Annons:
Etiketttolkningar
Läst 1078 ggr
Cim92
2/1/19, 1:24 PM

Uppläggning med 10 kort, hjälp att tolka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag har lagt lite lätta läggning för mig själv under ett tag, oftast endast ett kort för dagen eller läggningar med tre kort. Idag gav jag mig på att göra en läggning med 10 kort som jag läst mig till i Tarot (Lars-Kristian Holmsen) men känner att jag har lite svårt att veta hur jag ska tolka det. Tänker att jag skriver vad varje kort betyder och hur jag själv tolkar det, sen hoppas jag att någon vill komma med sin egen input på det hela och hemskt gärna berätta hur ni läser ut det ni läser ut av korten. Är det att ni har lärt in er vad varje kort betyder, ren intuition eller något annat? Vill gärna lära mig mer då jag känner att Tarot verkligen funkar för mig, men det känns så övermäktigt att plugga in alla 78 kort och deras betydelse.. Just nu drar jag kort för kort och bläddrar fram dess betydelse i boken.

Hur som helst, jag lade som sagt 10 kort, övre raden på bilden är 1-5, nedre raden är 6-10. Min intention var ganska generell då jag känner mig lite vilsen i livet just nu, har ingen riktigt fast punkt. Här är förklaringen för varje kort så som de beskrivs i boken följt av kortet jag drog och min tolkning.

1. Detta står för dig. Vad som håller på att hända i ditt liv. 2 i mynt: Jag söker efter balans, jag har en väldigt klar bild vart jag vill i livet mest just nu är jag inte ens i närheten av det, men det här kortet ger mig hopp om att det kommer bli bättre, efter regn kommer solsken.

2. Det som är i opposition, det som motarbetar. Ess i stavar: Jag har så stor entusiasm och kärlek för det jag vill hålla på med, för det område jag har utbildning inom och vill få igång mitt egna företagande inom, att det kanske håller mig tillbaka lite. Att jag inte vågar ta ett annat jobb för jag är rädd att jag ska bli bekväm och därför inte orka/ta mig tiden att få igång mitt egna.

3. Din inre hållning till dig själv, till situationen. Knekt i stavar: Det här kortet tyckte jag verkligen beskrev mig rätt. "Viljan att föra något stort till världen, om att bryta ny mark"

4. Det förflutna. Eremiten: Jag vet vem jag är. Jag har gått igenom mycket och verkligen hittat mig själv. Jag behöver inte längre kämpa för att vara mig själv, det arbetet är gjort och det kommer nu så naturligt för mig. Jag har också funnit vad jag brinner för och vad min framtid kommer bestå utav. "Du vet att ansvaret är ditt, både i medgång och i motgång. Du vet att makten till att ändra är din", stämmer så bra.

5. Din självbild, så som du vill vara eller bli. 5 i bägare: Den här hade jag lite svårt att tolka.. Förlust av någon eller något och min acceptans av det, men förstår inte hur jag kopplar det till min självbild, hur jag vill vara eller bli?  Tar tacksamt emot hjälp på denna.

6. Framtiden. Hjälten: Jag följer mina drömmar och fortsätter att utforska mig själv. Låter mig inte slås ner av motgångar utan hittar vägar att arbeta med dem.

7. Det du fruktar. Översteprästinnan: Svårt att tolka den här överhuvudtaget.. tips någon?

8. Den objetiva situationen - sedd utifrån. Den hängande mannen. Vet inte alls om jag tolkar denna rätt, första gången jag får upp det här kortet, men jag tolkar det som att jag är en person som inte följer normerna och går min egna väg. Jag gör på mitt egna sätt utan att bry mig för mycket om vad andra tycker och tänker.

9.  Det du hoppas på. Rättfärdighet: Som man bäddar får man ligga, jag lever så rättfärdigt jag bara kan och hoppas på att det kommer ge utdelning någon gång senare. Karma.

10. Summeringskort, dit du kan komma. 10 i mynt. Fick nästan lite gåshud när jag läste betydelsen för detta kort. Att leva som ett med naturen. Behandla den väl och kunna leva av naturens tillgångar. Kunna leva en vardag i tacksamhet och förundran över hur perfekt naturen är.

Känner på en gång att det var väldigt nyttigt att skriva ner min egen tolkning på det här viset. Men vissa kort fastnade jag helt på och hoppas ödmjukt att någon vill hjälpa mig/ge tips på hur det kan tolkas!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Tarotstollan
2/2/19, 5:37 AM
#1

Kul att korten funkar för dig men jag får säga att det är en svår lek du har att arbeta med!
Som tur är så har även jag den men den är bara samlarexempel för mig.
Jag fick dock plocka fram den för att kunna se vilka kort det är och vilka de jämförs med i en standar Rider.
Så jag hoppas att korten stämmer i denna ordning:

Kort 1 - 5.                                                                  Kort 6 - 10.

2 i Mynt.                                                                    Vagnen.
Ess i Stavar.                                                              Översteprästinnan.
Page i Bägare.                                                         Den hängde.
Eremiten.                                                                   Styrkan.
5 i Bägare.                                                                 10 Mynt.

Det är alltid bra att skriva ner sina tolkningar även när man tolkar för andra. Det är då när man läser igenom anteckningarna som man ser nya saker eller saker som behöver funderas över och kanske gå på djupet med.
Varje kort har ju sin grundbetydelse men varje person som läser dem har ju också sin egen syn på korten, så din tolkning är ju den rätta för dig och den måste du ju lita på.
Att lära sig 78 kort utantill är ingenting som man rekommenderar, då de också påverkas av de närliggande korten i stjärnan/upplägget.
Grundmeningen med dem lär man sig efter hand och den kan ju fördjupas ju mer man lär sig.

Kort 5 i Bägare som du frågar om tolkar jag som att du vänder ryggen till det du tror du vet men ser inte att det fortfarande finns alternativ som du kan ta hjälp av.
(På mitt kort en man som vänt ryggen till 3 tomma bägare som ligger ner men det finns fortfarande 2 upprättstående som är fulla.)

Översteprästinnan, tolkar jag som kvinnan som vet och ser allt. Är det något du inte vill se eller veta, inget du vill ta tag i?
Är du henne eller den som frågar henne?
Här finns många frågor som du kan ställa dig om detta kortet.

Dessutom har du 5 kort ur Stora Arkanan i upplägget och det pekar på större händelser i ditt liv.
Något du också bör titta på!
                                                         '''''''''''''''''''''''''''''''''

Hoppas att det finns några fler som vill komma in och ge sina tolkningar på dina frågor!
Lycka till!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cim92
2/2/19, 6:41 AM
#2

#1 tack så jättemycket Tarotstollan! Jag hade ingen aning om att vissa lekar kunde vara lättare eller svårare! Vad är det som påverkar det?

Det är precis det där jag funderar på och hur man lär sig, att t.ex kortens betydelse påverkas beroende på vilka andra kort som kommer upp, eller som att många kort från stora arkanen tyder på större händelser i mitt liv, hur lär man sig sånt?

Intressant med dina tolkningar, speciellt på översteprästinnan, tror det skulle kunna vara min mor och min rädsla för att ta upp vissa saker med henne.. 5 i bägare känner jag fortfarande oklarhet över.. Jag försöker verkligen att aldrig låsa mig fast i något utan är väldigt ödmjuk, lyssnar på andra, tar in vad de säger, är öppen för alternativ osv..

Återigen, stort tack för att du tog dig tiden och till och med grävde upp din gamla lek för att bäst kunna hjälpa mig, uppskattar det! :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Tarotstollan
2/2/19, 7:19 AM
#3

Tack själv, alltid kul att kunna hjälpa någon på traven.🙂

Det finns 3 olika inriktningar med tarotlekar, den allra första som kom ca 1700- talet var Marseille leken, de har bilder bara på Stora Arkanan, (tror att din lek räknas dit), på deras Lilla Arkanan finns bara symbolerna avbildade på t.ex. 3 svärd eller 8 bägare.
På Rider leken som kom i början på 1900-talet finns det bilder på alla 78 korten och därför lättare att tolka, tycker de flesta.
Sen kom Thoth leken eller Alistair Crowley leken som den också kallas, där är det en blandning av båda de föregående lekarna.
Det lättaste att förstå dem är att slå upp namnen och läsa om dem.

Jag kan själv inte jobba med någon av varken Marseille eller Thoth, då jag inte ser vad bilderna föreställer.
Jag läser ut korten och tolkar dem efter vad jag ser på bilderna och min lilla intuition jag har.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cim92
2/2/19, 7:58 AM
#4

Oj okej, ja men då låter det verkligen som att jag har en lite för svår lek! Är nog därför jag kände att det är omöjligt att lära sig in vad alla betyder, eftersom att bilderna inte ger någon ledtråd, med med en Rider-lek så blir det nog lättare, då kan man lättare göra minnesbilder! Synd att jag valt att ha köpstopp detta år bara 🤪

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: