Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2670 ggr
Vander-sten
2014-03-17 15:55

Ytbehandla kort - Laminat & laminering

Hej alla!

Söker lite tips och goda råd i hur man bäst bör göra om man vill skydda sina pappers kort så dem håller lite längre.

Kanske intressant?👍

Hittade ett par länkar till ett par prisvärda intressanta ställen.

Är det något som vi skulle vilja rekommendera?

http://www.kjell.com/sortiment/kontor/laminering

http://www.clasohlson.com/se/b/Hem/Kontor/Laminering-bindning

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Annons:
Tarotstollan
2014-03-17 21:16
#1

I praktiken kan det nog låta bra att laminera korten men frågan är hur det skulle bli?!
Har pratat själv om detta tidigare i den "shopen" där jag var ofta. Fick till svar att tarotleken/orakelleken skulle bli minst dubbel så tjock och då blir det svårt att använda den men självklart går det.
Funderar du på att testa och laminera?

Vet att någon pratade om att plasta in korten i något klistrigt, genomskinlig plast som man vek över korten och sen klippte ut dem. Då skulle ju fram och baksidan vara skyddade men inte kanterna så undrar om det skulle vara till hjälp.

Det vore ju en bra grej om det fanns någon bra metod att skydda korten från förslitningar och kanske fläckar osv. Men hur och med vad?!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vander-sten
2014-03-17 22:09
#2

Ja, tanken har ju slagit mig om det går att göra 🤔

Men samtidigt som du säger så undrar man ju hur bra de funkar.

Man är ju lite rädd ifall dem nu skulle bli för styva osv så dem inte kan fjädra när man blandar dem. Brukar själv göra som vissa blandar vanliga spelkort, hälften av leken i ena handen och resten i den andra.

Hört sägas att många inte rekommenderar göra så när det gäller Tarot kort och kan i o.f.s hålla med i de påståendet. Det sliter rätt ordentligt på korten om dem är lite ömtåligare eller lite större.

Det är frågan hur man ska bära sig åt, har själv ett deck med måtten 116,5 x 70mm som jag funderat lite kring. Bestående av i stort sett bara papper utan något direkt som skyddar mer än själva trycket med en vaxad yta, som jag gissar kommer ge sig ganska fort om man inte gör nånting med dem.

Som jag förstår så bör kanterna på lamineringen möta varandra från bägge sidorna för kunna fästa riktigt så de håller sen. Men då undrar man ju samtidigt hur korten blir att hålla i, vassa kanter osv.

Och klipper man runt om i kanterna på korten efter dem limmats, kanske större risk för de börjar släppa efter ett tag sen…flapp flapp flapp när man blandar sen. Det e ju inte roligt de heller👍😃

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
2014-03-17 23:10
#3

Kanske om man lackade korten?🤔
Har sett inne på Youtube att de klistrar, klipper och ändrar på sina kort lite hur som helst, kul att se vad de gör för något men jag vet inte om jag skulle våga! Tycker korten är för dyra för att göra experiment med, kanske om jag hade någon lek jag inte gillade men det har jag ingen som jag skulle vilja våga trixa med!

Kanske att det finns någon film där som beskriver hur man skulle kunna göra för att skydda korten?!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2014-03-18 06:26
#4

Självhäftande genomskinlig plast skulle jag hellre prova än laminering om jag skulle göra något.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jinaum
2014-03-18 13:31
#5

Beroende på lek och dess storlek kan man skaffa sleeves som man nyttjar till samlar kort. Så som magic the gathering. Så skyddas allt. Dessvärre är ju de flesta tarotlekar större än standards kortleken. Men jag tror att man söker lite på ebay kanske man kan hitta båda mindre och större sleeves. Bara en tanke.

Vander-sten
2014-03-18 16:10
#6

#3 Tanken slog mig också igår efter hade skrivit här senast.

Någon form av skyddande spray hade ju också kunnat vara idealistiskt bara det inte löser upp eller förstör korten. Det hade ju löst lite av problemet med täcka runt om hela korten, även kanterna då.

Såg man noterade lite på Aeclectic om köra med någon slags konstnärsspray. Finns säkert många olika varianter i diverse hobbybutiker, är själv inte så insatt men hittade följande.

Kanske hade fungerat?

http://www.lexis.se/se/art/pennor-skrivmaterial/blyerts-stiftpennor/kolkrita/pelikan-fixative-spray-300ml.php

Kollade även lite på det här med laminera, samtidigt en kostnadsfråga om det lönar sig. Laminat till 78 kort + en liten maskin, då är man uppe i ungefär samma pengar som vad ett nytt deck kostar.

Sen kommer nästa fråga, vilken tjocklek bör man ha, 100 eller 125 micron (0,1 - 0,125 mm). Då bygger det antingen 0,2 eller 0,25 mm genom kortet hamnar mellan två skikt med plastfilm. Möjligt det kanske sväller lite till. Plus då tjockleken på korten. Så det kan nog va sant att korten kan bli dubbelt så tjocka efter dem laminerats.

Finns deck fortfarande att få tag på så är det kanske mer ekonomiskt att köpa sig ett nytt om det går istället.

#4, #5 Tack för tipset

Ska försöka titta lite närmare på saken om man hittar nått 🙂

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Annons:
[Svartkajan]
2014-03-18 17:15
#7

Jag gillar min äldsta lek med hundöron och fnasiga kanter. Funkar fortfarande och så känner jag mig extra stolt när jag använder den. Varje hundöra och fnasig kant är en del av dess historia. 

Sådan är jag, jag gillar min patina.

Varför känner ni att ni behöver laminera den alls? Bara nyfiken!

Tarotstollan
2014-03-18 21:10
#8

Ärligt talat funderar jag inte på att göra något med mina kort utan de får åldras i sin egen takt.
Jag försöker vara rädd om dem, så håller de längre och de kort jag använder mest kommer nog alltid att finnas att köpa nya av.

Fast det är kul att fundera på vad man kan göra! Jag har bl.a. 3 st. vanliga Riders, kanske att jag skulle börja måla lite glitterfärg på en av dem?🤔 
Vet att det inte kommer att sitta kvar om jag använder den men det kan ju vara kul att testa!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Svartkajan]
2014-03-18 23:56
#9

Det borde finnas en rider i glitter… jag tror säkert du kan sälja idén till Lo Scarabeo. http://www.loscarabeo.com/

Vander-sten
2014-03-19 17:51
#10

Tycker jag också, hade varit roligt om det fanns fler deck med RWS 🙂

Sen finns ju också http://www.soul-guidance.com/index.htm att beställa utomlands men då hamnar det ju i summor därefter….

Kan undra hur dem gör sina kort, handgjorda på något sätt. Dem har ju glitter som det verkar där inunder.

Grejen och förtjänsten ligger väl som jag ser de i att korten lättare blandar sig om dem inte är slitna eller smutsiga som dem blir efter ett tag. Vet man rengjort deck ibland och de kan ju göra en märkbar skillnad och nästan kännas som nya sen efteråt.

Men frågan är ju om man bör behandla kort som använts en längre tid. Där hade jag nog avstått och har ett liknande exemplar som jag inte planerat göra nått speciellt mer än fortsätta använda leken som den är.

Vad som vore intressant, är ju vad man kan göra Innan man sätter igång och börjar använda en ny lek i få den att hålla längre.

Kvalitén är ju en sak som kan skilja en del som bekant mellan lekar man köper.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
2014-03-19 21:43
#11

#9. Ja, det vore kul om det funkade så! Annars tycker jag att Lo Scarabeo har fina lekar. Brukar kolla på deras sida om det är något nytt på gång.

#10. Tack för den länken, den sidan hade jag inte sett innan så dit skall jag gå sen och läsa och titta ordentligt! Alltid kul med nya tarotsidor!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vander-sten
2014-03-19 23:36
#12

#11 Ja, det är roligt sålänge det finns som omväxling till allt sånt som produceras kommersiellt i lite större skala.

Såg hennes make gjort lite grejer också så där verkar finnas en del både nytt och gammalt om man är intresserad.

Man ser det gör sitt om man använder glitter på korten.

Sen har dem något som dem kallar för iridescent som får dem att glimma lite extra ungefär som "regnbågstryck", ganska effektfullt.

Har en jag skaffade ifrån Lo Scarabeo före Jul, Golden universal Tarot.

Vet dock inte om man skulle vilja rekommendera den här till vardagligt bruk, bladtunna kort men dem är väldigt trevliga & titta på. Förgyllda och fina, så passar egentligen bara till fint ur mitt tycke. Intressant teknik som använts där också, lite annorlunda sådär jämfört med vad man är van vid & se annars.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Upp till toppen
Annons: