Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 1914 ggr
Tarotstollan
2014-06-10 05:29

Träd...

Satt och tittade i en tarotbok om Rider-Waite leken och då slog det mig att det finns knappt några träd med på korten och finns de är de oftast avbildade ensamma eller långt bort i bakgrunden. I "4 i Bägare" sitter ju mannen och lutar sig mot trädet och i "Den hängde " så är ju han fastsurrad i trädet. Det är ju de två korten som sticker ut och sen finns ju "Kejsarinnan", det enda kortet i hela leken som har en hel skog avbildad bakom sig!

Även i Jolanda leken är det endast 11 kort som hade träd på sig.

Någon som har någon fundering om varför träd inte är viktiga i Tarot? Jag försökte hitta något ställe där de förklarade vad träd stod för men det fanns inte ens med i symbollexikonet!
Hur tolkar ni träd?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Nelma
2014-06-10 09:47
#1

Hej. :-)

Nu har jag suttit och tittat på Rider-Waite leken ett tag och det jag kommit fram till är att anledningen till att trädet ses på så få kort kan bero på att det är en så kraftfull symbol. Jag tänker att det handlar mycket om att stanna upp, att bli rotad, att fastna och att därifrån arbeta sig vidare till nästa stadie i sin utveckling. Att man förstår att det man bygger (roten, grunden) upp inom sig även växer uppåt.
Den hängde ser ju egentligen ut att redan vara "upplyst" men han kanske har fastnat i sin vana att allt har gått så lätt ett tag (lyckohjulet) och sedan plötsligt fått kritik som han inte var beredd på.

Kanske var den lättaste vägen då att stanna upp i den känslan istället för att gå vidare och möta yterliggare steg i sin förändringsprocess. Hans "träd" har ingen krona längre för han vänder sitt huvud mot marken, mot de trygga rötterna igen.

Kanske kan det röra sig om samma sak i 4 i bägare. Den första förälskelsen går  över, kanske har det kommit in ytterligare en person i ens liv som man fattat tycke för. Vem ska man välja? Vad ska man välja? Vem ska man egentligen bry sig om allra mest i sitt liv? Det är ju också en situation där man kan behöva kontemplera och bli stark i sin egen grund. ( Ja, det blev väldigt förenklat där på slutet men du kanske förstår ungefär hur jag tänker ändå.)

Challa86
2014-06-10 10:05
#2

Det varierar nog från lek till lek. Jag var tvungen att räkna trädkorten i Druid Craft leken och fick det till 28 stycken (rätta mig om jag har fel). 

I den leken tolkar jag de flesta träden som
-säkerhet/skydd 
-något man kan falla tillbaka på/stötta sig mot
-grundvärderingar som står kvar och inte kan rubbas 

Beroende på hur träden är avbildade kan man även lägga in ytterligare tolkningar. T.ex om träden är sneda som om det blåser tolkar jag det som att det är motvind, att saker inte går som man tänkt eller planerat, att man inte kommer någonvart. 
Är de däremot löviga och inbjudande med massa små grenar och sånt blir det skydd i mina ögon. 
Stora kala stammar som tycks blockera något tolkar jag som blockering, motgång, kall människa/or 
Om träden har blommor är det nåt som slått ut -känslor kanske beroende på hur resten av kortet ser ut. 
osv

Hoppas du fick ut nåt av detta 🙂

challameow.wordpress.com 

Tarotstollan
2014-06-11 00:26
#3

Tack för bra svar tjejer! Det blev mycket att fundera över men så självklart när man ser det ur eran synvinkel.
Jag var inne på det också med att rota sig, växa, skydd osv.

Vilken tur att det finns nya vägar att fundera och gå vidare med!

Självklart så finns det ju lekar som i stort bara handlar om träd, skog osv men då när man sitter med dem kanske det är andra saker som man funderar över i stället!
Tyvärr har jag  inte "Druid Craft" (ännu), men den står på "vill ha listan".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: