Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 2035 ggr
[Svartkajan]
2014-03-24 13:46

Att be om lov fungerar

Hej! 

Jag ville bara tipsa om att om man kontaktar företagen som publicerar tarotlekar och frågar om lov att använda deras bilder gratis på personliga hemsidor brukar det gå bra. Bra att tänka på om man vill skriva om de underbara tarotkorten. Så var inte rädd att fråga dem.

Bonus för dig är ett rent samvete

Svartkajan

Annons:
Vander-sten
2014-03-26 00:31
#1

Bäst är det ju alltid att fråga, särskilt om man lånar bilder med tanke på upphovsrätten och liknande. Det finns ju också exempel där motiven i sig på korten kan räknas till public domain och gör detta genom dem nyttjats av allmänheten under många decennier. T.ex verk som Rider Waite mfl. Det är möjligt U.S Games som i de fallet sitter på rättigheterna gärna skulle vilja ha ett finger med i spelet men ur den synvinkeln så har dem inget annat att åberopa mer än rätten till att själva trycka korten ur ett kommersiellt perspektiv.

Och den rättigheten vilar väl lite på en skör tråd då preskriptionstiden på 70år man förlitat sig till i princip har passerats precis nyligen sen dem ursprungliga båda skaparna A.E Waite och Pamela Coleman Smith, lämnade livet.

Men sen såklart är det ju en helt annan sak vad gäller material som publicerats på webben, självklart är ju detta då något som i många lägen tillhör någon annan, explicit om det tillhör företag och artister.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
2014-03-26 02:07
#2

Här är en länk till ett uttalande just om detta från Lo Scarabeo. Kan ju alltid vara bra att veta hur de som publicerar lekarna ser på det!
http://www.tarotforum.net/showthread.php?t=189286

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Svartkajan]
2014-03-26 12:19
#3

Lo Scarabeo är ena riktiga guld-människor. Alltid trevliga att kontakta, alltid lösningsfokuserade, alltid hjälpsamma och så har de vackra kortlekar också. Jag önskar att jag kunde köpa allihop

Tarotstollan
2014-03-26 18:47
#4

Du är inte ensam om att vilja ha flera av deras lekar men man får köpa allt eftersom man får råd. Måste dock säga att det finns lekar som de gjort som jag inte vill ha också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vander-sten
2014-03-26 23:12
#5

#2 Precis det blir som han beskriver, det utmanar inte lika mycket om man agerar i privat regi som ifall man företräder ett intresse/varumärke.

#3 Allihop?…Oh kära nån 👍

#4 Jag har bara ett par än sålänge men det är som du säger, dem skiljer sig lite jämfört med andra och har sin egen "medelhavs" stil.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Upp till toppen
Annons: