Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2065 ggr
[Oniq]
2014-03-15 23:25

Oseriösa medium idag vad händer med dem?

Vet någon om det finns något medium som blivit granskat och uppföljt av ex konsument ombudsmannen/kvinnan? Uppdrag granskning?

Det finns ju massa  oseriösa som vägleder personer som vill ha råd och hjälp in i "helvete" av ondskefulla och egoistiska själ.

Finns det några rapporter eller dyligt om någon blivit fälld?

Har under ca 2-3 års tid funderat över detta då och då. Var det därför Häxor brändes på bål för att de helt enkelt var oseriösa ondskefulla giriga osv. är därför nyfiken om hur det är i dag? Vad sker och händer med de som jävlas och fördömmer folk i vissa fall misär och dylikt? 

Finns det någon speciell paragraf i brottsbalken då det gäller svart häxkonst? Får de som blivit lurade upprätellse kompenssasion eller dyligt eller går det ej att bevisa att de vilselett.

Finns det någon lag om sådana?

Enormt nyfiken.

Annons:
LinaLj
2014-03-15 23:34
#1

Häxprocessen hade mycket djupare sociala grunder som förmodligen inte passar in i det här forumet, faktum är att väldigt få av de som anklagades och dömdes var häxor.

Sedan gäller det att hålla isär termer, medium och häxor är olika saker. En häxa kan vara medium men behöver inte vara det. Så talar vi om mediala förmågor eller om häxkonst? 

Det finns ingen lag mot häxkonst i dag i Sverige, vad svart häxkonst är är svårt att säga.

Att fälla oseriösa medium är ju svårt. Hur vet man att de inte talar sanning? Det är ju det som är det vanskliga i det hela. Om jag säger att din döda pappa säger si och någon annan säger att han säger så, hur vet man vem av oss som talar sanning?

Thaeri
2014-03-15 23:53
#2

1) Det här med att bränna häxor på bål var rätt sällsynt. Om man inte räknar med alla de fall där dömda kvinnor först avrättades genom hängning och kroppen sen brändes. I Sverige tror jag inte en enda person anklagad för häxeri brändes levande.

2) Det handlade om hysteri och förtal. Bland annat det att saker som barn som vittnade om hemskheter togs som sanning, medan man idag vet att man kan få barn att berätta sjuka historier bara för att uppfylla vuxnas förväntningar.

Plus att "min ko sinade (= slutade producera mjölk) för att grannfrun kastade onda ögat" var en mer tillfredsställande förklaring än "min ko sinade för det händer naturligt", plus att man kunde få skadestånd. Vi talar om en tid där varje månad en ko kunde ge mjölk betydde skillnad mellan svält eller inte, eller till och med överlevnad eller inte. Så gissa vad ett skadestånd kunde betyda?

"Fun" fact: På medeltiden ansåg inte kyrkan att häxor fanns. Så anklagade du grannfrun för att vara häxa blev du själv avrättad som hädare (att häda = gå emot kyrkans läror). Och hädare kunde bli brända på bål levande, åtminstone på kontinenten, vilket är det som gett oss bilden av att häxor blev avrättade på det sättet.

Skogshumblan
2014-03-16 07:22
#3

Oniq, du har redan fått bra svar här men jag vill bara säga att din fråga är i mina ögon en klok fråga. Frågan är bara hur man ska bedöma och mäta andliga förmågor och riter. Exempelvis får man ju då jämföra med böner, välsignelser et cetera som kyrkan/andra religiösa samfund erbjuder. En annan intressant fråga är, du har en önskan, vänder dig till ex präst, häxa eller annan andlig person för att få hjälp att be eller önskan ska bli sann. Men det blir inte så. Straff för att din önskan eller bön inte uppfylldes, är det rimligt? Vad har du själv för ansvar för att din önskan ska bli sann? Djupa frågor som blev ett litet annat inlägg än bara svar på din fråga :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Vander-sten
2014-03-17 17:17
#4

Det är förvisso sant och man kan nära på ta vilka exempel som helst där det alltid föreligger risker i att utövare  tror sig kunna saker om olika ting och där det med tiden kan tendera stiga en bredare skara åt huvudet.

Ta till exempel detta med virusbeskämpning i datorer, kanske en avlägsen tanke i jämförelse med ämnet men där finns en liknelse liksom som med många andra situationer och områden i livet där vi sätter vår tilltro till någon annan utomstående som säger sig vilja hjälpa oss. 

Finns ett par alternativ i ett sånt läge ifall man upplever att något inte står rätt till. 

1. Man kan vända sig till någon, antingen någon som hjälper en eller själv låta installera program som försöker rätta till och reparera vad som i dem flesta fall tros vara ett angrepp av okänt slag. Med risk för biverkningar om något skulle gå snett.

2. Men tänk om det nu inte är ett angrepp eller ett intrång som inträffat utan kanske bara jag själv som råkade begå ett misstag eller med hjälp av någonting någonstans bland alla mina installerade program som råkade resultera i ett problem som uppstod och det satte sig på tvären. Hur enkelt vet man en sån sak om man inte hållt på så länge eller är dåligt insatt i hur ett system fungerar rent praktiskt?

Det är fullt mänskligt att skylla på saker när det inte vill fungera eller vi själva inte förstår och inte klarar förstå vidden av ett problem. Alltså säger vi att det var något farligt som ett otäckt virus.

3. Om vi nu säger att vi vill hålla oss till det mest säkra alternativet då, oavsett vad själva grundorsaken till själva problematiken berodde på?

Ja då borde ju det vettigaste sättet och enda raka att börja om igen ifrån ett rent tillstånd, där man själv vet med säkerhet att ingenting kan ha hunnit bli påverkat av något okänt utomstående. Alltså installera om allting på nytt igen.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Upp till toppen
Annons: