Stora Arkanan / 15 Djävulen.
Åter igen dags för ett nytt kort. Denna gången 15 Djävulen / The Devil /
Ego / eller kanske ett annat namn i din lek.
Vad får du för känslor och tankar när detta kort dyker upp?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rent spontant och utan att titta på ett kort tänker jag på att någon (eller den frågande) spelar ett spel och att det är viktigt att se/uppmärksamma det.
I Gendron leken heter kortet The Deciever. För mig står Djävulen för beroenden, besatthet, lägre drifter som styr, egoism, svartsjuka, att inte vara ärlig, misstänksamhet men också möjlighet att se saker precis som de är, utan försköning. Något som växer i skuggan/mörkret hos en själv eller någon annan eller i en situation, som man behöver belysa och se. Det är så bra med dessa inlägg om kort och få sätta ord på vad kortet betyder för en själv, och tydliggöra det. Men också att få nya infallsvinklar från andra. Mycket bra!
Jag tycker djävulen kan vara ett dubbelt kort. Å ena sidan visar den helt klart på mindre smickrande saker hos oss, ego och sånt. Men å andra sidan kan det vara just det man behöver. Lite jävlar anamma och egot, för att lyckas. I min Feylek är djävulen rätt söt. Ser enligt mig mest dumsnäll ut. http://www.pyroskin.com.ua/en/catalog/index.php?SECTION_ID=128&ELEMENT_ID=802
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

I Jolandas lek ser inte djävulen heller "farlig" ut, då han lockar en naken kvinna med mycket fin frukt samtidigt som han har henne kedjad med en vacker kätting av blomrankor. I bakgrunden är det en vulkan som varnar för att få ett utbrott med rök som stiger högt på den svarta himlen. Det är grönt på marken i bakgrunden och där paret sitter är det stenar. Det finns också en myra i högra hörnet på kortet och 2 st getter.
Jag kan tolka det som att det är en varning om att du strävar och får lön för mödan, men är det verkligen värt det? Vet du vad som väntar framöver? Vill du ha det du får?
Jag har ju också Jolanda leken och där ser han ju inte så "farlig ut" precis som Fridelfina skriver!
Jämför hur han är avbildad i Rider leken! De flesta hade nog sprungit skrikandes därifrån, i Jolanda leken ser han mer ut som Pan brukar avbildas tycker jag!
Vad lockar mest honung eller ättika?!
Tänker på frestelser, lögner, förräderi, avundsjuka, falska råd, egoism, mörker, ensamhet, hat, övertalning mm
Det finns som vanligt mycket att säga om kortet men även korten runt omkring i en läggning har ju sitt sätt att påverka detta kort, så i slutändan kanske det inte blir lika "farligt" som det ser ut!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!