Stora Arkanan / 12 Den hängde mannen.
Dags för nytt kort att prata om: Den hängde mannen / The hanged man som kan se ganska så brutal ut i vissa lekar.
Så vad har ni för tankar och känslor när detta kort dyker upp?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Att våga se saker ur ett nytt perspektiv eller riskerar att vara trångsynt är det första som kommer upp. Kan också vara att våga göra sig sårbar för att få kunskap, lite som oden i nordisk mytologi.
Min tolkning av den hängde kan vara två sidor som jag ser det: antingen att man behöver släppa kontrollen och bara följa med i det som sker, våga vara passiv och ha tillit…och att kunna vänta. Den andra tolkningen är att man känner sig maktlös, kontrollerad av någon/något annat, "paralyserad" och oförmögen att ta egna beslut eller styra sig eget liv.

I min Universal Goddess är det Frigg som kröner mitt kort,¨hon åser sin Oden som hänger 9 dagar och 9 nätter för att få till sig visdomen som Ni kanske minns, om bl.a. runorna och för att få de nycklar som öppnar vishetens dörrar.
Det ser jag som att det som är värt att vänta på tar sin tid att mogna. Vad man än frågar om så kommer det ta sin tid att visa sig och att tålamod är vad man måste utrusta sig med.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Tänkte först att detta kortet alltid visar en hängd man men jag hade fel, hittade minst en hängd kvinna (Mermaids Tarot) bland mina lekar.
Så den tanken fick jag släppa!
En person som hamnat i en återvändsgränd som kanske behöver se sin situation eller fråga ur en annan synvinkel. Vrida och vända på lösningen, eller på frågan. Kanske får be andra om hjälp ur situationen.
Gillar det ni skrivit här innan i tråden. För min del handlar inte kortet om att man ofrivilligt blivit hängd upp och ner, det finns en oerhörd insikt i att man kan sitta fast där frivilligt. Gillar jämförelsen med Oden som lät sig hänga för att få något. Kortet för mig handlar om att man befinner sig i en situation där man försöker få klarhet eller behöver få klarhet i något. Der finns en tråd inne på häxor där de diskuterade om den hängde var ledsen eller bara hade ett kontemplativt uttryck i ansiktet, en rätt,intressant sak att kika på i sina lekar.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#5. Har försökt att hitta den tråden för det kunde vara intressant all läsa men jag hittar den inte, så Humblan vet du var den finns?