Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 1291 ggr
sockerspoket
3/7/14, 8:04 PM

Tarotlek - vilken har du och varför?

Hej! Tänkte göra min "debut" och skriva ett litet inlägg. Jag har en egen tarotlek, som är Osho Tarot. Det är min första och enda och jag kommer väldigt väl överens med den. Jag vandrade in i en lokal "Andlig" butik i Umeå efter att jag bestämt mig för att jag skulle böjra med Tarot och såg den och sen var jag fast, så jag köpte den :)

Vilken har du? Och hur kom det sig att du skaffade den?

Slänger också in en liten fråga. Hur fungerar det att ha flera? Jag har ju bara prövat med min enda, men vet att det finns de som har flera stycken.

Annons:
åkerhumla
3/7/14, 9:51 PM
#1

Jag har Gilded Tarot och Gilded Lenormand. 

Köpte dom för att jag älskar bilderna 😍

Har även Ängla och Enhörning-orakelkort. Dessa köpte jag också för att jag älskar bilderna. Alla lekar "talar" till mig, om du förstår hur jag menar? 🤔


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Tarotstollan
3/7/14, 9:54 PM
#2

Hej Sockerspöket och välkommen hit! Hoppas att du skall trivas här bland alla andra tarotnördar!

Den leken jag använder just nu är "Jolanda den tredjes tarot" av Rosie Björkman och bilder av Hans Arnold.
Jag gillar den för att den är färgglad och har ett lite "barnsligt" utseende. Dessutom är ju Rosie häxa och det var ju extra spännande när jag köpte den för många år sedan.
Jag tillhör ju dem som har ganska så många olika lekar men jag sparar ju på dem också. Hur många olika lekar man har spelar ju ingen roll, för man kan ju ändå bara jobba med en lek åt gången, såvida man inte gör så stora och olika stjärnor att man skall använda flera lekar på samma gång.
Däremot kan det vara kul att ha flera lekar för att jämföra hur lika/olika varje kort är!

Du får fråga om det är något du undrar över.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sockerspoket
3/7/14, 9:58 PM
#3

#1 åkerhumla

Okej! Jag förstår. Sitter och små kikar lite på nya lekar nu, och ska titta på dem. Ja men absolut det är därför som jag har min, den talade till mig (och gör än såklart!)

sockerspoket
3/7/14, 10:25 PM
#4

#2 Tarotstollan

Hej och tack! Det ska jag nog göra!

Aha okej, jag tänkte att det kanske blir så att lekarna "konkurrerar" med varandra. Att de tar ut varandra på något vis. Känner mig nästan lite dum nu, men det vara min tanke :S

Tarotstollan
3/7/14, 11:17 PM
#5

#4. Vissa lekar kommer man alltid att gilla mer än andra och andra lekar jobbar man kanske aldrig med, utan bara har de som "ögongodis".

Så på det viset kan de ju "ta ut varandra"! Några blir mer hemtama än andra och därför står de en närmre än vissa andra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Challa86
3/8/14, 12:48 AM
#6

Jag har samlat på mig ett par lekar under de senaste 4 (kan det vara 4?) åren. De jag använder mest är Druid Craft Tarot och Shadowscapes Tarot.
Druid Craft har en speciell plats i mitt hjärta då jag blev spådd med den när jag fick veta att jag var gravid, så jag var tvungen att skaffa mitt eget ex av den, och den använder jag oftast till general readings. Shadowscapes har otroligt vackra och magiska bilder som jag bara älskar. Jag upplever dock Shadowscapes som lite mer svårtolkad då den inte följer Raider Waite lekens bilder. Jag får dock väldigt korrekta readings när jag väl använder den. 
Jag har även börjat använda mig av orakel-kort för att komplettera stjärnorna. Oracle of Shadows and Light och Kuan Yin Oracle är mina favoriter just nu. Fick hem Les Vampires förra -eller förr förra veckan men har inte haft tid att jobba med den än. 
Det får ta den tid det behöver. 
Prova dig fram och känn efter vad som funkar för dig :)

challameow.wordpress.com 

Annons:
Pagan
3/8/14, 7:31 PM
#7

Ja jag har också en del olika lekar och som Stollan säger är de flesta bara "ögongodis" Jag känner i bland att det är dags att byta lek. Men jag återkommer alltid till favoriten Cosmic Tarot efter ett år eller så.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

sockerspoket
3/9/14, 2:18 PM
#8

#6

Okej! Jag har tittat på Shadowscapes Tarot. tyckte de såg så himla fina ut! Men annars har jag inte hittat någon förutom min Osho Zen Tarot som jag tycker "talar" till mig. Men det skulle nog kunna finnas en 'risk' att jag börjar samla :P Har mycket av många andra intressen så en till samling skulle ju inte skada ;)

Vander-sten
3/9/14, 6:06 PM
#9

Då skulle jag vilja tipsa om Radiant Rider Waite Tarot som är en vidareutveckling av den ursprungliga versionen av Rider Waite

Återkommer ständigt till dessa båda lekar själv. 🙂

Asken i sista länken liknar utgåvan lite grann ifrån 1971 med undantag för U.S games nyare emblem. Rekommenderas. Jättefina och färgglada.

Och framförallt hållbara…

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Tarotstollan
3/9/14, 8:58 PM
#10

Om du vill ha färglada lekar kan du titta på:
"Wheel of the Year Tarot", "Tarot Lenormand", "The Fey Tarot", "Angel Tarot" av Doreen Virtue.
"Lagacy of the Divine Tarot" eller "Gilded" båda av Ciro Marchetti.

Gillar du Shadowscape  bilder kanske "Paulina" eller "Joie de Vivre" båda av Paulina Cassidy är något för dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
3/10/14, 10:47 PM
#11

Välkommen hit och kul att du frågar! :) Har en Fey som,jag älskar. En renaissanse Tarot som jag också älskar och så en mini wait raider. Osho är så vacker, kul att du har en och trivs!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Winta
3/11/14, 12:13 AM
#12

Har Cosmic, Jolanda den tredje och Osho kortet.

Cosmic har jag lite svårt o förstå pga hittar inte svenska bok om den. bara liten broshyr som inte ger mycket…

Jolanda spelar jag sällan…

Mest Osho…

[Sol69]
3/12/14, 10:14 AM
#13

Jag har flera lekar men har fastnat för min Pagan lek..

Annons:
Jinaum
3/12/14, 12:40 PM
#14

Jag har Shadowscapes Tarot.

Jag har haft arcus arcanum och Cosmic Tarot också men gjort mig av med dem. Arcus arcanum var för stel och cosmic Tarot ville jag bara leka "president och betjänt" med så jag gav bort den med. Hon som fick den blev glad för den och tyckte det var något att jobba med.

Jag letade runt på nätet på olika Tarot databaser som Tarot garden och hittade en kinesisk lek jag tyckte mycket om. Sedan såg jag tipset om att det fanns Tarot på adlibris, dock fanns inte den där. Men jag kollade runt på de som fanns och fann Shadowscapes. Jag kollade in den både på aeclectic och Tarot garden. Det var mellan den och några till. När jag inte kunde ta i dem, titta på dem på det sätt jag ville så stod det mellan dem och jag visste inte redigt.
Så jag pendlade! 
Jag pendlade mellan olika och kom fram till Shadowscapes och köpte den.

Enda tarotleken jag någonsin hållit i och var redigt glad över att ta i. Så där så man känner ett dumt flin över ansiktet.

Sedan har jag min W.I.T.C.H lek. Men den är inte en riktig tarotlek då den är på ca 28 kort bara. Den är mer som orakel kort fast man kan göra läggningar med den som de mindre Tarot läggningarna. Mycket fäst vid den men ja, inte redigt Tarot egentligen kanske.

Tarotstollan
3/12/14, 8:18 PM
#15

Ja, det är ett kärt problem det med att det finns så många olika lekar!
Jag vill i alla fall gärna se de flesta korten i leken innan jag köper dem. Tyvärr är det ju få som visar hela leken, så då tycker jag det är bra att kolla inne på www.albideuter.dk för där kan man se många hela lekar. Nackdelen med den sidan är ju att de nyare lekarna inte finns med där inne, utan jag får leta runt på olika sidor och försöka se så många kort det bara går innan jag bestämmer mig för att köpa eller inte köpa leken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Challa86
3/12/14, 9:38 PM
#16

#15 Många av de nyare lekarna finns på youtube där användaren antingen visar upp korten eller ger en liten review samt visar kort som hen både gillar och ogillar. Jag har fått flera "ooh, den vill jag ha"-upplevelser därifrån. 🙂

challameow.wordpress.com 

Tarotstollan
3/12/14, 10:21 PM
#17

#16. Tack Challa, det tänkte jag inte på och ändå har jag varit på youtube flera gånger och tittat på olika tarotfilmer. Minnet är kort som de säger!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Svartkajan]
3/17/14, 3:11 PM
#18

Hejsan!

Jag har 3 som jag använder men den jag köpte först, för (huga) 26 år sedan är den jag använder mig av mest. Det är en Tarot de Marseille från förlaget Fournier. Jag har lite tips på hur man kan gå tillväga när man köper tarotlek på nätet (och alltså inte har möjlighet att känna på den först) http://www.kaliwarra.se/kajan/?p=322

Jag har samlat tarotlekar under alla år, det är fantastiskt vad mycket man kan lära sig av att bara notera skillnader och likheter mellan dem.

Upp till toppen
Annons: