Annons:
Etikettofftopic
Läst 1847 ggr
Tarotstollan
12/3/15, 8:22 PM

OT. Måste ha på julbordet!

OT. Helt utanför ämnet men vi kan ju prata om lite annat också i denna tråden!👍

Vad är ett måste för er på julbordet eller till jul som ni bara måste äta för att det skall kännas som jul?

För min del finns det ju en hel del, bl.a. clementiner, knäck, dadlar, glögg, julmust, risgrynsgröt och även skinkmacka med senap kan vara gott, men den senare kan jag avstå från.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
fruktgumman
12/3/15, 8:23 PM
#1

revben

Leffe
12/3/15, 8:27 PM
#2

Janssons frestelse och skinkmackan

VildaVittra
12/3/15, 8:27 PM
#3

Lussebullar, julmust och förut även Jansson, då innan jag blev allergisk. Resten spelar ingen roll, jag kan äta vad som helst som är gott även om det inte är "juligt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frosstis
12/3/15, 8:31 PM
#4

skinka och julmust!

[Charlotta360]
12/3/15, 8:41 PM
#5

Skinka, Janssons frestelse, aladob och julmust

Zepp
12/3/15, 8:44 PM
#6

Bläckfisk.. alternativt papegojfisk.. samt rött vin!

Glömde de skall avnutas utomhus i hamnen på kvällen.. dvs inte på våra breddgrader.. för då blir det ingen riktig jul altså!

Julsången man vill höra är Feliz Navidad.. ingen annan duger.. om det skall bli en riktig och traditionell jul.. såsom den var förr om åren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tarotstollan
12/3/15, 8:59 PM
#7

#6. Det låter lite exotiskt Zepp, brukar du fira jul utomlands?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
12/3/15, 9:10 PM
#8

Min mammas hemgravade lax kan jag inte vara utan! Sen är lusse/kanelbullar och kall mjölk på julaftonsmorgonen mycket önskvärt också, annars är det inte så mycket "måste" på mitt julbord!

 
 

Gittan
12/3/15, 9:27 PM
#9

Julskinkan, risgrynsgröten och lutfisken

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Zepp
12/3/15, 9:36 PM
#10

#7

Ja på Kanarieholmarna helst.. och är det under 18 grader på kvällen så blir jag besviken!😕

I år blir det halvpension så det är inte säkert att det blir bläckfisk eller papegojfisk med Papas Arugadas och Mojosås!

Men det är smällar man får ta.. för att fira traditionell jul.. till Jesu födelse minne!

Feliz Navidad handlar om Jesus födelse!

På juldagen är det tradition att ta ett dopp i poolen!

Nu är jag inte så mycket för att bada.. men de lär ha poolbar.. så jag kan kanske rucka på på det, vem vet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Katniss
12/3/15, 9:49 PM
#11

Köttbullar, potatis, ägg, julskinka :)

R.I.P. Anton 💔

trollslända
12/3/15, 9:54 PM
#12

#10 Dopp i poolen? Det ska ju va dopp i grytan haha

Tarotstollan
12/3/15, 9:57 PM
#13

#10.  Ja, det har du helt rätt i Zepp, det är ju därför vi firar jul, många har nog glömt anledningen till det.
Själv blandar jag friskt med kristna traditioner som adventsstjärnor (som då anspelar på Betlehemsstjärnan), spelande kyrka och änglar med tomtar och gran.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
12/3/15, 10:03 PM
#14

#12. Ja, jag glömde Dopp i grytan, hur kunde jag glömma det?🤔😮
Ingen jul utan Dopp i grytan och prinskorvar och köttbullar……

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zepp
12/3/15, 10:09 PM
#15

På trettondagen kommer de tre vise männen och barnen får önska julklappar.. dvs om de varit snälla under året!

Dvs om man väger under 30 kilo för annars får man inte sitta i knät på någon av de vise männen!

Som av någon märklig omständighet kommer med båt till hamnen och inte på kamel/åsna?

Men men.. det är nog mest en lokal anpassning.. lixom de sambatrummande fottbollshuliganer som brukar följa i de tre vise männens släptåg?

Hur som helst.. Feliz Navidad på er alla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
12/3/15, 10:11 PM
#16

#12

Det är på så sätt jag upprätthåller fin tradition.. dopp som dopp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tarotstollan
12/3/15, 11:14 PM
#17

Ja för min del är julen verkligen långt ifrån det vegetariska jag brukar och försöker äta under resten av året!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
12/4/15, 1:11 PM
#18

Julmaten i sig är ingen höjdare för min del, men mammas kryddsill är ett måste ihop med potatis, och så en macka hårt tunnbröd med mesefil på. Mesefil är riven mesost blandad med vispad grädde, och så några korn socker i. Det är ett arv från mina farföräldrar som var från Västerbottenstrakterna. Jag är mer inriktad på jultårtan som jag brukar göra och ta med, i år blir det min absoluta favorit, choklad- och saffranstryffeltårta med valnötter 😍God som konfekt, tyvärr brukar det inte bli någon större bit kvar att njuta av på juldagen eftersom min familj älskar allt som är gott 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vixxen
12/4/15, 1:14 PM
#19

Skinkmacka med Graveleijs-senap!

Tarotstollan
12/4/15, 7:47 PM
#20

#18. Amandla den både låter och ser smaskig ut, måste testa den någon gång men då kör jag utan saffran!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Leffe
12/4/15, 8:22 PM
#21

#19 Graveleijs senap är god. Kommer från glada Hudik

Zepp
12/4/15, 9:17 PM
#22

Iomed att tråden är OT så fortsätter jag att spinna vidare på mitt traditionella julfirande.. och nu kommer vi till dansen runt granen!

Nåja granen får ersättas med palm om gran saknas!

Hur som helst.. hela familjen kan/bör vara med och dansa.. som denna videon visar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leffe
12/4/15, 9:31 PM
#23

#22. Palmen barrar i alla fall inte

Tarotstollan
12/4/15, 10:43 PM
#24

#22. Ja den dansen och de stegen blir väl inte lättare allt eftersom "glöggen" rinner ner i halsarna! 😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
12/4/15, 11:04 PM
#25

#22 Glögg = alkohol? Sånt är _inte_ något måste hos oss. Finns mycket annat som inte heller är några måsten, förstås…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
trollslända
12/9/15, 3:21 PM
#26

Lutfisk och den ska läggas i blöt idag. Det får vi inte glömma.

Upp till toppen
Annons: