Annons:
Etikettermeditationavslappning
Läst 2188 ggr
Pati6946
2016-05-02 10:35

Läskig upplevelse i samband med meditation

Hej allihopa,

Jag började meditera för några dagar sedan och först igår upplevde jag något jag aldrig vart med om förut. Jag hamnade i nåt tillstånd där jag började se massa mönster framför mig (liksom bakom ögonen, inte framför) Sen såg jag berg som uppenbarade sig och en känsla av att min kropp liksom dök ner från de där bergen, ungefär som att man hoppade bungee jump. En helt galen känsla.  Det ryckte i min kropp, främst ögon, mun och huvudet. Liksom flackade med ögonlocken.hela tiden stängda ögon. Men så började jag se saker framför mig. Jag har en obefogad oro för min hälsa (haft ångest och oroat mig i flera veckor utan ens ha symtom eller nåt) och ställde min kropp en fråga om jag har den sjukdomen jag oroar mig för. och började se framför mig en spruta. Det blev så himla obehagligt nästan..den sprutan fanns framför mig ett tag och det blev intensivt, jag ville nästan sluta meditera. Men samtidigt ett lugn. Jag såg fler saker i samband med en annan fråga jag hade men det var liksom inte lika tydligt som den där sprutan. 

Min fråga är nu, måste jag oroa mig för det där?? Eller kan detk omma upp obehagliga bilder av vad egot legat och tänkt och malt på? Känns ju lagom roligt att oroa sig för hälsan så får man en bild av en spruta :/

Någon som vart med om obehagliga bilder i och med meditering. Som sagt jag är väldigt ny och började med detta i samband med min ångest som började uppenbara sig för några veckor sen. 

Tack på förhand

Annons:
Eldflinga
2016-05-02 13:07
#1

#0. Jag kan inte ge några svar, men min tolkning är att upplevelsen i meditationen är ditt sätt att modigt möta din rädsla! Rädslan behöver inte innebära att något är fel, även om jag tycker att man bör lyssna på sin kropp och vad den säger. 

Mitt råd till dig är att fundera över varför du är rädd?
Är du stressad, trött eller liknande kommer rädslan nästan automatiskt om man inte ifrågasätter sina egna tankar kring den. 

Själv möter jag ofta mina rädslor just i meditationer (oftast i symbolspråk - som din spruta) och då brukar jag fråga vad jag kan lära mig av min rädsla - testa och se om det funkar även för dig?

Lycka till vännen!

Tarotstollan
2016-05-02 22:24
#2

Det var många år sedan jag mediterade och jag måste säga att som Nybörjare måste du vara duktig på att meditera. Jag själv kom aldrig mer än en gång så långt så jag fick se bilder på saker, det var mest färger och mönster för min del. Tyvärr inga bilder som sa mig något varken då eller senare när jag tänker på det.
Tycker det låter som ett bra råd du fick av Eldflinga att fråga dig själv vad symbolen säger dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: