Annons:
Etiketttolkningar
Läst 1140 ggr
[Cupsy]
2015-04-16 11:37

Tankar kring 3 of Swords.

Hej på er..! 🙂

Jag är lite nyfiken på vad ni andra har för tankar om detta kort…? Det är inte ett av de muntraste korten i leken om man säger så.  Förstår att sammanhang, frågeställning och att de andra korten i läggningen påverkar tolkningen och att man inte bör tolka kortets innebörd individuellt… Betyder detta kort alltid hjärtesorg, tårar och separation? Vad representerar kortet för er?

Det jag har lite svårt för är när jag får detta kort tillsammans med "positiva" kort. Tex. en fråga om relation där jag frågar vad som finns för två personer inom en snar framtid, drar fyra kort varav ett av korten är detta och de andra tre är "positiva"… Hur sjutton skall man tolka?? 🤔

Annons:
Tarotstollan
2015-04-16 22:55
#1

Jag tolkar efter hur bilden ser ut och den kan ju vara ganska så olika beroende på vilken lek jag använder. Just i denna jag använder nu "Wheel of the year" så är de tre svärden korsade och på varje svärdshantag sitter en stor fågel,  en Berguv, en Korp och en Fjälluggla.
I häftet står det "The keepers of darkness. Mental acquisitions, painful emotions, preoccupations, repeted errors  diffidence.
Allt väldigt tråkigt, jobbigt och ledsamt!

Jag har ju helt annan tolkning på kortet. De tre fåglarna är starka med bra överlevnadsinstinkt, vaksamma och med god syn. Även budbärare från natten (ugglorna) och dagen (Korpen).  Samarbete under dygnets alla timmar, bl.a.
Jag har inte hunnit att ta till mig alla betydelser ännu eftersom jag inte jobbat så länge med denna leken.
En annan sak är att eftersom Fjällugglan är vit precis som Harry Potters uggla var, så är det naturlig för mig att kalla denna fågeln "Hedvig", hur det kommer att spela in i senare tolkningar vet jag ännu inte.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Cupsy]
2015-04-17 16:02
#2

Just i den specifika läggningen använde jag Thoth.. Och den ser ju rätt dyster ut, nyckelordet är "Sorrow"… 

http://hermetic.com/crowley/book-of-thoth/sword_03.jpg

Kollade "Wheel of the year". Vilken vacker lek! Vackra  och livfulla färger. 🙂Och kortet 3 of swords i den leken, med ugglorna är en av de mest fridfulla illustrationerna jag har sett för just 3 of swords. Fridfullhet och mental styrka ser jag i kortet.  Jag får ju verkligen inte känslan av  ledsamheter!

Lilla Hedvig… 🙂

Tarotstollan
2015-04-17 19:14
#3

Nej, man kan verkligen inte säga att det  kortet ser ut som det brukar även om det är mörkt och lite hotfullt.

Jag har också Thoth leken och tycker den är färgmässigt väldigt fin men eftersom jag inte kan varken se vad korten förställer om jag inte tittar väldigt länge och noga på dem och heller inte är medial så kan jag tyvärr inte få ut något av korten.😕 

Hoppas att några andra kommer in också och skriver hur de tolkar kortet!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Cupsy]
2015-04-18 23:35
#4

Tarotstollan,

Jag håller på och plöjer igenom allt jag kommer över om 3 of swords på nätet och snubblade över detta kortet;

http://www.mary-el.com/3swords.html

Den är från "The Mary-el tarot" och fick mig att tänka lite på ditt kort i "Wheel of the year".  🙂

En otroligt vacker lek! Den åker upp på vill-ha listan direkt.

En liten parentes; jag kollade igenom svärdsviten i den leken och ser att 9 st. av korten i den sviten avbildar fåglar på ett eller annat vis..finner det intressant! ;)

Börjar sakta men säkert att få ett större grepp om tre i svärd.. det skrämmer mig inte lika mycket längre. :)

Tarotstollan
2015-04-19 00:37
#5

Det är kul att leta efter ledtrådar när man fastnat i något som intresserar en om korten och man vill veta allt. Jag brukar fastna i detaljer och letar sen efter samma detalj i andra kort eller lekar.

Ja, Mary- El. leken är tydligen väldigt populär och diskuteras flitigt inne på www.Aeclectic. Jag däremot är väldigt kluven till den leken, det är många kort som är helt ljuvliga och underbar men tyvärr finns det ganska många kort som också är obehagliga och tyvärr rent fruktansvärda tycker jag.
Hade oturen att som första kort från den leken få se Döden och det kortet var fruktansvärt obehagligt och sen har den känslan följt mig varje gång jag ser den leken.
Men jag förstår att många gillar leken just för att många kort är så fina, hade inte de hemska korten funnits så kanske jag också velat ha den men som det är just nu, så är jag inte i köptankar över den leken i alla fall.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anngerd
2015-05-23 12:40
#6

Jag tolkar tre svärd som att något tråkigt kommer att hända inom något område. Det har också alltid blivit så när jag fått upp det kortet allt från parkeringsböter, en plomb som gått sönder, inställda trevliga evenemang, semesterresa som sket sig i sista stund. Det har alltid hänt något negativt så jag gillar inte det kortet. Som tur är så händer inte det så ofta.

Annons:
Tarotstollan
2015-05-23 18:41
#7

Intressant att läsa era egna tolkningar av alla  3 i Svärd kort.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: