Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 1843 ggr
Tarotstollan
7/27/14, 5:32 AM

Rutiner?

Hur gör ni när ni fått hem en ny lek? Har ni några speciella rutiner?
Gör ni något som ni alltid gör med en ny lek eller varierar det?

Jag brukar oftast börja med att ta bort cellofanen om det är sådan på, sen läser jag  det som står på baksidan av asken.
Öppnar försiktigt och plockar ur korten, är det en bok med brukar jag titta lite i den.
Sen bläddrar jag snabbt igenom leken och tittar hastigt på korten. När jag sen kommit till slutet brukar jag räkna korten när jag bläddrar tillbaka.
Efter det kollar jag att alla kort är rätt och varje svit är komplett utan dubbelkort eller några som har blivit fel på.
Sen kan jag ju sitta och bläddra i leken hur många gånger som helst men jag blandar aldrig korten innan jag skall använda den och det kan ju dröja hur länge som helst!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
H-lena
7/27/14, 1:02 PM
#1

Intressant! har ju bara en lek så har inte fått några "rutiner" än. Varför blandar du inte korten innan du använder dem? Läste nånstans att man kan rena korten genom att blanda dem.


Tarotstollan
7/27/14, 6:54 PM
#2

Ja det där med reningar finns det ju delade meningar om, en del håller på och renar hela tiden och andra gör det aldrig.
Eftersom jag har så många lekar tycker jag inte det är någon idé att rena dem om jag inte skall använda dem med en gång och det händer ju nästan aldrig.
Om och när jag renar mina kort så blir det en sådan när jag inte skall använda korten mer. Då lägger jag dem i ordning och kollar att alla korten är med, innan jag stoppar ner dem i asken igen.
Någon gång när jag kommer ihåg det eller blir påmind så låter jag de kort jag använder ligga i fullmånebad.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anngerd
7/29/14, 10:24 PM
#3

Jag har bara haft en lek och när jag började använda den så blandade jag bara och började lägga ut korten. Men ett ta förvarade jag korten i en svart silkespåse som jag sytt enbart till leken. Hade läst någonstans att den skulle ligga i svart tyg men det har jag inte gjort på sistone. I påsen hade jag också ett tag en bergskristall men det har jag också slutat med. Men en sak jag håller hårt på är att andra inte ska hålla på med leken. Endast när de ska kupera leken i tre högar får någon annan röra den. Så gör jag, rätt eller fel, jag har ingen aning. Det är intressant och höra hur andra gör.

Tarotstollan
7/29/14, 11:35 PM
#4

#3. Det är bara du själv som bestämmer vad som är rätt eller fel för dig.

Att förvara leken i något som skyddar den från stötar, fläckar och att bli solskadad är ju bara praktiskt, inget hokuspokus!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

H-lena
7/30/14, 9:29 AM
#5

Jag har förresten märkt att när jag blandar så har korten redan börjat ta skada från det, kanterna börjar bli lite slitna. Jag vet att man kan blanda på andra sätt men jag vill ha alla korten uppvända (iaf nu i början) så jag tycker det är det mest praktiska sättet. Finns det något sätt man kan skydda korten från att bli sådär kantstötta eller måste jag börja blanda på något annat sätt?


Challa86
7/30/14, 2:54 PM
#6

Jag har inga rutiner direkt. När jag skaffar en ny lek börjar jag med att kolla på alla korten och känner på hur kvaliten verkar. Jag blandar dem gärna också (delar leken på mitten, böjer och flippar lekhalvorna mot varandra så de kommer "vartannat om" eller hur man nu ska förklara det). Däremot tycker jag inte om när korten hamnar uppochner och blandar därför så alla korten hamnar åt rätt håll. 

Min son smugglar med sig lekar ibland och sitter i ett hörn och tittar på bilderna. Det är okej för mig eftersom han är mitt eget kött och blod och eftersom jag inte tror att barn har "dåliga energier" som kan föras över på det sättet. Jag blir mindre glad när han böjer korten -det är ajja bajja, men vissa av lekarna börjar bli ganska kantstötta och (speciellt Druid Craft leken) lite solblekta ändå, så jag kommer ändå fixa ett reserv-ex av de jag använder mest. 

Jag har aldrig renat lekarna medvetet men tror nog att de mår rättså bra av att ligga tillsammans med min stensamling. Iof slängde jag upp den första leken jag köpte på vinden för att det började prassla i påsar och kom massa mystiska ljud och lukter så den hade nog mått bra av att renas, menne ja :) Jag kanske har lite rutiner ändå nu när jag tänker efter 🤪

challameow.wordpress.com 

Annons:
Tarotstollan
7/30/14, 5:49 PM
#7

#5. Vilken lek är det du har?
Vissa lekar, beroende på vilka som tryckt och utgivit dem, kan det vara väldigt dålig kvalitet på. De skriver och pratar mycket om det inne på www.Aeclectic om du är intresserad av att läsa om tarotkort på engelska.
De jag märkt mest som fort blir skavda är de där tjocka lekarna både tarot- och orakellekar av Doreen Virtue, även den första utgåvan jag köpte av min Jolanda Tarot blev fort trasig.

Tyvärr tror jag knappast att det finns något man kan gör för att förhindra det. Vi pratade om att ev. laminera dem i någon tråd men kom fram till att de skulle troligtvis bli så tjocka, lekarna alltså, att de knappt hade blivit hanterbara.
Tror nog att det enda är att lägga dem i olika högar, t.ex. lägga 8 kort i rad och sen 8 på dem osv. sen lägga ihop korten i en hög när sorteringen är färdig är en variant som inte blandar korten upp och ner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

H-lena
7/30/14, 6:18 PM
#8

#7 Jag har Rider-Waite från Vattumannen. Den är väl så "papprig" antar jag, och så är det som att det är flera lager med papper, och dessa lager liksom öppnar sig eller hur man ska säga. Vore smartare om korten var av något annat material egentligen. 

Okej, ja synd att man inte kan göra något, men det verkar som att kvalitén kanske inte är den bästa. Aja. Den får slitas, mig gör det inte jättemycket. Än i alla fall. Eller så får jag blanda annorlunda, men det är så obekvämt när man är van vid ett sätt, haha.


Anngerd
7/30/14, 7:41 PM
#9

Jag har Toth Tarot och jag tycker att den är riktigt bra. Blir inte så lätt sliten, känns som om det finns ett skyddande lager på korten.

Tarotstollan
7/30/14, 9:45 PM
#10

#8. Konstigt att det är en Rider-Waite, de brukar ju vara av relativt bra kvalitet.
Är det längesedan du köpte den? Annars kan du ringa till dem och klaga och kanske få en ny. De brukar inte vara omöjliga!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
7/30/14, 9:48 PM
#11

#6 Challa, vad har du för konstiga påhälsningar hemma hos dig som prasslar i påsar och luktar konstigt, det är väl inte råttor?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

H-lena
7/30/14, 9:52 PM
#12

#10 Nej det är en vecka gammal! Jag har väl använt den för flitigt kanske.. 😃 Får se, kanske klagar jag men har svårt att tänka mig att en ny skulle slitas mindre.


Amandla
7/30/14, 10:07 PM
#13

Jag har inte så många lekar, men jag tycker om att först rena en ny lek, jag använder reiki till det (en healingform). Sen tittar jag igenom alla korten och funderar över motiven, känner in vilka som säger mig mycket och vilka jag inte gillar så värst, det är alltid talande för mig själv just då. Ofta läser jag i lilla häftet också, det ger nya infallsvinklar även om jag nog går mest på intuition.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Challa86
7/31/14, 10:20 AM
#14

#11 haha, nä, de tar katterna hand om 😛Dessutom tror jag inte råttorna snusar, för det är oftast det det luktar. 😉

challameow.wordpress.com 

Tarotstollan
7/31/14, 9:38 PM
#15

#14. Är det en gammal ägare till ditt hem eller tarotleken som gör sig hörd?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
8/4/14, 10:06 AM
#16

Jag har väl inga rutiner när det gäller mina kort. Utan jag bara öppnar dem och känner på korten och tittar aldrig på instruktionen utan börjar att öva på känslan när jag läser korten

Challa86
8/4/14, 11:43 AM
#17

#14 jag är faktiskt inte säker. jag tror det är en gammal ägare av lägenheten, men har inte fått nåt konfirmerat.

challameow.wordpress.com 

Upp till toppen
Annons: