Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 1943 ggr
Tarotstollan
2016-08-17 00:27

Vackraste och minst vackraste kortet?

I den leken du använder och arbetar med just nu, vilket kort tycker du är vackrast respektive minst vackrast?

Jag använder Gilded Tarot av Ciro Marchetti  och jag tycker att hela leken är väldigt vacker med sina klara och färgglada bilder.
Det var svårt att välja ut  just de 2 korten men till slut har jag bestämt mig, tror jag! 😉
Mitt favorit kort  blev  Esset i Bägare och det jag minst gillar är 8 i Stavar.
Bägarkortet för att Bägarna överlag är vackert utsirade i leken och här är även Månens faser avbildade ovanför.
Det kortet jag minst gillar är 8 i Stavar, därför att det finns inte mycket annat på bilden, mer än just 8 stycken visserligen utsirade stavar och lite grön natur, några betande får och en vacker himmel och det är allt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
greenseng
2016-08-17 02:25
#1

  Ess i Bägare brukar vara rikt dekorerat. Skall väl ge intryck av fruktbarhet, lycka, kärlek, gemenskap och allt det där. Så här har konstnären fria händer att ösa på.

8 i stavar blir inte lika lätt. Kortet står ofta för snabbhet eller snabb händelse. Något som går fort. Och det kanske inte är lika lätt att illustrera. Ibland tolkas det i rätt sammanhang som kärlek vid första ögonkastet. Också något snabbt. Men det är ofta en sekundär tolkning. Problemet här är väl att illustrera ett snabbt skeende. Det är väl antagligen därför kortet ofta blir lite detaljlöst. Åtta stavar och ett ganska intetsägande landskap. Som en vind som blåser fram. Alltså… ett snabbt skeende.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-08-17 04:16
#2

#1. Så sant så!👍 Alla Essen brukar vara vackra i alla lekar men jag tycker inte att de är det i denna leken. Gillar egentligen bara Bägaren och Svärdet.

Så vilka kort gillar du mest och minst?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-08-17 17:47
#3

  Just nu använder jag Waite-Smith Tarot. Den Tarot som idag anses vara den klassiska men som egentligen inte är det. Däremot har den blivit den mest välkända. Antagligen för illustrationerna till minor arcana men också pga att den har blivit "kristnad". The world som från början tydligen var en hemafrodit som dansade med en orm är nu en h*n som dansar med ett skynke runt sig och håller i två stavar.

Vilket kort jag gillar mest och minst?

Tja…. Ace of Cups är ju frestande även här. Men jag tycker nog bäst om The Magician. Och det kort jag tycker sämst om är Three of Swords. Jag mår nästan illa när det kommer upp.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: