Annons:
Etiketttarot-stjärnor
Läst 2146 ggr
Tarotstollan
12/29/16, 12:04 AM

Årsstjärna för 2017.

Hur många av er kommer att lägga en särskild stjärna för det kommande året?

Jag kommer att lägga min 36 korts "dragning",  lite närmre helgen eller när jag får lite bättre tid på mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
greenseng
12/29/16, 3:41 AM
#1

  Jag kanske kommer att lägga ett enda kort. Men inte för mig själv utan ur ett mer globalt perspektiv. Det är alltid spännande. 🙂

Men jag säger kanske här. Oftast glömmer jag helt enkelt bort det. 😃

Sedan kanske jag kikar lite på I Ching också. I Ching är nästan skrämmande effektivt. 😮

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
12/29/16, 5:35 AM
#2

I Ching är spännande kort men tyvärr har jag ännu ingen sådan lek men jag funderar på att köpa en.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
12/29/16, 7:39 AM
#3

  Jag menar i och för sig det klassiska I Ching som utgår från en bok och där man antingen drar röllekestjälkar (en smula komplicerat) eller kastar tre mynt, helst då kinesiska som traditionen säger men spelar antagligen ingen som helst roll. Man får kasta dem sex gånger. En för varje linje i Hexagrammet. Och sedan använder man boken för tolkningen av hexagrammen eller hexagrammet.

Situationen som uppstår kan alltså vara statisk (endast ett hexagram) eller dynamisk (två hexagram. Det första hexagrammet övergår i det andra).

Men det finns I Ching Tarotar. Jag har en gammal en fast jag använder den väldigt sällan. När jag använder I Ching så föredrar jag den klassiska varianten och kastar mynt och läser i boken. Även om I Ching Taroten kan bjuda på sina överraskningar! 😃

Att försöka spåra hur de har tänkt i  I Ching är en utmaning, Speciellt som att systemet har ändrats under årens lopp. Den röda tråden är inte lätt att hitta. Men den finns utan tvekan där. Hexagrammens utseende spelar naturligtvis stor roll här. Det är märkligt att sex linjer som kan vara brutna eller hela kan berätta så mycket. Och att de kan förvandlas till figurer som faktiskt kan upplevas.

Men en varning här är kanske på sin plats. Det är definitivt allt annat än ett enkelt system. Det bästa är förmodligen att försöka "leka" sig in i det. Ungefär som när man bygger med Legoklossar. 😃

Det kinesiska skriftspråkets ursprung baseras alltså egentligen på en urgammal spådomsmetod. Man upphettade sköldpaddsskal tills de krackelerade. Sedan försökte man tolka mönstren som då uppstod i skalet. Ungefär som när man spår i kaffesump.  😃

Sedan så översatte man mönstren till … tja… till vadå…? Antagligen en typ av ljudmönster. Och så växte det faktiskt extremt komplicerade kinesiska skriftspråket fram. Här kan varje tecken faktiskt betyda ett flertal saker. Har för mig att tecknet för kvinna också används för vatten samtidigt som det också används för begreppet Ying och samtidigt för mjuk och mörker osv.

Jag försökte avkoda den första dikten i diktsmlingen Tao Te Ching. Följer man de första stroferna i denna fantastiska dikt så blir det (tror jag 😃):

" Tao Beskriva Tao Negativt Evigheten Tao."
"Namn Tala Namn Negativt Evigheten Namn"

Alltså:

"Det Tao som kan beskrivas är inte det Eviga Tao."
"Det Namn som kan nämnas är inte det Eviga Namnet."

Kul… eller? 😃

Men denna enda dikt är alltså utan någon som helst tvekan det bästa som någonsin skrivits. Inget annat skrivet kommer ens i närheten av detta. Och man förstår genast att inget bättre kommer någonsin att skrivas.

Det är faktiskt urgrunden till alla moderna religioner. Utan denna dikt skulle varken kristendomen, buddhismen  eller hinduismen finnas till idag. Trots det så är den egentlgen ingen religion även om det naturligtvis finns de som använder det i sådant syfte. Det är egentligen en filosofi.

Anledningen att jag över huvud taget tar upp detta här är för att det finns en märklig koppling mellan I Ching och Tao Te Ching. I Ching kopplas till den överpedantiska Konfucius. Medans Tao Te Ching kopplas till Lao Tse, den antagligen största mystiker som någonsin vandrat på denna jord. Och folk har skapat en polaritet eller faktiskt kamp mellan dessa två. Även om jag faktiskt misstänker att de båda faktiskt uppskattade och respekterade varandra.

Det är nästan alltid så. Mästarna kan vara hur mycket kompisar och bundisar som helst och bjuder varandra på te och stortrivs tillsammans. Anledningen är att en någorlunda utvecklad person blir ganska ensam utan en polare som också är på en högre nivå.

Men deras elever fightas alltid och tycker alltid att deras egen mästare är den bästa, minsann!

Fast deras mästare skrattar alltid åt detta bevis på omognad! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Nacilia
12/29/16, 1:36 PM
#4

Jag kommer lägga inför året :) Exakt hur har jag inte bestämt än men det blir på nyårsafton i alla fall då jag valt bort inbjudningar och ska fira större delen av dagen i ensamhet.

Upp till toppen
Annons: