teorier
hejsan =)
Är lite novis inom detta område så passar på att fråga expertis…
men var kommer egentligen valen av tarotkort man gör?
för man gör ju ett val på nåt väldans konstigt sätt då man tar ett eller flera…
frågan/frågorna ställs till vem då??
och vad vet "den" sidan egentligen opartiskt?
blir väl subjektiv bedömning jämt av all påstådd dåtid nu tid eller framtid eller har jag fått allt om bakfoten? för de kan väl ändå inte finnas nån annan sorts "sanning" om the future😃
den är ju ständig förändring vad jag vet…eller är den inte de??
vad anser ni om detta?
varifrån kom egentligen "ljuset"
som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtat
började slå och vi kunde andas
och skratta 

Hej på dig Undraren en väldigt vanlig fråga och inte så konstig fråga heller.
Mitt svar är att vilket kort man får upp har ingen betydelse överhuvudtaget.
Det är inte själva kortet som ger svaret utan svaret kommer från tarotläggarens inre röst och intuition så kvittar vilket kort som kommer upp så säger den inre rösten samma sak.
Så egentligen så kan du slopa korten och prata direkt ur hjärtat och ditt inre och få samma resultat.
Så ett kort kan betyda helt olika saker från gång till gång du använder dig av det.
Därför tarotlekar även ser så olika ut i bilder och motiv så Bägare esset kan se ut på ett sätt i en tarotlek och se ut på ett helt annat sätt i en annan tarotlek och då helt omöjligt betyda samma sak i båda lekarna. Brukar ge ett exempel på i en lek jag har så är stav åttan en gråtande kvinna sittande på en sten och i en annan lek är stavåttan 2 lekande barn så helt olika betydelser i dessa kort fast det är samma kort.
Så alla som designar sin tarotlek gör motiv efter sin egen betydelse så därför kan ingen plugga in betydelserna på korten och samma motiv och kort kan betyda helt olika saker från tarotläggare till tarotläggare.
Så man får gå på vad ens egen inre röst säger inte vad böckerna säger för det blir oftast helt felaktiga tolkningar av detta.
Är även den stora skillnaden på en bra tarotläggare och en dålig tarotläggare.
men sedan inte heller lätt när kunden tar för givet att korten ska betyda vissa saker vilket kan bli väldigt fel när kunden själv tolkar korten.
Jag hade själv problem i början när jag tog emot folk utanför umgänges kretsen.
Då lade jag alltid korten med baksidan uppåt när jag lade en stjärna och folk blev lite upprörda när jag glömde att vända på korten när jag läste av stjärnan för själva tarotkortet behövs egentligen inte.
Så det har ingen betydelse överhuvudtaget vilket kort du får upp för man får upp samma sak i sitt inre oavsett vilket kort som ligger där.
Använder man färdiga betydelser ja då är man väldigt fel ute och då har man satt intuitionen ur spel och då är det inte heller något medialt arbete längre.
Lasse
Men vänta nu Lasse…det finns många som använder fasta betydelser på korten. Jag jobbar så för att det inte ska uppstå något missförstånd av vad korten vill säga och inte vad "jag önskar" att de sa. Jag ber mina guider om hjälp att rätt kort ska komma fram när jag lägger för någon. Det har blivit väldigt bra och träffsäkra läggningar för mig på det sättet. Och jag använder min intuition också. Vi har olika sätt att förmedla det vi får till oss. Du har ditt sätt som funkar för dig och jag har mitt sätt som funkar för mig. Det är det som är det fina: att vi är olika. Så snälla, lite mer ödmjukhet inför att man kan jobbar på olika sätt. Allt gott!

Kan tyvärr inte hålla med er i detta.
Finns ingen tarotlek i världen eom betyder samma sak för alla mäniskor.
Tror man detta så är man väldigt fel ute och den mediala sidan helt åtsidosatt.
Använd er egen intuition och lita på er egen guide och ande.
Är faktiskt riktigt skrämmande att man litar mer på vad en person skriver i en bok eller i ett häfte en att man litar på sin egen inre vägledare.
Det är både tråkigt och ett steg bakåt i den mediala utveckling när man inte litar på sin egen guide och inre vägledare.
Det har inte med ödmjukhet att göra utan rena fakta och har full förståelse att man inte får den kunskapen genom att läsa ett Tarot häfte eller en tarotbok.
Dessutom så tar det tid att plugga in dessa tolkningar som gäller för den som skrivit häftet/boken
Går betydligt snabbare att lära sig att tolka korten efter sin egen intuition och man får ett enormt bättre resultat.
Du kan aldrig få fram denna specifika information om att t.ex personen kommer finna det perfekta boendet i ett gult trä hus intill en park med en skola belägen på andra sidan parken.
Eller beskriva utsendet på den kommande partnern.
Eller att varna personen för att just värmepannan håller på att gå sönder och innebära en stor kostnad i början av december.
Den infon får man aldrig genom att läsa ett tarothäfte eller en bok men däremot kan man få den informationen genom att lyssna på sitt eget inre.
Så en enorm skillnad på tolkning o tolkning.
Att gå efter en bok har inget med medialitet att göra överhuvudtaget. Oavsett hur ödmjuk man en är.
Jag vill absolut inte nedvärdera någon jag vill bara lära ut hur det verkligen fungerar.
Lasse
Jag själv använder mig väldigt sällan av vad boken beskriver korten som. Jag litar på mina känslor vad jag får av korten. Litar på mig själv. Men om jag är osäker på ett kort så kollar jag i boken o då har jag hittat rätt o fått känslorna vad det kortet vill säga. Det har fungerat väldigt bra för mig.
I min åsikt är kort mer som ett komplement men att man inte behöver använda sig av dom. Men att det är väldigt bra att använda sig av som komplement. När jag fått frågor har jag ibland redan fått svaret innan jag lagt korten men när jag lagt korten så har jag fått samma svar men mer detaljerat. Men sedan är det bara vad jag själv tycker. Kan ju inte säga att det är så för alla men så är det för mig. För alla är vi olika. 🙂
Ny dag nya möjligheter
Håller med Pagan och Melodica frågan om att tarotkort har en viss betydelse utifrån svit, numerologi osv.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
ja du lasse till viss håller jag med dig men du talar kanske ur erfarenhet att du är mer medial än vad jag är.
men så långt har jag förstått att de hela(tarot stjärna/läggning) till slut kan bli ett stort hittepå av ens egen inuition som kan va helt "fel" beroende på hur situationen verkligen blev🤔
de är där agnarna skiljs ifrån vetet eller allt blir ett hvete😃.
nä du har nog rätt på många sätt men vad har då intuitiva människor men inte mediala överhuvudtaget för nytta av en tarotlek.
absolut nada..
ja och var fridens är dom där guiderna ?? förstå mig rätt man vet ju inte deras verkliga syfte bakom den vägledning de kan tänkas vilja ge…😮
de manipulerar hela tiden våra liv vare vi vill eller inte, då man lyssnar på nåt överhuvudtaget??
yes vi är alla olika rätt så omöjligt att vi vore annat fastän många(människor i världen) verkar vilja tro det.
ja egentligen vet man inget anser jag bara ser vad andra kommit på att si o så ska de va , som en sorts startguide. men verkligheten brukar oftast visa annat, tron gör sen att man hittar orsaker till att man nog "tycks" ha gjort rätt🤔
ja är anden alltid i en eller kan den förflytta sig på andra ställen då man minst anar det lasse?
ibland har jag faktiskt funderat om de kan tänkas va så.
ja jag tycker det är mkt fascinerande att den/dom som kokat ihop utseendet på tarotkortlek har fått sina"visioner" ifrån om hur dom(lekarna) vill ska se ut…
och skapat ett "nytt "arbete(ioch för sig väldigt gammalt men men …) för en massa folk runt om i världen är ett fenomen i sig.
nästa grej är ju då man börjar va mer insatt i sånt här ska man verkligen ha så mkt kontakt med folk som begripigt sig på detta "yrke" så bra…
man är ju då alltid andra sorteringen om man nu inte är medial och verkligen kan se "framtiden" vilket vissa kan.
vad är då syftet att vara i "mellanledet" fullständigt hängedd åt hittepå på alla miljoners sätt i "tarotkortvärlden" som man kan tänkas komma på.
nä ni de är ingen hit o va på den blinda sidan…
men tyck gärna till vad ni tycker om att va på den sidan ni som känner samma sak som mig om ni förstod min poäng ovan.
ja jag har länge försökt lita till sin inre röst och försöker iaf så gott de går beroende på dagsformen.
men som sagt allt kan ändas i ett naft😃
då hårklyveriet av allt sätts igång^^.
ha en bra midsommar och jag önskar er bra väder trots att de ser halvdåligt här där jag befinner mig😉
varifrån kom egentligen "ljuset"
som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtat
började slå och vi kunde andas
och skratta 
Lasse. Det finns ingen sanning. Alla har sin egen sanning. Det är så vanligt att man tror att man "sitter inne med sanningen". Men det handlar mer om sina egna behov. Det var allt från mig angående denna diskussion. Önskar alla en fin midsommar!

Ja du Undraren du undrar om vad för nytta man har av tarotkorten och om man verkligen kan se vad som sker i framtiden.
Att se vad som sker i framtiden finns ingen i hela världen som kan göra.
Det man kan se som tarotläggare eller medial siare är den troligaste vägen och på möjlighterna på vad man kan göra.
För i slutändan är det personen själv som styr utgången och resultatet.
För en person kan göra precis tvärt emot vad som visas under en tarotläggning och genom sin egen vilja så förändrar man hela resultatet så därför ingen i hela världen kan se vad som sker i framtiden.
Men du kan ha en neorm hjälp och en vägledning av vad korten visar.
I de perioder i livet då man står inför stora vägval det kan vara vad för studier ska jag välja vilket yrke ska jag välja eller man står och väljer mellan två arbeten.
Då kan jag som tarotläggare lägga på de olika alternativen och på det viset hjälpa en person att göra sitt eget val.
Så man kan göra en oerhörd nytta genom att vägleda en person och visa en person de olika möjlighterna.
Men jag kan och ska inte som tarotläggare tala om för någon hur den ska göra i framtiden eller avgöra någon annans framtid.
Mitt arbete är att vägleda visa möjligheter och i bland varna för händelser som man kan undvika men alltid personen själv som ska ta sina egna beslut för de gör aldrig korten.
För några år sedan spådde en kollega mig på en mässa han berättade om en fest jag skulle gå på att jag skulle bli uppvakatad av 2 kvinnor. Att jag skulle välja kvinnan i rött för det skulle bli en väldigt fin och bra kärleksrelation i framtiden.
Mycket riktigt redan veckan därpå så var jag på en fest där jag blev uppvaktad av 2 kvinnor och den ena kvinnan hade en röd klänning på sig. Men råden från korten att välja kvinnan i rött var inte de jag ville.
Kvinnan i rött hennes barn o mina gick inte i hop med varandra.
Plus att den andra kvinnan hade jag varit lite hemligt förtjust i under en period.
Så följde mina egna känslor och inte korten så jag påverkade själv resultatet genom att gör ett annat val en vad korten visade.
Vilket visade sig vara fel i efterhand.
Men så helt rätt vi kan inte se vad som sker i framtiden vi kan bara visa möjligheterna och ge en vägledning på hur man kan göra i framtiden.
Vilket kan ge en enorm hjälp och nytta för många mäniskor.
Lasse

För några år sedan kom en läkare studerand tjej till mig som var deprimerad och som hade missat 2 tentor på raken.
Hennes ekonomi var i botten och hon hade tappat tron på sig själv och tänkte hoppa av sin studier och ville ha råd om vad hon skull arbeta med i framtiden,.
Korten visade att han hon inte skulle ge upp att de skulle vända studie mässigt och att hon höll på med en hobby som hon var väldigt duktig på.
Att de var en hobby som hade ett stort intresse och att hon kunde strata en kvälls kurs på unveritetet och på det viste få in lite extra pengar och kunna klara sin ekonomi.
Jag fick ett mail något år senare med ett stort tack för ny hade denna tjej tagit sin läkare examen,
tarotläggningen hade gett henne ett nytt hopp och mycket riktigt vände det med hennes studier och hon hade startat upp en kvällskurs som blev väldigt populär och där hon fick in pengar så hon kunde klara sin sista period med studier.
Så bara ett av åtskilliga exempel på hur nyttan med tarotkorten och på hur mycket man kan hjälpa sina medmäniskor med tarotvägledning.
Hade bara för ngn månad sedan en person som kom på besök där korten visade på en arbetslöshet och där korten visade på hemlösa och på missbruks problem och att hon skulle arbeta med detta i stället.
Kvinnan blev helt tyst och berättade att hon veckan innan blivit uppsagd och att hon redan innan hon blev uppsagd funderat på att utbilda sig till behandlings assistent och missbruksvård.
Så korten gav henne en bekräftelse på att detta var rätt väg för henne i framtiden .
Jag hade en man på besök förra veckan som arbetat hela sitt liv och som kände det lite motigt i livet just nu.
Jag fick sådana smärtor i rygg och axlar och fick upp råd om massage och värmebehandling vilket skulle göra undervärk för denna man och genom detta skulle livet bli mykcte lättare framöver.
Mannen sa att det stämde han hade fruktansvärda besvär med värk och smärtor i axlar o rygg,
Men var väl för stolt och envis för att gnälla och söka hjälp för detta. o blev väldigt förbluffad över hur jag kunde se detta för denna man var väldigt skeptisk till tarotkorten.
Så man kan göra nytta på många olika sätts vägledning genom tarotkorten.
Lasse

Ja vad är hitte på och vad är sanningen det är väldigt godtyckligt när det gäller tarotvägledning.
Jag har under 15 år lagt kort rent proffesionellt och det kommer alla slags människor på besök allt från präster till de som är kopplade till de organiserade mc gängen.
Det blir helt skilda resultat och råd när man har en direktör och finans man som första kund och det direkt fter denna kommer en grav missbrukare det är helt skilda problem och helt skilda råd till dessa personer och finns ingen bok i hela världen som kan hjälpa dessa i deras specifika situationer det är helt enkelt sanningen även om vissa inte vill se detta.
Men om nu jag ser ett svårt missbruk och råder den personen att söka hjälp för detta och ser en positiv utveckling för denna missbrukare med denna hjälp. Om personen söker hjälp och lägge rin sig på ett behandlings hem ja då är tarotläggningen sanning och jätte bra.
Men om nu denna missbrukare fortsätter och knarkar och struntar i rådet att söka hjälp är då läggningen bara hittapå som du säger.
Är det då mitt fel som tarotläggare om inte personen söker denna hjälp?
Jag fick samtal senast i går från en person som nu lämnat behandlingshemmet och var så tacksam för att jag fick personen till insikt att den behövde hjälp för att komma ur missbruket.
Jag hade för några år sedan en person där fruktansvärda bilder dök upp på övergrepp på barn finns inte en enda bok/häfte om Tarot korten som beskriver en pedofil.
Även sådan personer söker alternativ hjälp när de inte vågar söka sig till den offentliga vården.
Jag kan bara som tarotläggare berätta vad jag ser och ge en vägledning och skapa en insikt hos den personen att den behöver annan hjälp.
Tarotkorten kan inte hjälpa denna pedofil men med hjälp av korten och intuitionen kunde jag få denna man att inse att den behövde hjälp och personen började sedemera gå i terapi för sina problem.
jag som tarotläggare kan inte ge varken en pedofil, missbrukare eller en psykiskt sjuk rätt hjälp utan får hjälpa dessa att få insikt om sina problem och söka annan hjälp.
i bland får jag ringa detta samtal själv och boka en tid för att personen själv inte klarar av det.
Kan vara öerhört svårt för personer att söka denna hjälp själv så som tarotläggare får man hjälpa till med mycket förutom att bara lägga kort.
Att arbeta som Tarot läggare så krävs det betydligt mer en att läsa ett text häfte.
För helt rätt du kan göra betydligt mer skada en nytta som tarotläggare om du inte har kunskapen om detta.
Tyvärr får man ofta se detta vilket är väldigt tragiskt och inte länge sedan jag hörde en person som tog sitt eget liv efter ett besök hos en tarotläggare.
Så en enormt viktig fråga du tar upp för absolut ingen lek det här med tarotkort utan ngt man får ge sig in med med största allvar.
Lasse

Jag har fått ett mail från sajt ansvariga och om klagomål om att jag saknar ödmjukhet är en bessewisser och ger pekpinnar till er här inne på forumet.
Det är absolut inte min mening att varken såra någon här inne eller att klandra ner på någon eller ge några pekpinnar.
Att lägga Tarot kort är ett fantastsikt hjälpmedel i sin medialitet och kan ge människor en oerhörd hjälp om man gör rätt och vet vad man sysslar med.
Men man kan lika gärna stjälpa folk och göra folk illa om man gör fel.
Så otroligt viktigt att kunskapen finns det finns fantasiska förmågor här inne som kan bli grymmt duktiga om ni lär er att samarbeta med ert eget inre och vara ödmjuka till era egna vägledare i stället för att lyssna på andra.
Jag vill bara dela med mig av mina egna kunskaper och min erfarenhet som både proffessionell tarotläggare och som lärare.
Jag tar inte ett öre i betalt för att förmedla och lära ut detta här inne och dessutom på min fritid.
Att vara ödmjuk är den allra viktigaste gåvan i det mediala arbetet att vara ödmjuk och att hjälpa andra är det viktiga ngt jag alltid lärt ut.
Att bli beskylld för att inte vara ödmjuk när jag delar med mig av mina kunskaper o mina erfarenheter och de fel jag själv gjort under åren tycker jag är att vara ödmjuk.
Så blir ledsen och sårad över att beskylld över att inte vara ödmjuk när jag delar med mig av mig själv och mina erfarenheter känns bara så sorgligt.
Så visst kan jag hålla truten och låta många av er gå helt fel väg och bromsa ner er egen mediala utveckling om ni önskar så.
Lasse

Nu har jag innan jag läst detta skrivit ett svar genom pm till dig Lasse, var ju synd att jag inte läste detta innan.
Vad jag skrev till dig är att din sanning inte behöver vara allas sanning, att du inte tar betalt för att dela med dig av dina erfarenheter är ju bra. Jag tar inte heller betalt och för den delen någon värd öht här på iFokus. Hela iFokus är ju som ett kunskapscentrum där vi alla delar med oss utan att ta betalt. Ödmjukhet i text kan vara svårt att förmedla, allra helst då man gör det i en ton av att "jag vet och jag kan bäst". Vi uppskattar, som jag skrev till dig, att ha dig som medlem hos oss, men vi har också ett ansvar att de som är nya och de som är erfarna får sitt, man får vara diplomatisk och låta alla komma till tals.
Nu anser jag att denna tråd gått totalt åt fel håll och vill du tillägga något Lasse så kan du göra det i en ny tråd.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Jag har svarat dig på ditt mail och jag hoppas du kommer förstå allvaret i detta som admin på ett forum som ska hjälpa personer med sin mediala utveckling,
Lasse
Okey, om jag ska försöka svara på första inlägget, och vi ser resten inlägg, och vad Lasse säger i sin inledning, så ser vi att det finns två skolor: Dels den psykiska tolkningen och dels nyckelordstolkningen.
Man väljer själv vilken metod man vill använda.
Tyvärr förekommer det ett visst propsande på att det ena eller det andra är rätt, men så är det inte.
Personligen håller jag mig tämligen strikt till nyckelorden, för det är så Tarot fungerar för mig.
På frågan om hur korten väljs så vill jag mena att det behöver man inte alls bekymra sig över. Mera troligt, hade man vetat hur dom väljs så hade det slutat fungera. Ju mindre man vet om den funktionen desto bättre.