Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 3569 ggr
Tarotstollan
1

Stora Arkanan / 21 Världen.

Nummer 21 Världen, The World, Universum, The Universe eller kanske ett annat namn i din lek!
Sista kortet i Stora Arkanan att berätta vad ni har för tankar, funderingar över och hur ni tolkar det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Melodica]
0

Världen känns som att något är fulländat! Helt, harmoniskt, ett avslut och därmed också en början, tillit, balans, "kommit i mål" med något, vara på rätt plats i livet, vila, trygghet och självförtroende. www.tarotblogg.wordpress.com

Tarotstollan
0

I min Jolanda lek kallas detta kort för Universum. En naken blond kvinna svävar omkring i universums svarta rymd omgiven av stjärnor i olika färger med ett litet barnansikte i de flesta stjärnorna.
Stjärnorna föds ur hennes vänstra bröst som modersmjölk som sprutar ut med hjälp av hennes hand. Under kvinnan simmar fiskar, delfiner och en stor val vars andningshål sprutar ut en vattenkaskad och i den vattenkaskaden vilar jordklotet. Kvinnans högra hand vilar på jordklotet.  Även fullmånen svävar bredvid jordklotet.
En väldigt vacker bild tycker jag!

Tänker mig att bilden visar att allt hör ihop och nu är cirkeln sluten. Alltings början och alltings slut!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Kottschejk]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Starkt astrologiskt förankrat kort, som Lyckans hjul.

Bägge korten motsvarar dem astrologiska husen i varje hörn. 

• Vattumannen - Vatten
  • Skorpionen/Örnen - Luft
  • Oxen - Eld
  • och Lejonet - Jord

Detta precis som det hade sett ut ifall man nu skulle vilja hitta fram till en liknande innebörd om man nu ser ringen på kortet som en astrologisk skiva. I detta fallet växlar den nedre sidan med stjärntecknets innebörd då Oxen normalt står för jord osv. Motsvarande ett heliocentriskt synsätt där solen är alltings vagga.

Jorden står sig här ordentligt jordat allra längst ner mitt emellan Oxen och Lejonet. Högst upp ser vi Pluto tätt följt av Neptunus och Uranus.

[Kottschejk]
0

Kvinnan i mitten kännetecknas enligt vissa Tarot böcker som den Babyloniska skökan

Intressant i jämförelse med Magikern som bara har en stav så visas här två, en i vardera handen. Kan man säga att hon söker tvåsamhet i dem hon möter på sin resa ut i världen. Att förverkliga sig själv genom och tillsammans med dem man möter. Att förena sin förmåga.

Dualitet framgår om igen, synbart i dem här astrologiska skiftningarna.

Tänkte på polariteterna i förra, rätt ska vara

• Vattumannen - Luft
  • Örnen/Skorpionen - Vatten
  • Oxen - Jord
  • Lejonet - Eld

Det har nog inte fått sitt namn för inte…the kingdom of beasts 🙂

Pagan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ren magi, allt är möjligt, ett kort som klart ropar ut att du får det du önskar dig. Å det utan allt för stor ansträngning.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Kottschejk]
0

🌺 Tack Pagan! 😃