Annons:
Etiketttarot-stjärnor
Läst 1492 ggr
Tarotstollan
6/12/18, 4:20 AM

Midsommar stjärna.

Här är en spännande stjärna att testa under Midsommar tiden. Den börjar den 14:de och håller på t o m den 25:te.

Den svenska delen har jag fått hjälp med av NeferNefer här inne på iFokus. Hon har delat med sig av sina tankar om vad namnen står för som korten skall representera.
Det är ingen direkt översättning men nära nog och den ger ett djup till tolkningen!

Så tack NeferNefer!🌺

☀️Sacred Days of Midsummer☀️

--------2--------
----1------3------
--12---------4----
11-------------5-
-10-----------6---
---9--------7-----
--------8---------

1. Birth of the Muses – June 14: This card shows how our inspiration and creativity is manifesting.

2. Vestalia – June 15: An ancient Roman festival dedicated to Vesta, Goddess of the Hearth. This card shows us our hearth, the fire at the center of our life and home, and how to tend to it.

3. Night of the Teardrop – June 16: Remembrance of the tears of Isis causing the Nile River to overflow. This card shows what our emotions are telling us at this time.

4. Juno, Goddess of Fertility and Union – June 17: Celebrating the ancient Roman goddess for whom the month of June is named. This card shows us an area of fertile growth in our lives.

5. Festival of Strawberries – June 18: As the strawberries ripen, this card shows us the sweetness in our lives.

6. Oak King – June 19: A dedication to the Oak King, who is now near the height of his power in his battle with the Holly King. This card shows us our strength.

7. Scrying – June 20: In the tradition of scrying at the time of Midsummer, this card shows us a blessing to come.

8. Summer Solstice – June 21: We are at the height of the sun’s power, the longest day, in the Northern Hemisphere; OR, if you are joining from the Southern Hemisphere, this day is the turning point for the days to get longer. This card shows us how to shine our own light like the Sun.

9. Honey Moon – June 22: This card shows us how to release anxieties or worries, how to enjoy ourselves in this moment.

10. Saint John’s Eve – June 23: Like the herbs traditionally gathered on St. John’s Eve, this card shows what protects or heals us.

11. Guru Purnima – June 24: Indian festival of expressing gratitude to teachers. This card reminds us of a lesson we have learned, or an experience or person that has taught us something, that we should remember and have gratitude for as we move forward.
**
12. Parvati, Earth Mother – June 25:** The card shows us how to ground ourselves and how to connect with the earth’s abundance.

***********************************************************************************
Directions

This spread is unique from other spreads - it is done one card at a time, over the course of twelve days. Each card is meant to be drawn and reflected upon as a separate entity, with a special unique message for the particular sacred day.
1. If you like you may print out a copy of the Yule wheel spread for guidance on the layout- or just use the layout shown there, also shown above.
2 Select a consistent time of day to draw each card over the twelve days if you can- or, just find a time that works for you.
3. Each day, draw one card from your Tarot deck and lay it out according to the corresponding spoke of the wheel. Reflect on each card and glean the message it has for you, according to the meanings given above.
4. By June 25th your wheel will be full with the drawn twelve cards. Reflect on the overall meaning of these twelve cards as a whole and write down your impressions of the message for this sacred time.

 
                         *********************************************

NeferNefers tankar och tolkningar:

Först av allt utgår jag inte från dagens midsommar utan det uråldriga midsommarfirandet, där midsommar var en av årets fyra stora fester som markerade årets gång. Midsommar handlar om fertilitet, överflöd, glädje, tacksamhet över allt Moder Jord ger oss.

1. Birth of the Muses Här är bara en långsökt tanke: eftersom det är muserna som står för inspiration till sånger, danser, konst, astronomi och mycket annat kanske de bör kallas in först av allt för att få en bra midsommar?

2. Vestalia Vesta var ju gudinna över hemmets härd och de heliga tempeleldarna. Vestalia, festen till hennes ära, hölls 7-15 juni i Rom. Tidsmässigt passar det ju bra.

3. Night of the Teardrop Den här natten ska Isis ha gråtit en tår i sorg efter Osiris, och den tåren föll i Nilen och fick Nilen att svämma över. Det var Nilens översvämningar som gjorde hela området så fertilt, så hennes tår var väldigt viktig. Och väl passande in i temat.

4. Juno är kvinnornas beskyddare och symboliserar kvinnans livgivande kraft.  

5. Festival of Strawberries. Ingen aning, men jag tänker dels på att det ju är en tidig, söt frukt (ok, bär) som ju kan ätas till midsommar, dels på att jordgubbar ser ut som hjärtan.

6. Oak King Ja, enligt neopaganister är Ekkungen på höjden av sin styrka just vid midsommar. Sen avtar det, och Järnekskungen blir allt starkare för att vara som starkast vid midvinterståndet. Passar in tidsmässigt.

7. Scrying Midsommar är sen gammalt en ypperlig tid för spådomar och möten med skogsväsen. Så att försöka få en glimt av sin framtid på olika sätt passar väl in i traditionerna.

8. Summer Solstice Sommarsolståndet. Det är det allt handlar om egentligen.

9. Honey Moon Kanske skaparen tänker på att den första honungen för året nog är färdig att avnjutas nu. Honung och bin är uråldriga symboler för överflöd och passar mycket bra in i midsommartemat såväl tidsmässigt som betydelsemässigt.

10. Saint John’s Eve Johannes Döparens födelse firas nu (24 juni). Förmodligen handlar det om ett av alla otaliga sätt som kyrkan har lagt sina egna påhitt över de urgamla traditionerna. Men Johannes Döparen har i alla fall firats sen typ 300-talet.

11. Guru Purnima En tid av tacksamhet gentemot alla ens lärare. Festen äger rum vid fullmåne under den hinduiska månaden Ashadha (juni-juli). Buddhister firar också den här dagen i åminnelse av Buddha Siddharta Gautamas första lektion. Dagen firas i många asiatiska traditioner. Det som ligger bakom är det faktum att guru är sammansatt av två ord, gu och ru. Gu betyder mörker och okunnighet, Ru betyder den som tar bort mörkret. En guru är alltså den som tar bort mörkret, vår okunnighet, och det är ju ytterst passande vid denna tid som är den ljusaste på hela året.

12. Parvati är den befruktande jordmodern. Hon är gudinna över kärlek och fertilitet. Mycket passande.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Tarotstollan
6/12/18, 11:04 PM
#2

Denna stjärnan kanske är lite svår för Nybörjare men inget fel att testa den!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
6/14/18, 6:28 AM
#4

🌺

Den verkar mycket intressant! När jag får lite tid ska jag pröva den på mig själv! 👍

Amandla
6/14/18, 11:19 AM
#5

Jag är trött i hjärnan, vad går stjärnan ut på?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
6/15/18, 2:20 AM
#6

Jag tolkar och hoppas på att den kommer att ge mig en djupare förståelse på hur dessa heliga dagar runt Midsommar påverkar mig.
Att få lära känna dessa gudar/gudinnor  (som nästan är bortglömda) närmre, hur deras väg påverkar mig under dessa dagar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[NeferNefer]
6/16/18, 11:55 AM
#7

Jag ligger ett par dagar efter, har inte haft tid och ro än. Men idag tänkte jag börja, och jag börjar storstilat med att dra tre kort (så jag kommer ifatt). Det ska bli intressant att följa den här stjärnan 🙂

Tarotstollan
6/16/18, 7:23 PM
#8

Jag hann börja och håller på. Mycket att tänka på när det gäller korten och frågorna.🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
6/16/18, 7:36 PM
#9

👍

[NeferNefer]
6/17/18, 10:26 AM
#10

Dagens kort blev finfint. Framtiden ser ljus ut ☀️

Tarotstollan
6/9/20, 7:39 AM
#11

Midsommar snart, så det är dags att putta upp denna tråden.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

katsy
6/10/20, 8:07 PM
#12

Tolkar jag det rätt att man drar ett kort om dagen för att sen läsa av helheten?

Tarotstollan
6/10/20, 8:48 PM
#13

Ja, du drar ett kort om dagen, sen är det väl lättast att tolka det kortet direkt eller när man har tid. Sen när det sista kortet har tolkats, så ser man över hela stjärnan och funderar på vad den har att säga om hela midsommartiden, ditt intryck om denna heliga tid.

Jag kommer ihåg att det var en stjärna/läggning att verkligen fundera över och vad varje gud/gudinna stod för just för mig och mitt liv.
Den var en spännande, djup och för mig ibland lite svår stjärna/läggning att tolka men det var samtidigt kul att få fundera på tolkningarna och vad det betydde för mig personligen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
6/12/21, 1:28 AM
#14

Nu är det snart dags igen. Ser fram emot att få jobba lite med tolkningar igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
6/15/22, 12:31 AM
#15

Då var det dags igen, blev lite sent påkommit med det funkar ju ändå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
6/14/23, 2:22 AM
#16

Nu är det dags igen och den startar redan idag!

Hade också glömt av den men nu skall jag plocka fram leken och dra första kortet.
Någon som hänger på?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: