Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1174 ggr
[rara]
2015-08-16 12:10

The hanged man

Snurrade just runt på diverse Tarot-sidor på nätet och upptäckte att den hängde mannen nästan överallt tolkas som ett negativt kort.

Undrar faktiskt varför, för om man studerar kortet lite närmare ser man att han har en Gloria runt huvudet och är upplyst. Han ser varken ut att må  dåligt eller att behöva hjälp utan han ser helt avslappnad ut och att vara i harmoni.

Guden Odin hängde nio dagar och nio nätter upp och ner på världsträdet Yggdrasil och fick på så sätt visdomen och kännedomen om runor. 

Merlin ska också ha hängt flera dagar och flera nätter i den här positionen och det finns också liknande schamanska ritualer.

Armar och huvud bildar en trekant, benen går  i kors och bildar en omvänd fyra. Trekant och kors tillsammas är den alkemistiska symbolen för eld.

Han ser världen från en annan synvinkel och följer inte flocken. I vanliga fall är människorna förbundna med jorden med deras ben, men den här mannen är förbunden med himlen.

Vem som vill läsa mer om den hängde kan läsa här: LÄNKEN BORTTAGEN PGA ATT DEN INTE FUNGERAR KORREKT

Redan på första  sidan beskriver Rachel Pollack hur man i olika kulturer och traditioner använder sig av den här ställningen för att nå visdom och upplysning. Och på sida 88 beskriver hon kortet ännu närmare för den som intresserar sig.

Annons:
gevalina
2015-08-16 17:02
#1

Tror att man ibland behöver vända upp och ner på världen /saker och ting/tankar etc… för att komma till insikt att man kanske har fel för att på så sätt bli varse  sanningen om sig själv eller andra. ….Tack för länken.

[rara]
2015-08-17 05:27
#2

För mig fungerar länken korrekt…. Synd att den togs bort då boken som Rachel Pollack skrivit är enligt mitt tycke den bästa tarotbok som någonsin skrivits.

gevalina
2015-08-17 17:06
#3

för mig fungerade länken också perfekt..förvisso svårt att förstå den engelska texten som jag ej hann läsa  så mycket…men kul om länken kom igen

fridelfina
2015-08-17 19:12
#4

För mig betyder kortet ungefär att man bör ta sig en paus och se saker från ett annat perspektiv, inget negativt alltså! 😉

Men det verkar som om vi är fler ser kortet i positiv mening😃

 
 

Tarotstollan
2015-08-17 22:19
#5

Tycker det är lite svårt att tolka just det kortet, eftersom det ser olika ut i många lekar.
Grundsynen är för mig att känna sig bunden och måste försöka se saken ur en annan vinkel för att kunna ta sig ur situationen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[rara]
2015-08-19 17:17
#6

#5

För mig är det snarare tvärtom. Eftersom han hänger upp och ner symboliserar det en annan syn på saker och ting än vad folk som simmar med flocken har. Han är självständig och befriad från andra människors inflytande och därför har han glorian runt huvudet. Han hänger bara i en slinga som han lätt kan ta sig ur och är så att säga inte fängslad utan han hänger där frivilligt. Det syns inte om han är fastbunden med händerna bakom ryggen eller om han bara håller händerna bakom ryggen.

Det finns andra tarotlekar än Rider där dom formar trekanten med armarna ovanför huvudet i stället för att ha händerna bakom ryggen men för det mesta är han inte fastbunden. Därför är syftet med armarnas position  snarare att forma en trekant som börjar med huvudet och går till armbågarna.  Skulle han inte hänga upp och ner skulle trekanten vara det alkemistiska tecknet för eld, men upp och ner blir det till vatten. Det kan man se som att han förbinder elementen med varandra.

I Golden Dawn Tarot symboliserar inte bara trekanten vatten utan han hänger ovanför vattnet. http://www.albideuter.de/html/gd-12.html En del konstnärer har ritat honom med armarna utbredda ovanför huvudet så att det där  bildar tecknet för eld.  I Golden Dawn har man bundit fast händerna utsträckta över huvudet och i stället ritat en trekant. Golden Dawn Tarot designades långt efter Rider Tarot så de fastbunda händerna är en egen tolkning av Chic Cicero.

Grenen som han hänger på har en stor likhet med stavarna som också symboliserar eld i Tarot. Det är nog mycket mer symbolik i sättet som han hänger på än att han skulle vara ofrivilligt fastbunden.

Upp och nedvänt kan man tolka kortet som avsaknad av egenskaperna som kortet symboliserar och då skulle man komma närmare din tolkning.

Annons:
[rara]
2015-08-19 18:09
#7

#3

Har sjäv boken som pocketbok hemma. Jag rekommenderar den verkligen  och jag rekommenderar också att man läser den från början till slut och att man inte bara bläddrar i den. Här hittade jag en kort recension av boken som någon skrivit.

http://www.taroticallyspeaking.com/book-review/seventy-eight-degrees-of-wisdom-by-rachel-pollack/

[rara]
2015-08-19 18:13
#8

Vad dum jag är, Rider Waite heter det ju och inte så som jag ville bokstavera det…

Tarotstollan
2015-08-19 22:38
#9

Intressant! Jag har inte kommit så långt och djupt i mina tolkningar ännu så jag tolkar vad jag ser på korten inget annat. Det finns ju så många lekar där konstnären har tagit sig friheten att inte ens bundit fast "den s.k. hängde mannen", då ser man ju inte det samma som när han är fastbunden. I vissa lekar ser man klart och tydligt att det finns ingen chans att han skall kunna ta sig loss och i andra ser man klart och tydligt att det bara är en symbolisk handling. Spännande det här!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vinden är min mor
2015-08-20 12:13
#10

Det här är ett av de kort jag funderat mest över.

I min värld är det att något nytt inträffar som vänder världen upp och ner.

Att man får en chans till nya perspektiv.

Den hängde mannen ser allt på ett annat vis och jag tycker att han ser ganska nöjd och harmonisk ut med det.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[rara]
2015-08-20 12:25
#11

#9

Det som är det intressanta, är att det finns så mycket mer än  bara en "fysisk" bild på korten. Där finns även symboler från alkemin, egyptiska symboler och annat som numerologi, psykologiska betydelser, kabbala och astrologi. Om man vill lära sig Tarot på en djupare nivå måste man förstå symboliken som är bakom. I Rachel Pollacks bok beskrivs just symboliken mycket bra. Det var först när jag hade läst den som pusselbitarna föll på plats och jag förstod vad det hela handlar om.

Intressant är också symboliken i lilla arkanan. Essen motsvarar det första sefirot (den gudomliga enheten) i livets träd medan tvåårna beskriver hur varje element reagerar på dualiteten (andra sefirot i livets träd) och hur elemeneten reagerar när det hamnar från den gudomliga enheten i den dualistiska världen.

Börjar vi med stavarna som motsvarar eld. Det är en dynamisk energi som vill uttrycka sig. Mannen på kortet stavar två har en jordglob i handen. Jordgloben som han har i handen motsvarar hans lilla värld som han lever i men som han inte är nöjd med och därför tittar han ut till den stora värden som han vill erövra.

Bägaren två motsvarar elementet vatten som är förbindande energi (vatten flyter alltid ihop) och därför ser vi två människor som går mot varandra och ingår en förbindelse med varandra.

Svärd motsvarar elementet luft och står för intellektet men när svärden går ut ur den gudomliga enheten måste den lära att hantera emotionerna. Det är en svår situationen för elemetet luft och den första reaktionen ser vi i kortet svärd två. Personen vill inte acceptera situationen och har händerna överkorsat framför sig för att skydda sig samtidigt som ögonen är förbundna.

Mynten motsvarar elementet jord och står bland annat för praktiska lösningar. På kortet mynt två ser vi mannen jonglera med två mynt, vad som betyder att han håller situationen i luften tills han har hittat en bättre lösning. Man ser slingan mellan mynten bilda ett oändlighetstecken och det betyder att han kan hålla situationen i luften hur länge som helst.

Man kan se på alla korten i den lilla arkanan att dom motsvarar ett sefirot i livets träd och om man vill förstå denna symbolik måste man även förstå symboliken i livets träd.

Upp till toppen
Annons: