Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2068 ggr
.Norrsken
2015-01-26 21:10

Tarotkort

Hejsan, jag har en fråga som jag hoppas är ok att ställa här.

Jag är helt  "grön" på allt sånt här med det mediala, tarotkort osv. Jag kan inget om det men jag är ändå väldigt nyfiken på hur det funkar och om det funkar.

Jag undrar om en sån som jag som är totalt Nybörjare kan skaffa sig en tarotkortlek och lära mig hur det funkar och använda korten på mig själv för att se lite om hur det ser ut för mig med arbete, kärlek och lite sådant? Eller är det inte möjligt att lära sig sådant när man inte har det medfött som kanske många av er här har?

Om svaret är nej att  inte vem som helst  bara kan skaffa sig en kortlek så undrar jag om det finns nån här som skulle kunna hjälpa mig? (naturligtvis kan jag isåfall betala en slant)

Jag känner inte till nån som lägger tarotkort i den "håla" jag bor så därför frågar jag här.

Annons:
fridelfina
2015-01-26 21:39
#1

Vad roligt att du hittat hit! Välkommen till tarotkortens spännande värld!

Om du känner lust till att lära dig om tarotkorten tycker jag definitivt att du ska skaffa dig en lek och leka fram din kunskap med! Surfa runt på sajten och läs om korten och olika läggningar, det finns artiklar med stora och lilla arkanan.

Tips på ok lek att börja med tycker jag är Cosmic Tarot, men andra har andra bra nybörjarval. Det finns säkert ett antal sådana trådar att kolla efter. 

Kolla på Aeclectics sajt där det finns många olika lekar (alla?) och känn dig för vad för kort som verkar tala med dig! En bra start för att öva är att dra dagens kort och på sätt få reflektera över ett kort i taget. 

När jag började lärde jag min först om de olika sviterna och stora arkanans kort. Sen är jag väldigt visuell så jag behöver tydliga bilder på korten, har svårt för att lära mig att femmor betyder det och sexor det osv.

Förutom Cosmic gillar jag Jolanda Den Tredjes lek och älskar Shadowscapes (men den kan jag inte lägga och tolka alls, den är ögongodis!).

Vilken tror du blir din lek?

 
 

fridelfina
2015-01-26 21:42
#2

Tillägg: Jag lade till att börja med mest för mig själv och gör ff. Men ibland gör jag läggningar åt personer här på sidan eller mycket sällan för personer i min närhet. Har inte det självförtroendet…

 
 

Tarotstollan
2015-01-26 23:19
#3

Välkommen hit Norrsken!
Självklart så kan vem som helst lära sig Tarot, det är bara tid och intresse som behövs.
Jag har aldrig haft någon "gåva" medfött utan jag har lärt mig tolka korten efter vad de visar på bilden. För min egen del så har jag haft användning av att läsa och titta i olika böcker hur just den personen tolkat korten men det är ju ändå jag själv som sist bestämmer hur jag vill tolka bilden på kortet. Det finns inget som är bara rätt eller fel!
Ser du en bild som boken säger är negativ och du vill ha den till positiv, så är det din positiva tolkning som gäller!
Några bra lätta lekar att börja med är den klassiska Rider- Waite, Cosmic, Hanson-Roberts, Connolly, Fenestra, Herbal eller Morgan-Greer Tarot.
Hur eller vilken lek du väljer är upp till dig men lättast är ju att ta en med bilder på alla kort, vilka de ovan har men viktigast är att du väljer en lek som bilderna verkligen talar till dig på. Att du lätt kan föreställa dig vad bilden vill visa dig och du får igång dina egna tankar om bilderna.
Lycka till!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

.Norrsken
2015-01-27 10:36
#4

Å tack för era svar. Jag håller på att studera lite olika lekar och ska fundera lite över vilken som passar mig bäst.

Ja bilder är ju en fördel då jag inte är jätteinsatt

fridelfina
2015-01-27 22:29
#5

Ja bra bilder är ett måste, de som har tex tre stavar och inget annat på sig blir liksom inget alls för mig … men det får inte heller bli för plottriga bilder, eller för dataanimerade bilder för att passa mig. 

Så ta dig tid och känn efter på några bilder om du känner att du kan säga nåt om vad bilden står för, om vad som händer på bilden. 

Och som Tarotstollan säger, även om det står en förklaring i en bok så är det din känsla som styr!

 
 

Upp till toppen
Annons: