktiga val.

Tänk om korten kan hjälpa mig att alltid göra dem rätta valen så tråkiga erfarenheter kan undvikas….Viktigt komma ihåg att det är genom misstagen vi lär oss nya erfarenheter som också de "normala" sättet att själv utvecklas. Där ligger också på ett vis en nyckel i stärka och jobba med självförtroendet som tilliten till sin egen förmåga.

Korten får inte överta någons existens på de sättet.

Skulle gissa att anledningen till varför det blir såhär är mycket pga Tarot  förknippas med spådomskonst som det gör för väldigt många.

Lätt då det blir som ett beroende om man uppfattar det så.

Som Tobak och alkohol, med måttlighet😉

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Skogshumblan
1

Vander-sten kloka ord! Tänk själv är underskattat.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Vander-sten
0

Det är sant 👍

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
0

Jag ser dessa tarotsajter som en sorts komplement till olika tolkningar, ibland får jag en aha-upplevelse eller också tänker jag " att så kan man ju också tolka" kortet. Ibland blir det riktigt intressant och kan öppna nya dörrar för hur jag skall tänka om vissa stjärnor eller kort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sameli
0

Jag håller med! Det är viktigt att kunna tänka själv! ☝️

Det är en blandning av att stå inför många svåra val och omständigheter i livet och samtidigt så har det verkligen varit positivt i samma veva att jag har intresserat mig så mycket av Tarot under den här perioden!

Jag har verkligen fått upp ögonen för hur spännande det är med Tarot. Det har fått mig att förstå att Tarot är långt ifrån simpelt på det viset att man måste använda alla sina sinnen och dessutom vara kreativ, och förutom känsla använda logik och utveckla symboltolkning.

Men jag måste erkänna att det nog har blivit lite mycket. Jag drar inte kort för varje val i livet. Jag drar inte ens kort för varje dag. MEN jag har nog lite dåligt omdöme vad det gäller Tarot och drar lite för många stora läggningar och framförallt, förlitar mig nog lite väl mycket på att det ska stämma!

Hmm.. klurigt är det allt. Jag vill inte känna ett behov av att dra kort, samtidigt som att det har varit väldigt roligt att kunna koppla av från vardagen genom att lära mig om tarotkorten. Söka på olika sidor om vad korten betyder, läsa i tarotböcker, jämföra olika lekar, jämföra korten, memorera och att öva upp förmågan att kunna se inre bilder.. och samtidigt få vägledning i olika situationer.

Tex kärlek (som jag har förstått är vanligt att man vill ha svar inom) vad bidrar jag med i en relation, vad bidrar partnern med i en relation. Tankar, funderingar, känslor..  Jag tror att ni fattar, jag tror också att nån här känner igen sig lite i det jag upplever. ?🤔

Aleya
0

Men jag kom just på något. Kan du inte börja med att öva på andra istället?

Då får du pyssla med leken men du tar bort fokus från dig själv. Bara en tanke. :)

Medarbetare för Julen

Sameli
0

#12 Ja, det hade nog varit en väldigt bra ide ☝️

Det tråkiga är ju bara att jag inte har någon att öva på 😂

Aleya
0

#13 älskar att vara offer för sådana experiment så varsågod och öva på. 😂

Sen finns det nog folk här i forumet så skulle vara villiga att vara övningsobjekt. 🙂

Medarbetare för Julen

Sameli
1

#14 vad roligt!😃 Pm mig gärna en frågeställning så ska vi se vad (hobbyhäxan) jag får fram!

[Sol69]
1

Ställer också upp om du behöver försökskaniner.. Pm mig så kommer vi överens om något.. 😃

Tarotstollan
1

#15. Annars har du ju alltid "Tarotkedjan" att öva i, fast det är klart den har ju varit ganska död ett tag nu!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
0

Sameli, den vanliga gången brukar vara att man kontaktar sajtvärden Pagan för att få hennes tillstånd, sen skapar man en tråd där man erbjuder några personer (ofta runt 5, fler om man vill) en läggning och när man känner sig nöjd på övandet så ber man någon admin att låsa tråden. Detta för att sajten inte ska översvämmas av önskemål om gratisläggningar, och för att alla kan se att man ses som seriös av sajtvärden. Ok?

jojjana
2

Sameli,

Vad jag känner igen mig i dig! Jag känner exakt som du :-)

Tarot har för mig blivit en stark vägledare i hur jag gör mina val. Jag tycker det är fantastiskt att det stämmer så bra för mig.

jag lägger inte heller för någon annan då jag inte har någon att lägga för..

Men ibland så finns tillfälle för läggning för andra - och dessa personer känner igen vad jag berättar.

Vander-sten.   Vilka kloka ord du hade att säga. Det fick mig att tänka efter. Det kan lätt bli ett missbruk. 

Kanske för att man märker att man får ett så tydligt svar och vill få liknande igen för att det känns så bra med budskapen

Sameli
0

Tack jojjana ! Svarar imorgon när jag har möjlighet!🙂