Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 1121 ggr
Tarotstollan
2017-02-12 02:52

Olika tarotsystem.

Vilket tarotsystem använder du?

Vad var det som gjorde att du valde det systemet?
Har du använt något av de andra två systemen?
Har du någon gång funderat på att lära dig något av de andra systemet?
Om du använt mer än ett system, vad tycker du är den största skillnaden mellan systemen?
Något annat du vill tillägga?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
greenseng
2017-02-12 03:30
#1

  Beror väl kanske egentligen på vad du menar med olika tarotsystem.

Thot system har fördelen att den använder viss symbolism i vissa kort, t.ex. The World, som jag misstänker är förenligt med en grundsymbolism som jag läste om en gång i en för mig nu helt bortglömd bok, tyvärr. Men i hans version är ju The Knight borta. Ett egentligen ganska magiskt kort så det förvånar mig lite. Crowley tyckte ju om magi. Men å andra sidan så är ju referensen till The Knight som jag har en ingrediens i denna för mig bortglömda bok. Så här vet jag ju egentligen inte, skall jag villigt erkänna. 🤔

Kanske anspelar du på de olika varianterna med Strength eller Fortitude och Justice. I Rider-Waite versionen så är ju ordningen här omkastad. Misstänker att den ursprungliga ordningen sätter Justice som 8 och Strength som 11 medans Rider antagligen har det tvärtom. Och någon förklaring här ges inte.

Jag har alltså läst extremt lite om Tarot. Jag har bara använt den. Men skulle vilja ha tillgång till den äldsta Taroten. Den som då antagligen har originalsymbolerna med sig. Det gäller då antagligen bara Major Arcana. Minor Arcana påminner väl egentligen mest om den vanliga kortleken. Fast Knight då är borttaget. Knekten i den vanliga kortleken är antagligen The Page.

Vet egentligen alldeles för lite om tarotens teori. Och dagens böcker har jag inte så stort förtroende för. Alldeles för mycket New Age. Och när det gäller New Age så tycker jag det mesta ser ut som att man läst en massa ord och stuvat om dem till en otrolig soppa där grundmeningarna är helt försvunna.

Efter ett tag så märker jag att jag tillhör en svunnen tidsålder egentligen. Men det stör mig inte så mycket. Hellre att göra det och ha grundmeningarna kvar än tvärtom. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2017-02-12 03:38
#2

Jag använder Rider - Waite systemet.

Min första lek jag köpte var i det systemet men det hjälpte inte för jag förstod inte hur det funkade då.
Att jag köpte just den leken "Tarot of the Cat People", berodde på att det var katter på korten och jag hade ingen aning om att det fanns olika system då.
Senare köpte jag lekar från de andra systemen också men de  var lika obegripliga.
Jag kommer troligtvis inte att försöka lära mig något av de andra systemen, för jag måste ha bilder på alla kort för att kunna förstå vad de visar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2017-02-12 03:53
#3

  Min första Tarot var super för att förklarningarna som följde med var mest korta nyckelmeningar eller nyckelord och lätta att förstå och memorera. Men… den hade inga bilder till Minor Arcana förutom då de "klädda" korten. Alltså Page, Knight, Queen och King. De var ju figurer på. Men de andra korten i Minor Arcana gick inte att få någon mening ur.

Så då gick jag nästa dag och köpter Rider-Waite. Där var otroligt bra figurer på men… förklaringarna var helt värdelösa.

Så jag brukar vanligtvis använda mig av Riders system medans jag använder mig av förklaringarna från min första Tarot. Hette något om Meditation Tarot och hade en solsymbol på baksidan.

Naturligtvis använder jag den också. Speciellt om det är något allvarligt. Där är Justice Nr. 11 och Strength Nr. 8. Skulle gärna vilja ha en förklaring till varför han bytte plats på dessa två kort i sin Riders. Det är en väldigt stor sak att göra. Kanske trodde han att de blivit felbytta från början.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2017-02-12 09:09
#4

  Fel alltså (som vanligt). Och rörigt (likaså som vanligt)! 🤔

Alltså… Rider-Waite Tarot, den allra vanligaste taroten, har följande utseende när det kommer till Strength och Justice:

Strength är kort nr. 8 i Major Arcana.

Justice är kort nr. 11 i Major Arcana.

-------------

När det gäller nästan alla andra Tarotar så gäller följande:

Strength är kort nr. 11 i Major Arcana.

Justice är kort nr. 8 i Major Arcana.

------------

Varför Waite (tänkaren bakom Tarotleken populärt kallad Rider-Waite) valde att kasta om ordningen mellan Strength och Justice är något som han offentligt skriver att han inte vill kommentera. Ett uttalande som borde göra alla människor och inte bara mig en smula fundersam, faktiskt. Det är lite olyckligt i och med att denna Tarot då klättrade upp på förstaplatsen när det gäller tarotar. Antagligen för dess instruktiva bilder på Minor Arcana som vanligen på den tiden inte hade några bilder utan mer påminde om vanliga spelkort.

Man tycker kanske att detta egentligen inte spelar så stor roll. Men i och med att många ser ett slags numerologiskt system i taroten och även numerologiska  kopplingar mellan korten i Major och Minor Arcana så blir det helt automatiskt viktigt.

Kanske hade Waite någon typ av uppenbarelse eller så hade de helt enkelt kastat om korten av misstag i den första utgåvan. Men jag är nog ganska övertygad om att det trots allt är ett genomtänkt beslut. Men skulle väldigt gärna vilja veta vad det grundar sig på.

Men tyvärr så har ju folk ovanan att dö ibland så det blir nog inte så lätt att få reda på svaret här misstänker jag.

Och summerar jag allt jag fått ut av detta så har jag trots allt lärt mig en sak. Och det är att jag aldrig skall skriva något viktigt på morgonkvisten! 😃

Alltså borde jag egentligen inte ens skrivit det här.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2017-02-12 16:39
#5

Intressanta inlägg men egentligen inte det jag menade.

Utan med system menade jag:
Marseille system har endast stora Arkan bilder.
Rider - Waite system har bilder på alla korten.
Thoth systemet är en blandning av de föregående lekarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
2017-02-12 20:39
#6

Jag började med Thoth men har övergått till RW, trivs bäst med det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
greenseng
2017-02-12 20:50
#7

#5

  Ahh…

Som vanligt så skall jag alltid komplicera allting i onödan. 🚬

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: