Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 956 ggr
Eldverket
2018-08-28 01:32

Hej. någon med 5+ års erfarenhet?

Intresserad av ställa lite frågor och byta erfarenheter.

Annons:
Tarotstollan
2018-08-28 02:05
#1

Jag tror att de flesta som är här inne och skriver regelbundet har minst 5 års erfarenhet av Tarot och det är alltid kul att diskutera olika frågor, så fråga på.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anngerd
2018-08-28 20:38
#2

Japp, jag har mer än 5 års erfarenhet.

Eldverket
2018-08-28 21:12
#3

Tack för svar :) använder ni er av thoth leken eller den klassiska?

Tarotstollan
2018-08-28 21:16
#4

Med klassisk menar du Marseille leken eller Rider Waite?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Eldverket
2018-08-28 21:23
#5

tänkte mer på rider leken.. 

är nyfiken på hur korten kan användas förutom divination och även om nån är duktig eller har nån bra guide för kombinationer av kort eller om det finns ett övergripande system för kombinationer av nummer + element osv. T.ex så följer ju hela kortleken ett mandala som ger en större bild av allt eller vad man ska säga..kanske finns nån liknande intuitiv logos bakom 

Eller måste man lära sig alla kombinationer av arketyper separat (utöver det som kommer intuitivt) eller vad man ska säga

Tarotstollan
2018-08-28 22:09
#6

Jag använder Rider kloner men även originalet.
Varje svit har ju sitt element och det är ju fast. Om du menar med nummer t.ex. 2 x Ess eller 4 x Kung osv så har jag en lista jag fick av min lärarinna. De finns nog i vissa tarotböcker men tyvärr kan jag inte säga vilka utan det får man nog leta efter själv.
Det kan ju finnas någon som vet här inne av de som är aktiva.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Amandla
2018-08-29 11:13
#7

Ylva Trollsveden kan jag varmt rekommendera, hon har full koll på diverse system. Hon har skrivit många böcker och håller kurser.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2018-08-30 02:27
#8

Det jag skrev här ovanför om nummerkombinationer kommer från Ylvas bok "Steg för steg."

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Eldverket
2018-09-14 04:30
#9

Precis sånt, är väl införstådd med elementen och övriga delar av mandalat kring Tarot. Dock mer att lära gällande kombinationer.. 

Tack för tipsen!

Tarotstollan
2018-09-14 04:52
#10

Skulle gissa att leta och läsa i böcker är en stor del av djupare utveckling inom taroten. Just översatt på svenska finns ju inte mycket att tillgå utan det blir ju på engelska.

En bok på svenska som kanske inte är så känd är: "Tarot den gyllene vishetsläran" av Joakim Helwig och Lars H Holm.

Två böcker på engelska som också kan vara något att utforska är: "Llewellyn´s Complete book of correspondences" och "Holistic Tarot" av Benebell Wen.

Skall se om jag kan hitta bra länkar till dem och lägga in här:
https://www.bokus.com/bok/9789187512469/tarot-den-gyllene-vishetslaran/
Tyvärr verkar denna boken var slut överallt men har du tur kan den kanske finnas på något bibliotek att låna.

https://www.adlibris.com/se/bok/holistic-tarot-9781583948354

https://www.adlibris.com/se/bok/llewellyns-complete-book-of-correspondences-a-comprehensive-cross-referenced-resource-for-pagans-wiccans-9780738732534

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: